۱۴۰۳/۰۸/۰۲

تکنولوژی در معبد سومنات 1000 ساله هند

طبق افسانه های هندی 1000 سال پیش، در معبد غارت شده سومانات، یک لینگا پیدا شد که بدون هیچ تکیه گاهی روی پایه ای می چرخید.

به گزارش اخبار ساخته ها؛ نبرد سومنات در سال ۱۰۲۶ میلادی، پانزدهمین لشکرکشی نظامی توسط سلطان محمود غزنوی،  فرمانروای امپراتوری غزنوی، علیه سلسله چاولوکیا در گجرات هند بود. در پی این نبرد سرنوشت‌ساز، سلطان محمود غزنوی مناطق استراتژیکی را تصرف کرد و غنایمی بسیار از معبد سومنات به‌دست آورد. سلطان محمود غزنوی از آنجا که می‌دانست بُت خانه سومنات گنجینهٔ زر و سیم و جواهرات است پس از سه روز نبرد، بُت خانه را گشود و خود با گرزی که در دست داشت بت اعظم را که از سنگ بود و در حدود ۵ متر طول داشت درهم شکست. و برای اعلام این پیروزی به همگان بخش هایی از آن ثروت را به غزنه، بغداد و مکه فرستاد و خود در ۱۰ صفر ۴۱۷ ه.ق. به پایتخت بازگشت. قیمت این اشیا را که به‌دست محمود غزنوی غنیمت گرفته شد در آن روزگار ۲۰ میلیون دینار نوشته‌اند. در جنگ سومنات بیش از ۹۰ هزار نفر از هندیان به قتل رسیدند.

طبق افسانه های هندی 1000 سال پیش، در معبد غارت شده سومانات، یک لینگا پیدا شد که بدون هیچ تکیه گاهی روی پایه ای می چرخید. مردم باستان به خوبی از این فیزیک آگاه بودند.

منبع خبر: ویکی پیدیای فارسی و  Yagnik & Sheth 2005

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید