۱۴۰۳/۰۲/۱۴

تصمیم‌گیری کمیته علمی درباره استحکام هتل آسمان

مدیر کل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس گفت: کمیته علمی درباره استحکام هتل آسمان شیراز تصمیم می‌گیرد.
تصمیم‌گیری کمیته علمی درباره استحکام هتل آسمان

به گزارش اخبار ساخته‌ها؛ امیر حسین جمشیدی، مدیر کل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس، در رابطه با آخرین وضعیت هتل آسمان گفت: : طبق قانون، طرح استحکام‌بخشی برای بررسی وضعیت این ساختمان مشخص شده است و این طرح بر اساس مقررات ملی ساختمان باید توسط سازمان نظام مهندسی شهرداری تهیه شود.
مدیرکل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس ادامه داد: البته برای اطمینان بیشتر یک کمیته علمی هم با محوریت سازمان نظام مهندسی تشکیل داده‌ایم؛ در این کمیته از تجربیات و نظرات تعدادی از استادان دانشگاه و مهندسان پیشکسوت بهره گرفته‌ایم تا بتوانیم از این طریق به بررسی طرح استحکام‌بخشی که توسط مشاور ذیصلاح تهیه شده بپردازیم.

وی اضافه کرد: این کمیته طرح استحکام‌بخشی را بررسی و در نهایت مشخص می‌کند که آیا این طرح جوابگوی کاربری هتل هست یا نه؟ تصمیم‌گیری نهایی پس از نتایج اعلام شده از سوی کمیته اعلام خواهد شد.
این مقام مسئول بیان داشت: مشاوری که برای ارزیابی وضعیت این هتل انتخاب شده مشاور بسیار مجربی است که صلاحیت این کار را دارد. درواقع این مشاور توسط کمیته علمی انتخاب شده است .

 جمشیدی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تبلیغات رسانه‌ای تأثیری بر تصمیم‌گیری نهایی برای ادامه عملیات ساخت این هتل دارد، گفت: تا زمانی که از استحکام ساختمان این هتل مطمئن نشویم، قطعا اجازه ادامه عملیات ساخت را نخواهیم داد و به همین دلیل کمیته علمی برای ارزیابی وضعیت استحکام این هتل تشکیل شده است. البته برخی معتقدند که این کمیته باید در استانداری یا شهرداری تشکیل می‌شد، اما برای ما طی شدن روند تخصصی کار از اهمیت بسیاری برخوردار بود. لذا این کمیته را در سازمان نظام مهندسی و با اعضای غیراداری تشکیل دادیم که اکثر آنها شخصیت‌های علمی، دانشگاهی و گروه‌های تخصصی نظام مهندسی هستند و تعصب خاصی روی بحث استحکام بنا دارند. تا زمانی که برای ما موضوع استحکام‌ این بنا مسجل نشود، قطعا اجازه نخواهیم داد عملیات ساخت این هتل نیمه‌کاره ادامه یابد

مدیرکل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس با بیان اینکه هتل آسمان در حال حاضر با سه مشکل استحکام، ایمنی و میراث فرهنگی روبه‌رو است، گفت: در حال حاضر این کمیته بحث استحکام‌بخشی بنا را ارزیابی می‌کند و دو مشکل دیگر این ساختمان هم در دست بررسی است.

شایان ذکر است ؛ فروریختن سازه متروپل در ظهر روز دوشنبه دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در آبادان موجب شد که موضوع ناایمن بودن ساختمان هتل آسمان شیراز به عنوان سازه‌ای که شباهت‌های بسیاری به متروپل دارد در صدر اخبار رسانه‌ها قرار بگیرد. ساخت این هتل مرتفع که به دلیل قرارگیری‌اش در منظر بصری ارگ کریمخان زند همواره به عنوان یک مکان بحث برانگیز در شیراز شناخته می‌شود، در سالیان گذشته نیز مورد انتقاد برخی از مسئولان قرار گرفته است. یکی از این انتقادها به هتل آسمان،‌ سلب کردن موقعیت ثبت جهانی مجموعه آثار زندیه به واسطه نقض منظر بصری ارگ کریمخان زند است. آخرین اظهارنظر در این باره از زبان معاون استانداری فارس را اینجا بخوانید.

برخی معتقدند کلنگ احداث این ساختمان از سال ۱۳۸۰ به زمین خورده است، اما مالک این هتل معتقد است پروانه ساختمانی توسط شهرداری منطقه یک در تاریخ سوم اسفندماه ۱۳۸۱ صادر شده  و شروع عملیات احداث از سال ۱۳۸۴ بوده است.
با این حال در روز ششم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵، علیرضا پاکفطرت که در آن زمان سکان شهرداری شیراز را به دست داشت و بارها انتقاد خود را نسبت به ساخت این بنا اعلام کرده بود، در جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: احداث هتل آسمان، بزرگترین تخلف در تاریخ فعالیت شهرداری در این شهر محسوب می‌شود و تخریب یک طبقه از این بنا، مشکل پیش‌آمده برای ارگ کریمخانی را رفع نخواهد کرد. به گفته وی هتل آسمان سال ۸۰ و زمانی که اسکلت ۶ طبقه از آن احداث شده بود، به واسطه تجاوز به حریم پیاده‌رو با حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ مواجه شد که مالک را ملزم می‌کرد در زمان تجدید بنا عقب‌نشینی را اعمال کند.


در آن زمان شهرداری با استناد به اینکه ارتفاع هتل پس از ساخت، از آنچه در پروانه آمده، تجاوز کرده است حکم تخریب ساختمان را به مالک اعلام و عملیات تخریب را آغاز کرد.

با این حال ساخت این هتل متوقف نشد و با وجود اینکه موضوع خطرساز بودن این ساختمان در طول این سال‌ها همواره مورد توجه بوده است، اما در حال حاضر این بنا با ۱۶ طبقه و ۶۴ متر ارتفاع، هفتمین بنای مرتفع شیراز به شمار می‌رود.
پس از فرو ریختن بُرج‌های دوقلوی متروپل در آبادان، بار دیگر بحث ناایمن بودن این هتل به صورت‌ جدی‌تری  دنبال شددر ۸ خردادماه ۱۴۰۱ و در حالی که شش روز از زمان رخداد غم‌انگیز ساختمان متروپل می‌گذشت، غلامعلی ترابی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که جلسه این کمیسیون در رابطه با ساختمان‌های ناایمن شیراز برگزار شده است و وضعیت ایمنی هتل آسمان که به واسطه آتش‌سوزی سال ۹۸ در لیست ساختمان‌های ناایمن شیراز قرار دارد در کمیسیون ۱۰۰ در حال بررسی و رسیدگی است و اگر نیاز به تخریب باشد این کار انجام خواهد شد.


افسانه خواست خدایی عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز در همان روز و در صحن علنی شورا به خطر آفرین بودن این هتل اشاره کرد و گفت: این ماجرا نه نماد تخلف مالک بلکه نماد تخلف مسئولان وقت است. امروز حدوداً بیست سال است که از زمان مجوز اولیه هتل آسمان می‌گذرد؛ هتلی که پایه و بنیادش بر اساس تخلف و چالش بنا شد و سرمایه‌گذار آن معتقد است که با امضای همه مسئولان وقت مجوزات لازم مجموعه را با این ارتفاع و شرایط گرفته‌استوی ادامه داد: در نهایت این مجوزهای شهرداری بود که هتل آسمان را بر پا کرد. امروز حادثه متروپل زنگ خطری برای مدیران شهری به‌جهت عدم رعایت استانداردها در ساخت‌ و ساز و ضرورت هوشیاری همه مسئولان است‌. هتلی که پس‌ از آتش‌سوزی هر لحظه در معرض فروریختن است، آسمان‌خراشی که به دلیل مخدوش کردن جلوه‌های بصری غرب ارگ کریم‌خان زند هیچ جایگاهی در بین گردشگران نخواهد داشت.

 

 منبع خبر: سایت خبر بان به نقل از خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید