۱۴۰۳/۰۲/۳۰

فرهنگستان‌ها نقش اتاق‌فکر دولت‌ها را دارند

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم گفت: فرهنگستان‌های علوم در دنیا یک وظیفه بسیار مهم دارند که به عنوان اتاق فکر دولت‌ها عمل می‌کنند.
فرهنگستان‌ها نقش اتاق‌فکر دولت‌ها را دارند

به گزارش اخبار ساخته ها؛ هفدهمین و هجدهمین دوره مراسم گرامیداشت روز مهندسی و تجلیل از استادان برجسته مهندسی، مهندسان برجسته و پژوهشگران جوان برجسته مهندسی کشور؛ منتخب فرهنگستان علوم ایران در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱،  پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ در آستانه روز مهندسی و روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی، به همت گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم در محل کوشک باغ‌ هنر برگزار شد.

در این مراسم آقایان دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر جعفر توفیقی رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، دکتر رضا فرجی دانا دبیر فرهنگستان علوم، دکتر علی‌اکبر صالحی معاون پژوهشی و قائم‌مقام رئیس فرهنگستان علوم و بیش از ۱۵۰ تن از اعضای پیوسته و وابسته و همکاران مدعو فرهنگستان علوم، مسئولان و استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاهها، برگزیدگان مهندسی کشور در ادوار مختلف و خانواده های برگزیدگان حضور داشتند.

تاج الدینی

  جعفر توفیقی رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم گفت: فرهنگستان‌های علوم در دنیا یک وظیفه بسیار مهم دارند که به عنوان اتاق فکر دولت‌ها عمل می‌کنند.

وی افزود: در فرهنگستان علوم ما ابرچالش‌ها را شناسایی می‌کنیم  و با شبکه‌ای از نخبگان کشور چالش‌ها را ارزیابی کرده و سپس پیشنهادهایی را به قانونگذاران و دولتمردان ارائه می‌کنیم تا کشور در مسیر پیشرفت قرار گیرد.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم ادامه داد: فرهنگستان علوم از بدو تأسیس تاکنون این تلاش‌ها را به صورت مستمر انجام داده و با استفاده از ظرفیت‌ها تلاش می‌کند کشور را در مسیر بهتری قرار دهد.

روز مهندس

 توفیقی گفت: بخشی از اتاق فکر فرهنگستان علوم گروه علوم مهندسی است. گروه علوم مهندسی فرهنگستان تلاش کرده است چالش‌هایی که در حوزه صنعت، انرژی، آب، زلزله، فرونشست زمین و مسائل مربوط به محیط زیست و مسکن و ... وجود دارد را تجزیه و تحلیل کند و از طریق رئیس و دبیر فرهنگستان به دست مسئولان برساند.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم ادامه داد: ما وظیفه مهم دیگری نیز بر عهده داریم و آن شناسایی نخبگان کشور در بخش‌های مختلف از جمله مهندسی و صنعت است.

 توفیقی اظهار داشت: گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم در این سالها نزدیک به یکصد و پنجاه برگزیده مهندسی کشور تجلیل کرده و تلاش نموده است با ایجاد اتاق فکری در گروه علوم مهندسی فرهنگستان از دانش و تجربه آنها هرچه بیشتر و بهتر استفاده و بهره برداری کند. 

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم گفت: ما برای انتخاب برگزیدگان مهندسی شاخص‌های مختلفی داریم که در هر گروه یکی دو شاخص برجسته تر است. در بخش "استادان برجسته مهندسی"، جدای از جایگاه علمی، پژوهشی و اجرایی، روحیه معلمی آنها هم به عنوان یک مؤلفه اصلی برای ما اهمیت دارد. در بخش "مهندسان برجسته" آنچه توجه ما را جلب می کند، روحیه کارآفرینی است که آنها توانسته اند از صفر صنعتی را پایه‌گذاری کنند و اشتغالی را برپا کنند و ده‌ها و صدها و یا شاید هزاران نفر را مشغول به کار کنند.

 توفیقی به شاخص‌های گزینش "پژوهشگران جوان برجسته" نیز اشاره کرد و اظهار داشت: مهم‌ترین اصل در انتخاب برگزیدگان این حوزه، تلاش آنها برای حرکت در مرزهای دانش روز جهان است تا کشور از دانش‌های نوظهور در جهان عقب نماند. برگزیدگان این بخش کسانی هستند که همزمان در تلاش برای رقابت با جهان، به رفع مشکلات کشور نیز اقدام می‌کنند.

در ادامه این مراسم رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم اظهار داشت: فرهنگستان علوم با دانشگاه، مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. در دانشگاه، همه رشته‌های علمی وجود دارد که ممکن است در یک محوطه باشد ولی به گفته فیلسوف و ریاضیدان آلمانی اواخر قرن بیستم؛ دانشکده‌ها در یک محوطه هستند ولی اتم‌هایی جداگانه و بیگانه با هم‌اند. شاید این فیلسوف خواسته به عیبی اشاره کند که به آن شدت هم عیب نیست‌. نمی‌توان گفت دانش‌ها با هم ارتباط ندارند ولی این ارتباط و همکاری زیاد نیست. 

رئیس فرهنگستان علوم در ادامه خاطرنشان کرد: اما در فرهنگستان علوم کم و بیش این ارتباط حاصل می‌شود و این همراهی، همکاری، همدمی و دیالوگ بین دانشمندان پدید می‌آید. چرا که یکی از وظایف عمده فرهنگستان این است که راه علم و پیشرفت علم را ببیند و بهترین راه‌ها برای همکاری علمی بین دانشمندان و پژوهش‌های علمی را پیشنهاد کند؛ چرا که این یک امر ضروری برای کشور است.

رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد: در کشور ما زیباترین و موفق‌ترین شأن جامعه، شأن علم بوده و پاکیزه ترین و نجیب ترین بخش علم بوده است. دانش ما دانش معتبری است. هم در کشور و هم در خارج کشور، ایرانیان بزرگی به دانش مشغولند و این از یک روح بزرگ برمی‌خیزد و یک امر اتفاقی و تصادفی نیست. 

داوری اردکانی با بیان اینکه دیالوگ با مذاکره فرق دارد، گفت: می‌گویند در سیاست دیالوگ کنید ولی در سیاست که دیالوگ نمی‌کنند؛ دیالوگ سخن دوستی و مهر و وفا است. دانشمندان می‌توانند با یکدیگر دیالوگ داشته باشند، چون گرچه علم سودمند است و صفت علم جدید، سودمندی است؛ ولی دانشمندان در پی سود نیستند و برای سود پژوهش نمی‌کنند. آنها با دانش زندگی می‌کنند و به همین خاطر می‌توانند سخن مهر و دوستی بگویند. ولی سیاستمداران نمی‌توانند دیالوگ داشته باشند، سیاستمداران مذاکره می‌کنند و مذاکره بر اساس سود و مصلحت است و البته این چیز بدی نیست. اما شرط‌ درست بودن سیاست این است که به سود کشور و مردم توجه داشته باشد. اگر این‌گونه نباشد، سیاست نیست بلکه وهم و بیهوده کاری است. 

رئیس فرهنگستان علوم به اهمیت ارتباط علم و تکنولوژی و نیز ارتباط علم و فرهنگ اشاره کرد و گفت: ارتباط فرهنگ و علم ارتباط محکمی است و همه دانشمندان نیازمند آن هستند که به سرچشمه‌ و فرهنگی که به آن‌ها کمک کرده است دانشمند شوند، توجه کنند و انس خود را با این فرهنگ حفظ کنند. انس با این فرهنگ کهن شما را موفق‌تر خواهد کرد. 

 در بخش پایانی مراسم با حضور آقایان دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر جعفر توفیقی، دکتر رضا فرجی دانا، دکتر علی اکبر صالحی، دکتر پرویز جبه‌دار مارالانی، دکتر سعید سهراب پور، دکتر حسن ظهور، دکتر محمود فتوحی فیروزآباد و دکتر حسن کریمی، جوایز برگزیدگان مهندسی کشور منتخب فرهنگستان علوم در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به آنان اهدا شد.

روز مهندس 1

در بخش اول "دکتر سید تقی اخوان نیاکی" استاد دانشگاه صنعتی شریف و استاد برجسته در مهندسی صنایع، "دکتر محمدحسن سعیدی" استاد دانشگاه صنعتی شریف و استاد برجسته در مهندسی مکانیک، "دکتر سهیل محمدی توچائی" استاد دانشگاه تهران و استاد برجسته در مهندسی عمران، "دکتر علی موقر رحیم‌آبادی" استاد دانشگاه صنعتی شریف و استاد برجسته در مهندسی کامپیوتر، "دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی" استاد دانشگاه تربیت مدرس و استاد برجسته در مهندسی شیمی، استادان برجسته مهندسی کشور در سال ۱۴۰۰ بودند که جوایز و لوح یادبود خود را دریافت کردند.

در بخش دوم  "دکتر علی زواشکیانی" به عنوان مهندس برجسته کشور در رشته مهندسی صنایع منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۴۰۰ به روی صحنه آمد و جایزه خود را دریافت کرد.

در بخش سوم "دکتر احسان ادیب" دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان و پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی برق، "دکتر مهشید خرازیهای اصفهانی" دانشیار دانشگاه صنعتی اصفهان و پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی مواد، "دکتر حسین روغنی ممقانی" دانشیار دانشگاه صنعتی سهند و پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی شیمی، "دکتر مجید سیاوشی" دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران و پزوهشگر جوان برجسته در مهندسی مکانیک و "دکتر بهروز کشته‌گر" دانشیار دانشگاه زابل و پژوهشگر جوان برجسته در مهندسی عمران افرادی بودند که به عنوان پژوهشگران جوان برجسته کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۴۰۰ جوایزشان را دریافت کردند.

در بخش بعدی مراسم، منتخبان سال ۱۴۰۱ فرهنگستان علوم جوایزشان را دریافت کردند.

ابتدا "دکتر تورج محمدی" استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و استاد برجسته در مهندسی شیمی، "دکتر زین‌العابدین نوابی شیرازی" استاد دانشگاه تهران و استاد برجسته در مهندسی برق به عنوان استادان برجسته مهندسی کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۴۰۱ جوایزشان را دریافت کردند.

پس از آن "دکتر علی فتوت احمدی" به عنوان مهندس برجسته کشور در مهندسی برق، "مهندس هرمز ناصرنیا" به عنوان مهندس برجسته کشور در مهندسی معدن و "مهندس سیروس وقایع‌نگار" به عنوان مهندس برجسته کشور در مهندسی شیمی به عنوان مهندسان برجسته کشور منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۴۰۱ تقدیر شدند.

تجلیل از مهندسان

سپس "دکتر محمدمهدی پایدار" دانشیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و پژوهشگر جوان برجسته در رشته مهندسی صنایع، "دکتر محمدرضا حاج‌محمدی" دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگر جوان برجسته در رشته مهندسی مکانیک، "دکتر مژگان حسین‌نژاد" دانشیار پژوهشگاه رنگ و پژوهشگر جوان برجسته در رشته مهندسی شیمی، "دکتر عرفان صلاحی‌نژاد" دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیر طوسی و پژوهشگر جوان برجسته در رشته مهندسی مواد، "دکتر معین معینی اقطاعی" استادیار دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر جوان برجسته در رشته مهندسی محیط زیست و انرژی و "دکتر سعیده ممتازی" دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پژوهشگر جوان برجسته در رشته مهندسی کامپیوتر به عنوان پژوهشگران جوان برجسته کشور، منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۴۰۱ جوایز خود را دریافت کردند.

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید