۱۴۰۳/۰۲/۳۰
دیروز همین‌جا بیست و ششم مهر

هشتاد و چهار سالگیِ امجدیه

84 سال پیش در چنین روزی در سال 1317، «ورزشگاه امجدیه» در تهران گشایش یافت.
هشتاد و چهار سالگیِ امجدیه
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 26 مهر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگته خبری اخبار ساخته‌ها؛ 84 سال پیش در چنین روزی در سال 1317، «ورزشگاه امجدیه» در تهران گشایش یافت.

در سال ۱۳۰۶؛ ۱۹ سال پیش از آن که فدراسیون فوتبال ایران بنیاد نهاده شود، در زمین بالای دروازه دولت، نخستین رقابت مستقیم فوتبال ایرانیان و انگلیسی‌ها برگزار شد. این بازی میان نفرات برتر فوتبال تهران با اعضای سفارت انگلیس انجام شد. پیروزی ۵ بر ۲ ایران بر انگلیس‌ که گفته می‌شود زادگاه فوتبال بوده، موجی از شادی را در شهر به پا کرد، طوری که رضا شاه را بر آن داشت ضمن صدور پیام تبریک، دستور ساخت یک استادیوم فوتبال را برای تهرانی‌ها بدهد. به این ترتیب، علی اصغر حکمت در سال ۱۳۰۶ مأمور ساخت این ورزشگاه شد.

زمین ورزشگاه امجدیه با لایحه‌ای که در مجلس تصویب شد، برای ساخت یک زمین رسمی فوتبال خریداری گردید. گفته می‌شود این زمین از فردی به نام امجد نظام (یا امجدالسلطنه) خریداری شد. حتی گفته شده امجد نظام شرط کرده بود که اگر بر ورزشگاه نام او‌ گذاشته شود، این زمین را با هزینه‌ کمتری می‌فروشد. از این رو این ورزشگاه در آغاز «امجدیه» نام گرفت.

طرح نخستین این زمین فوتبال را مهندس نیکلای مارکف معمار روسی و مهندس سعید با گنجایش ۲۵ هزار نفر آماده کردند. کار ساخت این ورزشگاه در سال ۱۳۱۷ به پایان رسید و همان سال در 26 مهر ۱۳۱۷ آیین گشایش ورزشگاه برگزار شد و در شهریور ۱۳۱۸ نخستین مسابقه رسمی در این ورزشگاه صورت گرفت؛ به طوری که در همان سال ۱۳۱۸ با برگزاری اولین دوره مسابقات قهرمانی ایران در چند رشته ورزشی رسماً فعالیت خود را هم آغاز کرد.

امجدیه که دور تا دور آن جایگاه تماشاگر داشت، محل بسیاری از رویدادهای تاریخی و به‌یادماندنی فوتبال ایران بوده ‌است. نخستین راهیابی فوتبال ایران به بازی‌های المپیک (1964 توکیو) با پیروزی بر هندوستان، نخستین قهرمانی جام ملت‌های آسیا و نخستین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در امجدیه روی داد.

سال‌ها بعد، در یکی از مسابقات سال ۱۳۴۷ در امجدیه که بیش از ۳۰ هزار نفر تماشاگر به ورزشگاه آمده و شمار بسیاری در بیرون ماندند، مسئولان وقت با توجه به برگزاری بازی‌های آسیایی 1353 تهران، بر آن شدند تا آغاز به ساخت ورزشگاه یکصدهزارنفری نمایند. امجدیه در تیرماه 1360، به یاد علی‎‌اکبر شیرودی از شهیدان دفاع مقدس، به ورزشگاه شهید شیرودی تغییر نام داد.

تا پیش از ساخته شدن استادیوم یکصدهزارنفری در غرب تهران، امجدیه ورزشگاه خانگی بسیاری از تیم‌های فوتبال تهران از جمله تاج، شاهین، پرسپولیس، دارایی، تهران ‌جوان، پاس تهران و همچنین تیم ملی فوتبال ایران بود. بعدها به دلیل جایگیری امجدیه در مرکز پایتخت، بازی‌های مهم فوتبال دیگر در آن برگزار نگردید و از آن پس بدل به ورزشگاه دو و میدانی شد.

ابراهیم گلستان صدساله شد. 100 سال پیش در چنین روزی در سال 1301:

ابراهیم گلستان ـ کارگردان، داستان‌نویس، مترجم، روزنامه‌نگار و عکاس ـ به دنیا آمد. ابراهیم گلستان امروز یکصدمین شمع زندگانی خود را روشن می‌کند.

51 سال پیش در چنین روزی در سال 1350:

اعلام گردید جمعیت کل کشور 30 میلیون و 20 هزار نفر است. 12 میلیون و 398 هزار نفر شهری و 17 میلیون و 622 هزار نفر روستایی.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید