۱۴۰۳/۰۱/۱۰
دیروز همین‌جا سی‌ام مهر

هشتادوهشت سالگیِ نامگذاری خیابان فردوسی در تهران

88 سال پیش در چنین روزی در سال 1313، خیابان «علاءالدوله»‌ی تهران به خیابان «فردوسی» تغییر نام داد.
هشتادوهشت سالگیِ  نامگذاری خیابان فردوسی در تهران
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 30 مهر.mp3

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ 88 سال پیش در چنین روزی در سال 1313، خیابان «علاءالدوله»‌ی تهران به خیابان «فردوسی» تغییر نام داد. این خیابان در دوره قاجاریه شکل گرفت و در آغاز به سبب قرار گرفتن باغ ایلخانی در آن به خیابان «باغ ایلخانی» مشهور شد. گفته می‌شود ساختمان «بانک ملی ایران» در دل این باغ توسط الله‌قلی خان ایلخانی ساخته شده است. این خیابان بعدها به احترام «محمدرحیم ‌خان علاءالدوله» از وزیران و رجال عصر ناصری، به نام او و به خیابان علاءالدوله تغییر نام داد.

مادام «کارلا سِرِنا» نخستین بانوی جهانگرد ایتالیایی که در عصر قاجار به ایران آمده، در کتاب «آدم‌ها و آیین‌ها در ایران» در توصیف خیابان علاءالدوله می‌نویسد: «این خیابان مانند همه‌ خیابان‌های تهران به ۳ قسمت عمده تقسیم شده است؛ وسط خیابان اختصاص به پیادگان، سواره‌ها و حمل باروبنه دارد. در دو طرف خیابان، پیاده‌روهایی پیش‌بینی شده که در آن حیوان‌های بارکش رفت‌وآمد می‌کنند. برای محافظت درختان، در فاصله‌های معین، میخ‌های بزرگی به زمین کوبیده و از میان آنها میله‌های آهنی گذرانده‌اند».

در مهرماه ۱۳۱۳ دولت ایران به مناسبت هزارمین سال تولد حکیم ابوالقاسم فردوسی، مراسمی برگزار کرد و چند روز پس از این بزرگداشت، در سی‌اُم مهر ۱۳۱۳، خیابان علاءالدوله‌ی تهران که از خیابان‌های مهم پایتخت به شمار می‌آید، به نام خالق شاهنامه گردید و از آن ‌پس «خیابان فردوسی» خوانده شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید