۱۴۰۳/۰۲/۱۷

استعلام ۱۴۰ نقطه کشور در موضوع فرونشست

سرپرست مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی گفت: تاکنون ۱۴۰ نقطه کشور به‌منظور بررسی موضوع فرونشست برای اجرای نهضت ملی مسکن مورد بررسی قرار گرفته است.
استعلام ۱۴۰ نقطه کشور در موضوع فرونشست

به گزارش اخبار ساخته ها؛ مهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی امروز (چهارشنبه) در نشست خبری سومین روز از هفتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته افزود: در موضوع نهضت ملی مسکن، دستاوردهای که قرار است مسکن در آن احداث شود، از منظر مخاطرات زمین‌شناسی و زمین‌هایی که قرار است به این نهضت الحاق شود، در دو بحث حریم گسل‌ها و فرونشست از این مرکز استعلام می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: تاکنون ۱۴۰ نقطه کشور به‌منظور بررسی موضوع فرونشست برای اجرای نهضت ملی مسکن از سوی این مرکز مورد بررسی قرار گرفت که در چند نقطه نیازمند الزاماتی در حوزه ساخت بود.

حیدری همچنین در خصوص تطبیق حرائم گسل‌ها گفت: این مهم در گذشته در ۶ کلانشهر کشور به انجام رسید، در ۹ شهر جدید نیز در حال انجام است و ۲۱ شهر دیگر نیز به تازگی آغاز شده است.
وی در خصوص فناوری‌های نوین ساخت خاطرنشان کرد: هر فناوری که بخواهد در نظام ملی ساختمان وارد شود، باید الزامات ساخت آن بر اساس مباحث لرزه‌خیزی کشور، مباحث انرژی و غیره بررسی شود.
سرپرست مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی تصریح کرد: ساختمان‌های مهم و حساس نباید بر روی حریم گسل‌ها ساخته شود و چنانچه از گذشته ساخت و سازهایی انجام شده است باید موضوع پایداری و مقاوم سازی این ساختمان‌ها در دستور کار قرار بگیرد.
وی ادامه داد: مطالعات حریم گسل به منظور تاب آوری در مواجهه با زلزله در حال انجام است.
حیدری خاطرنشان کرد: در تهران وزارت راه و شهرسازی با کمک شهرداری در حال ارزیابی یک هزار و ۴۰۰ ساختمان بلندمرتبه و مهم در راستای ارتقای تاب آوری است و حتی اعلام شده ۱۰ درصد این ساختمان‌ها ارزش مقاوم‌سازی ندارد. وی تاکید کرد: این مهم باید در سایر کلان شهرهای کشور نیز اتفاق بیفتد.

فرونشست زمین
این مقام مسئول در ادامه با اشاره به چالش فرونشست زمین در برخی نقاط کشور گفت: تاکنون مطالعات فرونشست با همکاری شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌ها در ۱۱ فرودگاه کشور و همچنین فرودگاه امام به انجام رسیده است.
وی اظهار داشت: در حوزه جاده‌ای و ریلی نیز پروژه‌ها بر مبنای مناطقی که سازمان نقشه برداری به عنوان زون فرونشست اعلام می‌کند، انجام می‌شود.
حیدری همچنین از تهیه دستورالعمل فرونشست در تهران با تاکید ستاد مدیریت بحران خبر داد.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایرنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید