۱۴۰۳/۰۲/۱۰

مسجد جامع تون با معماری خراسانی

مسجد جامع تون دو ایوانی در سبک خراسانی است که ایوان شرقی آن در زلزله ای بزرگ در اوایل دوره صفویه تخریب شد.
مسجد جامع تون با معماری خراسانی

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ در شهر فردوس نزدیک دروازه قائن واقع در خراسان جنوبی مسجد جامع تون که به نام مسجد جامع قدیم معروف است وجود دارد. تون نام قدیمی شهر فردوس است. و مسجد در قسمت جنوب غربی محوطه باستانی تون قراردارد.

مسجد جامع تون در دوره سلجوقیان بنا شده است و برای اولین بار در نیمه دوم سده چهارم هجری قمری در کتاب احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم یاد شده است.

این مسجد دو ایوانی در سبک خراسانی، ایوان شرقی آن در زلزله ای بزرگ در اوایل دوره صفویه خراب شد و به غیر از ایوان قبله و گنبدخانه های طرفین، سه ضلع دیگر مسجد در دوره صفوی مجددا بازسازی شد.

تزئینات اجر نمای ایوان غربی مربوط به دوره سلجوقیان است و در قسمت شرقی آن، در اوایل دوران قاجاریه شبستانی به نام شبستان آخوند ملا اکبر ساخته شد. و این شبستان دارای صد ستون قطور بود که در زلزله سال 1347 کامل تخریب شد.

ایوان مسجد جامع 16 متر ارتفاع دارد و پوشش آن طاق و تویزه است که از ویژگی های سبک خراسانی است. ایوان آن با تزئین آجر نمای هندسی در قالب های 60 در 60 سانتیمتر که فضا را پوشش داده است و در قسمتهای خالی آن قطعاتی از کاشی وجود دارد. البته ناگفته نماند به غیر از 3 یا 4 کاشی هیچ نشانی از آنها در این دوران وجود ندارد. بر روی دیوارهای گچی آن نیز نقاشی هایی کشیده شده است.

مسجد جامع تون در فهرست آثار ملی کشور به شماره 1222 ثبت شد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید