۱۴۰۳/۰۲/۲۷

اطلاعات و ضوابط طرح هادی روستایی

یکی از مناسبترین و بهترین گزینه ها برای شما زندگی در فضای آرام روستا می باشد. از این رو باید اقدام به خرید زمین در روستای مورد نظر خود کنید. البته بهتر است قبل از انجام این کار اطلاعات خود را در زمینه ضوابط طرح هادی روستایی اندکی بالا ببرید.
اطلاعات و ضوابط طرح هادی روستایی

به گزارش اخبار ساخته ها؛ معمولاً انجام معاملات ملکی در شهرهای کوچک و روستاها بر مبنای سند شورایی ملک صورت می گیرد. با توجه به عدم ثبت اینگونه سندها در دفاتر اسناد رسمی و مورد تأیید قرار گرفتن آن تنها توسط شورای روستا یا محل، فاقد رسمیت قانونی است.

مشخص نبودن نوع کاربری زمین در اسناد روستایی، یکی از مشکلاتی است که نیاز شما را به طرح هادی روستایی منجر می شود. لازم به ذکر است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تهیه و تنظیم طرح هادی روستایی را برعهده دارند.

ضوابط طرح هادی روستایی 

طرح هادی روستایی گذشته از اینکه سبب اصلاح بافت و ساماندهی روستا می گردد، بلکه مواردی همچون مکان و میزان توسعه آن در آینده و نوع کاربری زمین از جمله تجاری، مسکونی، کشاورزی، تولیدی بودن و … و همچنین نیازهای عمومی روستا بر حسب مورد در قالب طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرح های جامع ناحیه ای در آن قید شده است.

نقش و تأثیر طرح هادی در معامله زمین

آیا می دانید نقش طرح هادی روستایی در انجام معاملات و خرید و فروش زمین های روستایی چیست؟

شایان ذکر است که قبل از انجام معامله زمین روستایی، داشتن اطلاعات لازم در مورد ضوابط طرح هادی روستایی می تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. در ادامه این مقاله، مثالی را به منظور روشن شدن اهمیت این موضوع بیان می کنیم:

با فرض اینکه شما اقدام به خرید یک قطعه زمین روستایی کردید و قصد انجام ساخت و ساز در آن را دارید، از این رو، شما باید از طریق مراجع قانونی جهت دریافت مجوز ساختمانی اقدام نمایید. اما ممکن است در کمال ناباوری جواب منفی از سوی آنها بشنوید و به شما  بگویند که امکان احداث بنا بر اساس طرح هادی روستایی در این زمین وجود ندارد. بنابراین با توجه به مطالب بالا، حتماً اطلاعات لازم در زمینه طرح هادی را قبل از خرید زمین روستایی کسب نمایید.

آشنایی با اصطلاح “داخل بافت”

از جمله اصطلاحات بسیار پرکاربرد که می توان در طرح هادی روستایی به آن اشاره نمود اصطلاح ” داخل بافت” است. زمانی که گفته می شود زمینی داخل بافت واقع شده است، به این معنی است که به علت قرارگیری زمین در محدوده مجاز طرح هادی، امکان گرفتن مجوز و پروانه ساخت برای آن وجود دارد و همچنین احداث بنا در آن مانعی ندارد. 

شرح جزئیات ضوابط طرح هادی روستایی

یکی دیگر از سؤالاتی که ممکن است در این زمینه به ذهن شما خطور کند، این است که چگونه می توان این طرح هادی را تهیه نمود و چطور از جزئیات آن با خبر شد؟ 

از جمله اصطلاحات بسیار پرکاربرد که می توان در طرح هادی روستایی به آن اشاره نمود اصطلاح ” داخل بافت” است.

 پاسخ این سؤال این است که مرجع تهیه این طرح، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است. جهت آگاهی از آخرین نسخه این طرح می توانید به شهرداری ها یا دهیاری ها مراجعه نمایید. مسئولان شهرداری و دهیاری موظف به ارائه جزئیات طرح هادی روستایی به شما هستند. همچنین، می توانید از افرادی که به عنوان معتمدین روستا شناخته می شوند، پاسخ این سؤال را که آیا زمین مورد نظرتان درون بافت واقع شده یا خیر، را دریافت کنید.

نحوه تغییر کاربری در طرح هادی روستایی

طرح هادی روستایی یک طرح قابل تغییر بوده و این مسئله می تواند خبر خوبی تلقی شود. یعنی اگر شما تمایل داشته باشید به تغییرکاربری زمین خود بپردازید، به سهولت قادر به ارائه درخواست در این زمینه هستید.

توافقاتی بین سازمان امور اراضی و بنیاد مسکن انجام شده که بر اساس آن، موافقت سازمان امور اراضی به منظور هرگونه تغییر کاربری اراضی موجود در طرح هادی روستایی لازم است. بنابراین اگر تصمیم به تغییر کاربری زمین خود گرفته اید، بایستی به این سازمان جهت ارائه درخواست خود مراجعه نمایید.

جمع بندی

با مشاهده آگهی فروش یک زمین روستایی که از قیمت و شرایط مناسبی برخوردار است، فوراً جهت خرید آن وسوسه نشوید. در این شرایط، نخستین کاری که بایستی انجام دهید این است که به بررسی وضعیت کاربری زمین مورد نظر خود بپردازید. در صورتی که می خواهید در این زمین اقدام به احداث بنا نمایید، توجه کنید که حتماً زمین داخل بافت باشد. اگر زمین مورد نظر شما داخل بافت واقع نباشد و شما به ساخت و ساز در آن بپردازید، در این صورت سندی به ساختمان شما تعلق نمی گیرد و تخریب آن از سوی دهیاری و شهرداری صورت می گیرد. بنابراین پیش از خرید زمین، اطلاعات لازم در زمینه طرح هادی را از شهرداری یا دهیاری کسب نمایید.

نکته مهم: هدف این مقاله، صرفاً دسترسی مخاطبان عزیز به یکسری اطلاعات در زمینه طرح هادی روستایی می باشد. قوانین و مطالب فوق، در زمان نگارش مقاله مورد تأیید بوده و پیشنهاد می گردد، قبل از اقدام به خرید زمین روستایی به مراجع قانونی مربوطه جهت کسب اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید