۱۴۰۳/۰۱/۰۹

سنگ نمای ساختمانی که هرگز کثیف نمی‌شود

متخصصان ایرانی موفق شده‌اند با استفاده از فناوری نانو برای اولین بار یک ملات نانو ذره تولید کنند که از کثیف شدن نمای ساختمان جلوگیری می‌کند.
سنگ نمای ساختمانی که هرگز کثیف نمی‌شود

 به گزارش اخبار ساخته ها به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، اکوسیستم نانو فناوری در ایران مدت هاست که از آزمایشگاه‌ها خارج شده و درحال حاضر محصولات ایرانی با استفاده از دانش نانو به ۵۰ کشور جهان صادر می‌شود. بر اساس آمارهای سال ۱۳۹۷، حجم فروش محصولات نانوی ایران از ۳۰۰۰ میلیارد تومان فراتر رفته است.

نانو ماده یا جسم نیست، تنها مقیاسی است که اندازه‌ها و فرمول‌ها را تا یک میلیاردم متر کوچک می‌کند و علی رغم این مقیاس کوچک، تاثیری بزرگ بر زندگی انسان‌ها بر جای می‌گذارد.

تحلیلگران فناوری‌های مدرن معتقدند که فناوری نانو، فناوری زیستی (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند که انقلاب سوم صنعتی را شکل می‌دهند.

از فناوری نانو در عرصه‌های بی شماری از جمله در مصالح ساختمانی و روکش کردن انواع سازه‌ها می‌توان استفاده کرد. تا پیش از این برخی شرکت‌ها با واردات مواد اولیه از خارج از کشور با ایجاد یک خاصیت رزینی از نفوذ آب به مصالح ساختمانی مانند سنگ نما جلوگیری می‌کردند. در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان برای اولین بار یک ملات نانو پایه ساخته است که خاصیت آب گریزی کامل دارد.

آب گریزی

ابوالقاسم دولتی مدیر عامل شرکت شریف نانو پارس در این باره گفت: دنیای نانو، دنیای شگفت انگیزی است. ویدئوهای انواع البسه را در فضای مجازی مشاهده کرده‌اید که به اصطلاح کثیف نمی‌شوند، یعنی به علت عدم نفوذ آب در آن‌ها احتمال کثیف شدن در این نوع پوشاک بسیار ناچیز یا صفر است.

در حوزه مصالح ساختمانی مدتی است که برخی مصالح رزینی وارد کشور می‌شود که از نفوذ آب جلوگیری می‌کنند، اما آب گریز نیستند و بین این دو از نظر علمی تفاوت بسیاری وجود دارد.

وی بیان کرد: ما در واحد R&D شرکت برای اولین بار در ایران یک نوع مصالح با خاصیت سوپر هیدرو فوب (فوق آب گریز) تولید کرده‌ایم که خواص بسیار زیادی دارد، از جمله می‌توان از این ماده در تولید یک نوع سنگ نمای مصنوعی در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف استفاده کرد که حالت آب گریز دارد و به همین خاطر تقریبا هیچ وقت کثیف نمی شود و نیازی به تمیز کردن ندارد.

دولتی افزود:این ماده به صورت روکش با قطر ۲ تا ۳ میلیمتر روی انواع سنگ مصنوعی به کار می رود و آن را به یک سنگ نمای به صرفه و زیبا تبدیل می کند که در رنگ ها و فرم های متنوعی قابلیت عرضه را دارد.

 ما تحقیقات گسترده ای در بازار انجام داده‌ایم و به یقین تنها تولید کننده این محصول در حال حاضر در کشور هستیم،  مشابه وارداتی که در بازار ایران وجود دارد، به اصطلاح رزینی است و آب گریز نیست، اما  با این همه با قیمت هر کیلو ۸ تا ۱۵ دلار به مشتری ایرانی عرضه می‌شود. این در حالی است که محصول نهایی ما با قیمتی کمتر از ۵.۱دلار به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

وی گفت: در واقع سنگ نمای طبیعی یک مصالح ساختمانی گران قیمت محسوب می شود که خاصیت عایق نیز ندارد و مثلا ممکن است در تابستان ساختمان را بیش از حد گرم کند، در حالی که سنگ مصنوعی تولید شده با استفاده از این نانو فناوری علاوه بر اینکه تقریبا هرگز کثیف نمی‌شود، بسیار ارزان تر است و خاصیت عایق نیز دارد.

این موضوع علاوه بر این مسئله است که این سنگ نما در صدها طرح و نقش زیبا و مختلف تولید می شود که می‌تواند برای هر سلیقه‌ای یک پاسخ داشته باشد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: ملات ضد آب تولید شده با استفاده از نانو ذرات به غیر از سنگ نمای ساختمان کاربردهای بسیار دیگری دارد، برای نمونه برخی تجهیزات و وسایل در مناطق شرجی را می‌توان با استفاده از آن روکش کرد تا هیچ وقت زنگ نزند، از جمله می‌توان به تیرهای چراغ برق یا برخی مخازن بزرگ صنعتی اشاره کرد که با استفاده از این ملات ضد آب نانو پایه روکش می‌شوند و دیگر در اثر عوامل طبیعی مانند رطوبت هوا زنگ نمی زنند.

مدیرعامل نانو پارس شریف گفت: به دلیل کیفیت بالای محصول ایرانی و تفاوت قیمت بسیار فاحش آن با نمونه‌های خارجی، به زودی با قدرت بسیار در بازارهای صادراتی ظاهر خواهیم شد. البته این یک محصول بسیار جدید است و نیاز به معرفی بیشتر به بازار دارد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید