۱۴۰۳/۰۲/۲۲

دانش‌بنیان کردن اقتصاد ملی با توسعه صنایع و محصولات با ارزش افزوده بالا

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: استفاده از سیاست هایی نظیر اعتبار مالیاتی تامین مالی، دانش بنیان شدن صنایع بزرگ را تسهیل خواهد کرد.
دانش‌بنیان کردن اقتصاد ملی با توسعه صنایع و محصولات با ارزش افزوده بالا

به گزارش اخبار ساخته ها؛ ضرورت به کارگیری سیاست های بومی سازی صنعتی در گذشته نیز در کشور احساس شده بود، به همین دلیل راهکارهایی به اجرا گذاشته شد که بررسی ها نشان می دهد تاکنون کارآیی لازم را نداشته است. به‌طور مثال قوانین حمایتی از تولید داخل تا به حال نتوانسته است نتیجه‌بخشی لازم را برایمان داشته باشد. به همین دلیل لزوم تغییر سیاست های بومی سازی صنعتی، گذار به فضای جدید اکوسیستم اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان کردن اقتصاد ملی مطرح شده است.

به نظر می رسد حمایت ها از تولید داخل تاکنون بیشتر به سمت اعطای رانت پیش رفته و نتوانسته است به ورود فناوری به صنایع منجر شود؛ بنابراین نیاز است با تغییر در سیاست‌های صنعتی و همسو شدن با نیازهای اکوسیستم جدید اقتصاد دانش بنیان کشور به سمت توسعه صنعتی گام برداریم.

به منظور بازطراحی توسعه صنعتی در کشور و دانش بنیان کردن اقتصاد ملی، ضرورت دارد نهادی وظیفه تنظیم گری را در حوزه دانش بنیانی برعهده بگیرد. با توجه به شناختی که معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان از یک سو و نیازهای صنایع از سوی دیگر دارد، بهترین گزینه برای این منظور همین نهاد است.

کارنامه موفق این نهاد در به اجرا گذاشتن طرح تولیدات بار اول، این اطمینان خاطر را به وجود می آورد که وظیفه مهم رگولاتوری تولید دانش بنیان را به این معاونت بسپاریم. در ارتباط با لزوم دانش بنیان کردن اقتصاد ملی نظرات «محمدرضا نجفی منش» عضو اتاق بازرگانی تهران را جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

نجفی منش با اشاره به این موضوع که باید برنامه ریزی های لازم را برای دانش بنیان کردن اقتصاد ملی داشته باشیم و از این طریق آسیب پذیری خود را در مقابل دیگران از بین ببریم، تصریح کرد: دانش بنیان کردن اقتصاد ملی یک ضرورت است و با اقتصاد مقاومتی رابطه مستقیم دارد. زیرا زمینه را برای ایجاد یک اقتصاد پایدار و مقاوم فراهم می کند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است سیاستگذاری هایی در راستای دانش بنیان کردن اقتصاد ملی داشته باشیم، گفت: مواردی همچون اعتبار مالیاتی در راستای سوق دادن صنایع به سمت تحقیق و توسعه و دانش بنیان کردن اقتصاد ملی بسیار موثر است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه ضمن اشاره به مزیت های سیاست های اعتبار مالیاتی، اظهار داشت: به نظر من باید 100 در صد هزینه های تحقیق و توسعه به عنوان مالیات پرداختنی تلقی شود تا صنایع انگیزه لازم را برای توسعه زنجیره ارزش محصولاتشان داشته باشند. در این طرح، شاید ظاهراً دولت درآمد کمتری کسب کند، اما در نهایت این قبیل سیاست ها به نفع کشور، دولت و جامعه است.

وی خاطرنشان‌کرد: گسترش تحقیق و توسعه در صنایع به تولید بیشتر داخلی منجر می شود. همچنین درآمدهای دولت از محل تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر افزایش می یابد. حتی درآمد عملیاتی دولت نیز بالا می رود. به‌طور کلی، یکی از اصول دانش بنیان کردن اقتصاد ملی این است که مسوولان ارزش بیشتری برای تولید داخل قائل باشند.

نجفی‌منش ادامه‌داد: اگر قرار است اقتصاد ملی دانش بنیان شود باید به سمت حمایت جدی از تولیدات داخلی گام برداریم. الان ما برخی محصولات را در داخل کشور تولید می کنیم، محصولاتی که هم از کیفیت لازم برخوردارند و هم به وفور در کشور تولید می شوند، اما باز هم اصرار به واردات وجود دارد و مشابه این محصولات وارد می شود؛ این موضوع در تضاد با جهت گیری کشور در راستای دانش بنیان کردن اقتصاد ملی است.

وی گفت: دانش بنیان کردن اقتصاد ملی که از رهگذر گسترش تحقیق و توسعه در صنایع و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا می گذرد، مزیت های فراوانی برای کشور دارد. در همین بین استفاده از سیاست هایی نظیر اعتبار مالیاتی تامین مالی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ را نیز تسهیل خواهد کرد.

این عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: علاوه بر کاهش وابستگی به خارج در تامین تجهیزات داخل از طریق ورود فناوری به صنایع و تولید محصولات نهایی، می توانیم در سطح منطقه نیز برای خودمان بازار صادراتی به دست بیاوریم.

وی تصریح‌کرد: ما به لحاظ ملزومات دانش بنیان شدن کمبودی نداریم، منابع، نیروی انسانی و دیگر ملزومات برای تولید در کشورمان وجود دارد و فقط نیاز به برنامه ریزی های دقیق داریم که این فاکتورها را در هماهنگی با یکدیگر به کار بگیریم و به نتیجه مطلوب برسیم.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایرنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید