۱۴۰۳/۰۶/۲۶

تاثیر اقلیم در معماری

یکی از معیارهای مهم برای ایجاد تعادل حرارتی و نتیجتا منطقه آسایش، بکار گیری استانداردهای معماری و طراحی ساختمان برای افزایش یا کاهش دمای درون بنا است.
تاثیر اقلیم در معماری

به گزارش اخبار ساخته ها؛ مسکن یا خانه عاملی است که به عنوان محافظت کننده از انسان در برابر سرما و گرما به حساب میآید و باعث ایجاد آسایش برای انسان میشود همچنین انسان را در برابر خطرات طبیعی و حیوانات ایمن میکند و حافظ جان انسان است (به تعبیری سرپناه انسان میباشد). از این رو باید استانداردهای زندگی کردن انسان را دارا باشد. یعنی بتواند انرژیهای لازم را فراهم کند و آن انرژیها را ذخیره و یا دفع کند. از زمان دستیابی انسان به انرژیهای فسیلی، تطابق دادن ساختمان با شرایط اقلیمی محیط اطراف رفته رفته کمرنگتر شد که همین موضوع باعث شد که استفاده از سوخت و انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمانها افزایش پیدا کند .به تعبیر ساده تر ساختمان شما باید به گونهای طراحی شود که بتواند بیشترین استفاده را از انرژیهای طبیعی داشته باشد. مثال در برخی از مناطق نیاز است فضا به گونه ای طراحی شود که کمترین ارتباط با محیط خارج را داشته باشد. یعنی پلان به صورت فشرده طراحی شود یا بالعکس در برخی از مناطق و اقلیم باید پلان و یا حتی خود شکلگیری مناطق به صورت متراکم باشد که کوران هوا به بهترین نحو اتفاق بیفتد.

اقلیم ایران

معنای کلی اقلیم به این صورت است که عوامل تعریف کننده و تعیین کننده شرایط جغرافیایی و نوع آب و هوای یک منطقه را اقلیم میگویند

ایران کشوری است که در هر منطقه ای دارای آب و هوای مختلفی است. به زبان ساده تر ایران یک کشور چهار فصل است که همه ی آب و هواها را در مناطق مختلف دارا است:

  • نوع آب و هوا در سواحل دریای خزر معتدل است و کاملا مرطوب میباشد
  •  در فلات قاره ای و خشک است
  •  در کوههای مرتفع نوع اقلیم و آب و هوا سرد میباشد
  •  در سواحل جنوبی و جنوب شرقی در مناطق گرم میباشد

اما به طور کلی ایران کشوری است که اقلیم آن خشک به حساب می آید.

عوامل تأثیرپذیر از اقلیم در معماری ساختمان

  • ارتفاع و پوشش سقف
  •  جهت نورگیری
  •  مصالح

ارتفاع ، پوشش سقف و جهت نورگیری

اولین و شاید مهمترین تأثیر اقلیم در معماری ساختمانها انتخاب نوع و شکل سقف است. همانطور که میدانیم، سقف یکی از مهمترین بخشهای هر ساختمان است که مسئولیت تحمل نیمی از بارهای ساختمان را به عهده دارد. همچنین با توجه به اقلیم هر منطقه، باید ارتفاع سقف را متناسب با همان شرایط طراحی کرد. مثال در مناطق کوهستانی نباید ارتفاع سقفها خیلی زیاد و بلند باشد به این دلیل که گرم کردن فضاهای آن خانه بسیار دشوار میشود و هرچه که ارتفاع سقف کمتر باشد انرژی کمتری مصرف میشود و گرم کردن فضای داخلی خانه راحتتر میشود. یا مثال در اقلیمهایی که بارندگی زیاد است، باید سقفها به صورت شیبدار طراحی و در نظر گرفته شود و یا باید در پوشش سقف از مصالحی استفاده شود که مقاومت آنها در برابر رطوبت زیاد باشد و از ورود آب به خانه جلوگیری کند و مانع از نفوذ آب به داخل مصالح شود و کمترین خرابی را برای مصالح به بار آورد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید