۱۴۰۳/۰۷/۲۷

مهم ترین چالش های شهر سازی در ایران چیست ؟

شهر ها از دوران باستان، نشانه قدرت و توان سیاسی، مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عملی، تکنولوژی و قدرت خلاقیت جوامع مختلف بوده اند.
مهم ترین چالش های شهر سازی در ایران چیست ؟

به گزارش اخبارساخته ها؛ شهر ها از دوران باستان ، نشانه قدرت و توان سیاسی ، مدیریتی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و عملی ، تکنولوژی و قدرت خلاقیت جوامع مختلف بوده اند . بدیهی است که دستیابی و میزان رشد تمدن در بین جوامع مختلف ، بستگی مستقیم به میزان موفقیت آنها در حل مسائل مطرح شده و توجه به موضوعاتی دارد که دیگر جوامع از توجه و حل آنها عاجز بودند.  به همین علت است که امروزه می توان تفاوت های بسیار زیادی را بین شهر ها در جوامع توسعه یافته ، در حال توسعه و عقب مانده  مشاهده کرد .

این اختلافی است که در حال حاضر بین شهر ها در ایران و در مقایسه با گذشته شکوهمند و افتخار آفرین خودش و همینطور تمدن و شهر نشینی در جهان توسعه یافته معاصر ، به چشم می خورد . این مقاله در پی پرداختن به مهم ترین چالش های پیش روی شهرسازی در ایران است . با گذر از دوران صنعتی و رشد روز افزون تاثیرات اقتصاد جهانی بر شیوه زندگی و پس از آن ورود سریع و گسترده فرهنگ شهرسازی غربی به کشورهایی چون ایران ، سبب شد که شهرهای صنعتی گذشته تنها خاطره ای در ذهن ها بر جای بماند .

از مهمترین و پر مباحثه ترین مسائل مطرح میان شهر سازان و دیگر حرفه های درگیر مسائل شهری ، هویت شهر است . بحرانی که سال ها است به سبب عدم درک صحیح از فلسفه معنایی دو واژه هویت و بحران هویت ، شهر های امروزی ما درگیر آن هستند و شهروندان هر روزه شاهد تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر زندگی خود می باشند . سوالی که پاسخش در نظمی پنهان نهفته است که در گرو درک این مسئله است که شهر موجودی  زنده است که ساخته نمی شود ، بلکه ایجاد می شود.

معضلات ناشی از ایجاد شهر های جدید :

با شروع ساخت شهرهای جدید وارد پایه و سطح دیگری از معضلات شهری و شهرنشینی شدیم. شهر های قدیمی به ارث رسیده از گذشته دور و نزدیک و روستا های کهن که شبانه به شهر تبدیل می شود ، برخی مفاهیم استوار و ریشه دار را با خود همراه داشته اند .

موضوع تناسب نداشتن و تبیین نشدن معنی در فضا ، کالبد و مکان در این شهر ها به شدت به چشم می خورد و به سختی می‌توان به این فضاها شهر گفت . مهمترین چالش های پیش روی شهر سازی در ایران، نبود خودباوری در حوزه شهر سازی و تاکید بر استفاده بیشتر از متون غربی است که موجب شده تا شهرسازی در ایران با نداشتن نظریه پردازی یا کمبود نظریه پردازی روبه رو شود و این را می توان به عنوان یک چالش اساسی در حوزه شهر سازی ایران در قرن بیست و یکم مطرح کرد .

به نوعی که شهر ها با تفکرات غربی در حال شکل گیری هستند و بسیاری از المان ها یا نماد هایی که امروزه در بسیاری کشور ها از جمله کلان شهر اصفهان به چشم می خورد ، هیچ تطابقی با مفهوم و معنای شهر سازی ایرانی و اسلامی ندارد . شهر های ما در زمینه مدیریت شهری . تحقق شهر هوشمند و شهر یکپارچه دچار چالش هایی است .

همچنین ، شهر های ما در عرصه مدیریت ، نیازمند کارشناسان با تجربه ، جوان ، متعهد و متخصص در حوزه شهرسازی است و نبود تفکر در این حوزه ، نه تنها شهر ها را در برابر مشکلات مقاوم تر نکرد ، بلکه هر بار  بحران ها و مسائل و مشکلات زیادی را در شهر ها دامن زده است . عدم وجود زیر ساخت ها در شهر ها و نگاه سیاسی و طبقه ای به موضوع شهر موجب شده تفاوت طبقاتی در شهر ها بالاخص شهر های بزرگ بسیار زیاد به چشم بیاید .

انتهای پیام/

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید