۱۴۰۳/۰۲/۱۵

جای خالی استارتاپ‌ها در صنعت ساختمان

عمده استارتاپ‌های ایرانی که اکنون در بخش مسکن مشغول فعالیت هستند، به ارائه خدمات ملکی می‌پردازند و این در حالی است که امکان ایجاد کسب و کار نوپا در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان وجود دارد و تنها نباید در یک بخش خدمات استارتاپی شکل بگیرد.
جای خالی استارتاپ‌ها در صنعت ساختمان

به گزارش اخبار ساخته‌ها؛ چند سالی است که به واسطه پیشرفت های علمی و فناوری شاهد فراگیر شدن استارتاپ ها در بخش های مختلف اقتصادی ایران و جهان هستیم و از این طریق نوآوری هایی در کسب و کارها ایجاد شده است.

در دنیای امروز، پیشرفت تکنولوژی و فناوری باعث ایجاد کسب و کارهای زیادی در بستر اینترنت شده که با کمی چاشنی خلاقیت می توانند تبدیل به نمونه ای موفق شوند. در حال حاضر، نمونه های استارتاپی موفقی در بخش صنعت ساختمان برخی کشورها وجود دارد.

کسب و کارهای استارتاپی ایرانی

در ایران، همچون سایر کشورهای جهان استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپا رونق خوبی گرفته اند و هر کدام حرفی برای گفتن دارند که از جمله آن می توان به استارتاپ دیجی کالا، ترب، دیوار، با ما، علی بابا، آپارات، جعبه، کافه بازار، جابینجا، اسنپ، تپسی و... اشاره کرد.

مسلما، کسب و کارهای نوپا با سرعت زیادی در حال شکل گیری و توسعه هستند و بستر لازم هم برای شروع به کار و رونق فعالیت آن ها در کشور وجود دارد. بنابراین فقط کافیست ایده و سرمایه اولیه برای ایجاد آن وجود داشته باشد.

استارتاپ ها در حال حاضر حوزه فعالیت خود را محدود به گروه شغلی خاصی نکردند و در تمامی حوزه ها از خرید و فروش اقلام خوراکی و لوازم خانگی گرفته تا عرصه حمل و نقل حضور دارند و یکی از حوزه هایی که به آن هم ورود کردند، مسکن است.

عمده استارتاپ هایی که اکنون در بخش مسکن مشغول فعالیت هستند، به بحث های ارائه خدمات رهن و اجاره و خرید و فروش واحد مسکونی و زمین پرداختند، این در حالی است که فناوری و تکنولوژی وارد شده به این حوزه نباید محدود به ارائه خدمات املاک و مشاوره خرید و فروش خانه باشد و دانش آموختگان متخصص و علاقه مند به فعالیت در این عرصه می توانند به ارائه دستاوردهای تازه در زمینه ساخت مسکن به شیوه های مدرن بپردازند و حتی راهکارهایی برای کاهش هزینه ساخت و بهره گیری از تکنولوژی های نوین جهت کاهش مصرف انرژی در خانه و ارتقای سطح ایمنی و بالا بردن عمر مفید ساختمان و ... ارائه کنند.

جدا از اینکه استارتاپ ها می توانند در زمینه خرید و فروش مصالح مدرن ساختمانی فعالیت کنند، این ظرفیت وجود دارد که با به کارگیری دانش آموختگان صنعت ساختمان سازی، شیوه های جدید و به صرفه ای برای ساخت خانه به انبوه سازان و سازندگان واحدهای مسکونی ارائه و در بحث های طراحی ملزومان ساخت مسکن ورود کنند.

فرصت‌های استارتاپی در بخش مسکن

علاوه بر آن، استارتاپ ها می توانند در بخش های نگهداری و حتی تعمیر ساختمان فعالیت کنند. به طور مثال با توجه به اینکه ساخت مجتمع های مسکونی در کلانشهرها رواج زیادی پیدا کرده، در اکثر ساختمان ها نیاز به استخدام افرادی برای انجام تعمیرات و مراقبت از تاسیسات وجود دارد که استارتاپ ها می توانند روی همین مسئله کار کنند و به معرفی افراد با توانایی مربوطه بپردازند تا هم مدیران ساختمانی به راحتی به این افراد دسترسی داشته باشند و هم این افراد در بستری امن به معرفی خود و توانایی هایشان بپردازند و هزینه های جذب این افراد هم واقعی سازی شود و دست واسطه ها از آن قطع شود.

بنابراین، جای استارتاپ های زیادی در حوزه مسکن و ساختمان سازی خالی است و صاحبان ایده با دریافت مشاوره های تخصصی برای شروع به کار در این عرصه و جذب سرمایه گذار می توانند کار خود را در این بخش شروع کنند و به مرور به جمع استارتاپ های موفق ایرانی اضافه شوند.

انتهای پیام

منبع خبر: کار آفرین نیوز

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید