۱۴۰۳/۰۲/۳۱

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی و تجهیزات حمام و توالت و.... چقدر حائز اهمیت است؟
ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی

به گزارش اخبار ساخته ها ؛  ارتفاع نصب شیرآلات بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است تا جایی که اگر به خوبی استاندارد مورد نیاز رعایت نشود می تواند در آینده مشکلات نصب و همچنین دکوراسیون خانه را به همراه داشته باشد اگر بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم می تواند تبعات جسمی هم داشته باشد.زیرا بلند بودن و یا کوتاه بودن محل نصب شیرها برای افرادی که مرتبا با آنها سر و کار دارند باعث می شود یا زیاد خم شوند و یا در دسترسی مشکل داشته باشند.

آنچه که اهمیت دارد این است که در زمان لوله کشی آب استانداردهای تعبیه شیرها در نظر گرفته شده باشد.

امروزه با طراحی صفحه هایی استاندارد برای جانمایی شیرها کار تعبیه مکان شیرها راحتر شده خیلی از نظر فاصله در نظر گرفته شده برای شیرهای پیسوار و یا رادیاتورها و ... نگرانی نداریم.این صفحات در اندازه های مناسب تولید می شوند و تنها کافی است که سر لوله ها با اتصالات نصب شیرها به این صفحات اتصال داده شوند تا استاندارد فواصل از نظر باز بودن و یا پهنا رعایت شود.

این صفحات در اندازه های 50 سانتی ، 30 سانتی ، 15 سانتی و 5 سانتی طراحی می شوند که هرکدام برای نصب شیرها در فواصل مشخص کاربرد دارند.

مثلا برای نصب شیرهای پیسوار فاصله 30 سانتی متری استاندارد می باشد که با نصب زانوهای شیر های پیسوار بر روی این صفحات و نصب لوله ها به این شیرها مشکل اندازه دهانه مرتفع می شود و تنها کافی است بصورت تراز بر روی دیوار نصب شود.

از صفحات 50 سانتی متری برای رادیاتورها و حوله خشک کن استفاده می شود و از صفحات 5 سانتی متری برای شیرهای تکی.

ارتفاع نصب روشویی

روشویی ها دو دسته هستند. یک دسته روشویی های پایه دار و دیگری روشویی هایی که پایه ندارند.همچنین خروجی لوله فاضلاب روشویی باید در اتفاعی حدود 40 تا 45 سانتی متری در نظر گرفته شود. در این حالت به راحتی می توانیم خروجی سیفون روشویی را به فاضلاب نصب کنیم.

اگر روشویی از نوع پایه دار باشد که مشکل تقریبا حل شده است. ارتفاع این روشویی ها حدودا 80 سانتی متر است. بنابراین تنها کافی است که شیرآلات را بر روی جایگاه مشخص شده نصب کنید.

البته شایان ذکر است که استاندارد نصب روشویی در ارتفاع 80 سانتی متری است.

بنابراین باید شیرهای پیسوار از کف حدود 55 سانتی متر بالاتر نصب شده باشند. عمق روشویی ها بین 40 تا 50 سانتی متر متغیر است و دهانه هر روشویی نیز بین 40 تا 60 سانتی متر می باشد.

بنابراین برای نصب روشویی های بی پایه و یا نیم پایه که جدیدا وارد شده اند هم باید همین ارتفاع 80 سانتی متری در نظر گرفته شود.

این موضوع را در قالب دیگر روشویی ها هم می بینیم. مانند روشویی های پایه دار، کابینت دار، روشویی های کلاسیک و قدیمی و ... تفاوتی در اندازه ارتفاع ندارند.

در سوراخ کاری برای نصب روشویی به دیوار هم در نظر داشته باشید که فاصله سوراخ های در نظر گرفته شده برای نصب روشویی 75 سانتی متر می باشد.

ارتفاع نصب شیر توالت ایرانی

توالت های ایرانی به دلیل اینکه در پایین ترین سطح دسترسی هستند باید به راحتی بتوانند باز و بسته شوند.

در این حالت برای ارتفاع مناسب نصب شیر های توالت ایرانی معمولا از کف تمام شده ارتفاع 40 سانتی متری را در نظر می گیرند.

برای این منظور در هنگام لوله کشی باید در نظر داشت که شیر توالت ایرانی را در موقعیتی نصب کنید که با کف تمام شده یعنی پس از اجرای کف سازی ساختمان حدودا 30 سانتی متر بالاتر باشد.

ارتفاع نصب شیر توالت فرنگی

توالت های فرنگی بر خلاف توالت ایرانی به دلیل اینکه نشیمن گاهی دارند ارتفاع بالاتری را نیاز دارند.

برای نصب توالت فرنگی باید ضمن اینکه فواصل عرضی و طولی با دیوار ها در نظر گرفته می شود ارتفاع شیر هم به اندازه ای باشد که به راحتی بتوان از آن استفاده کرد.

ارتفاع در نظر گرفته شده برای نصب شیر توالت فررنگی حدود 55 سانتی متر باید باشد و معمولا محل آویز شیلنگ آن 20 سا نتی متر بالاتر است.

ارتفاع شیر دوش

دوش باید در ارتفاعی قرار بگیرد که برای افراد بلند قد به اندازه کافی بالا باشد که سرشان با آن برخورد نداشته باشد و برای افراد کوتاه قامت هم آب به شکل مناسبی بر روی سرشان ریخته شود.

از این رو باید ارتفاع حداقل 90 سانتی تا 1 متر را برای نصب شیر دوش در نظر گرفت تا با احتساب المک دوش حدود 180 سانتی متر تا 2 متر ارتفاع سر دوش تا زمین باشد.

فاصله شیر مخلوط وان حمام

وان یک شیر مخلوط دارد که باید حدود ارتفاع 70 سانتی نصب شود و اگر به دوش مجهز باشد باید 90 سانتی متر فاصله سر دوش تا شیر مخلوط در نظر گرفته شود.

ارتفاع شیر پیسوار سینک ظرفشویی

ارتفاع شیر آب رسانی یا شیر پیسوار در ظرفشویی یا سینگ به همان اندازه روشویی در نظر گرفته می شود که در حالت استاندارد ارتفاع 55 سانتی متر می باشد.

سینک همچنین مشابه با روشویی باید در ارتفاع 80 تا 85 متری نصب شده باشد تا فاصله نصب شیر سینگ هم به همین میزان باشد.

انتهای پیام/

منبع خبر: تاسیسات 24 ساعته

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید