۱۴۰۳/۰۲/۰۸

تاریخچه نمای ساختمان ایرانی

از گذشته‌های دور نمای ساختمان ایرانی مورد توجه طراحان زیادی بود. در طراحی ساختمان توجه به فرم و نما یکی از بخش‌های اصلی آن به شمار می‌آید.
تاریخچه نمای ساختمان ایرانی

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ از زمانی به ظاهر یک ساختمان و نمای کلی آن اهمیت داده شد که زیبایی، مصرف بهینه انرژی و القای آرامش درونی بناهای مختلف مورد توجه قرار گرفت. هر چند ایرانیان در ساخت بناهای شگفت‌انگیز با طراحی‌های خاص و دلبرانه قدمت بسیار طولانی دارند.

وقتی صحبت از معماری ایرانی باشد نمی‌توان طراحی معماران و سازندگان بناهای تاریخی همچون مسجد جامع شیراز، تبریز و اصفهان را نادیده گرفت. گچ‌بری و آهک‌بری این بناها در نوع خود منحصربه‌فرد بوده و می‌توان آن‌ها را نمونه اولیه نمای ساختمان‌های ایرانی معرفی کرد. با گذشت زمان و شکل‌گیری زندگی شهری اهمیت بناهای تاریخی و نمای ایرانی ساختمان‌ها کمرنگ شد. اهمیت این موضوع در چند سال گذشته با ساخت فضاهای عمومی و ارزش بناهای ایرانی دوباره قوت پیدا کرد.

اهمیت نمای ساختمان ایرانی

نمای یک ساختمان علاوه بر جداسازی فضای درونی از بیرون می‌تواند بیانگر عقیده، فرهنگ و ذوق طراح یا معمار آن باشد. در واقع می‌توان گفت نمای یک ساختمان حالتی کلی از فرد مالک یا طراح آن را به ما نشان می‌دهد. به همین دلیل معماران معتقدند نمای بیرونی ساختمان به هیچ‌وجه خصوصی نیست.

از همین رو باید نمای ساختمان‌ها را دارای جنبه اجتماعی و جلوه‌ای از شخصیت ساکن در آن بنا دانست. نمای ساختمان ایرانی یکی از بهترین سازه‌هایی است که به خوبی بیانگر این ویژگی‌ها خواهد بود. در نمای ایرانی ساختمان تنها یک سطح صاف و بدون پیچ‌وخم دیده نمی‌شود. بلکه با انتقال سطح فضای داخلی و خارجی ارتباط موثری بین تراس و بخش‌های دیگر بنا پیدا می‌کند.

از بزرگترین مزیت‌های نمای ایرانی برای یک ساختمان می‌توان به ارتباط آن با سایر ساختمان‌های شهر اشاره کرد. نمای بنای ایرانی بدون در نظر گرفتن تناسب و هماهنگی با سایر بناها ساخته نمی‌شود. به همین دلیل اگر ساختمان‌های یک منطقه یا شهر با نمای ایرانی ساخته شوند دارای یکنواختی دلچسبی خواهند بود. زیرا نمای هر ساختمان می‌تواند بر خیابان، میدان و کوچه‌های شهر تاثیر زیادی بگذارد.

در گوشه گوشه شهرهای کشورمان تعدادی ساختمان با نمای ایرانی به چشم می‌خورد که برخی از آن‌ها قدمت زیادی دارند و همچون یک اثر هنری با ارزش به شمار می‌آیند. هر چند تعداد این بناها و ساختمان‌ها بسیار کم شده اما می‌توان به برخی از آن‌ها اشاره کرد که با طراحی خاص و متفاوت، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع خبر: معمارنو

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید