۱۴۰۳/۰۶/۲۹

وضعیت شهرهای جدید در ایران

یکی از نکات مهم در ایجاد شهرهای جدید که باید مورد توجه کارشناسان و مسولان مربوطه قرار گیرد آن است که شهرهای جدید به شهر خوابگاهی تبدیل نشود.
وضعیت شهرهای جدید در ایران

به گزارش اخبار ساخته ها؛ هدف از ایجاد شهرهای جدید، سر زیر جمعیت از کلان شهرها بوده است ، علت آن کاهش ترافیک ، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و کاهش هزینه های توسعه تاسیسات زیر بنایی شهر مادر ، و ایجاد دولت الکترونیک و استفاده از انرژی پایدار مطرح شده است .

سوال اینجاست آیا این امر محقق شده است؟ البته محقق نشده ، بلکه حتی زیر ساختها بطور کامل در اکثر شهرهای جدید مهیا نگشت و صنایع مزاحم از کلان شهرها انتقال پیدا نکرد.

کاربری های آموزشی ، فرهنگی و غیره در شهرهای جدید وجود نداشته و اگر وجود دارد ناچیز بوده و سرانه ورزشی ، فضای سبز و امکانات تفریحی در این شهرها بسیار اندک است.  مثلا در شهرهای پرند و پردیس زیر ساخت ها بسیار کم بوده است و مردم انگیزه لازم برای زندگی در این شهرها را ندارند.

یکی از نکات مهم در مکان یابی و ساخت مسکن ، آداب و رسوم مردم برای سکونت می‌باشد که در برخی موارد رعایت نشده و خسارتهای جبران ناپذیری ببار آورده و موجب خالی از سکنه بودن در برخی شهرها شده است.

برای دست یابی به اهداف سند راهبردی، یکی از راهکارها بررسی فرصت ها ، تهدید ها و نقاط ضعف و قوت بر اساس نمودار SWOT  بوده و باید جهت رفع ایرادهای موجود در اسرع وقت اقدام شود.

توجه به استراتژی‌های کلان کشور مبنی بر توسعه پهنه های مرزی و سواحل جنوب در خلیج فارس و دریای عمان باید بیش از پیش مد نظر قرار گیرد. شکل گیری قطب های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی در مناطق مختلف و نیاز به سکونتگاههای جدید در مناطقی مانند پارس جنوبی و سواحل مکران و توسعه کشاورزی در خوزستان باید مورد توجه مسولین امر قرار گیرد.

بخشی از تهدیدهای راهبردی در شهرهای جدید:

  • گسترش بی رویه کلانشهرها و افزایش شهرهای بزرگ، ایجاد نقاط شهری زیاد و تبدیل نقاط روستایی به شهر، مهاجرت روستاییان به شهر، عدم اشتغال و نبود مسکن؛ باعث شده که روستا خالی از سکنه شود .
  • رقابت منفی مادر شهرها و شهرهای پیرامونی با شهرهای جدید و ایجاد محدویت در شهرهای جدید، بازدهی لازم را نداشته و باعث شده است شهرهای جدید ، به شهر خوابگاهی تبدیل شود.

در مکان یابی  نسل نو در شهرهای جدید و شهرک‌های اقماری اصول دیدگاههای ارتقای تاب آوری سرزمینی؛ همچون ایمنی، پدافند غیر عامل، تعادل زیست محیطی – امنیتی آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته، لذا شهرهای جدید به عنوان یک تهدید مطرح می‌شود. انشاالله در نوشتار بعدی موارد دیگری از چالش‌های پیش روی شهرهای جدید مطرح خواهد شد .

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید