۱۴۰۳/۰۲/۳۰

روایت وزیر از گلوگاه اصلی مسکن

موضوع تامین مالی در بخش مسکن، گلوگاه اصلی دولت در این بخش است.
روایت وزیر از گلوگاه اصلی مسکن

به گزارش اخبار ساخته ها؛ مهرداد بذرپارش اعلام کرد: گلوگاه‌ اصلی ما در بخش مسکن در حال حاضر تامین منابع مالی است که بخشی از آن مربوط به عملکرد و کارنامه شبکه مالی و بانکی کشور است. هرچند سال گذشته (۱۴۰۲)، عملکرد بانک‌ها نسبت به سال ۱۴۰۱ در حوزه پرداخت وام و تسهیلات به بخش مسکن بهتر بود اما فاصله هزینه‌ها با پرداختی‌ها در این بخش بسیار است و امسال نیاز است که بانک‌ها همکاری بیشتری داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن و ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی، گفت: مهم‌ترین مولدسازی تاریخ در حوزه مسکن در قالب این برنامه در حال رخ دادن است.

بذرپاش همچنین از تلاش برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر خبر داد و به بخشی از این پروژه‌ها که از گذشته تاکنون با معضل تامین مالی رو‌‌به‌رو بوده‌اند اشاره کرد؛ به گفته وی، بیش از ۱۲۸هزار و ۵۰۰واحد مسکن مهر بدون واریزی متقاضی یا تسهیلات بانکی در حال ساخت است. وزیر راه و شهرسازی همچنین در جلسه مشترک با رئیس‌جمهوری و استانداران، خاطرنشان کرد: برای این پروژه‌ها یک ریال متقاضی واریز نکرده و این پروژه‌ها هیچ وام بانکی ندارند و هیچ ریالی در بودجه به این پروژه‌ها تخصیص داده نشده اما تمامی آنها به پایان رسیده است. وی افزود: این در حالی است که هم‌اکنون عملیات آماده‌سازی پروژه‌های واحدهای مسکونی در حال انجام است و در اراضی شهری و روستایی بیش از ۱۰۰هزار هکتار زمین در مدار آمده است.

بذرپاش بیان کرد: هزینه‌های عملیات آماده‌سازی اراضی باید از افراد گرفته شود که بیش از ۸۰ تا ۹۰درصد از این هزینه‌ها از افراد گرفته نمی‌شود و آن را به سال‌های آتی انتقال می‌دهیم. وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در حوزه صنعت شهرها نیز تا به امروز تفاهم‌نامه ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی منعقد شده است. او همچنین از هدف‌گذاری برای واگذاری یک‌میلیون زمین روستایی خبر داد و گفت: تا به امروز ۶۷۰هزار قطعه زمین برای واگذاری در روستاها تامین شده و امیدواریم تا تابستان امسال هم یک‌میلیون زمین روستایی را تامین کرده و آن را به متقاضیان واجد شرایط واگذار کنیم.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید