۱۴۰۳/۰۱/۱۰

آشنایی با انواع درب ساختمان

درب ساختمان تنها راه ورودی به خانه یا دیگر فضاهای داخلی آن است. درب­‌های داخلی ساختمان بیشتر نقش جداکنندگی را ایفا می‌­کنند. اما درب اصلی نقش بسیار مهمی در امنیت ساختمان دارد.
آشنایی با انواع درب ساختمان

به گزارش اخبار ساخته ها؛ امروزه تأمین امنیت خانه و جلوگیری از سرقت به یکی از نگران‌ های اساسی خانواده‌­ها تبدیل شده است. به همین دلیل ضروریست که درب ساختمان به اندازه کافی مقاوم باشد. علاوه بر امنیت، درب­‌ها نقش مهمی نیز در دکوراسیون داخلی ایفا می‌کنند. تا جایی که برخی مواقع خود، تکمیل‌کننده دکوراسیون هستند. درب‌­های ساختمانی به درب‌­های داخلی یا خارجی، یک‌لنگه یا دولنگه و سمت بازشو درب تقسیم می‌شوند. 

اجزای اصلی تشکیل‌دهنده درب ساختمان

۱. چارچوب درب

فریم اصلی درب که به دیوار متصل و بقیه اجزا روی آن نصب می‌­شوند.

۲. بدنه درب 

بدنه درب با جنس‌­های مختلفی در بازار وجود دارد. بدنه درب قسمت جداکننده و قسمت اصلی درب است.

۳. یراق‌آلات

یراق‌آلات به تزئینات و دستگیره‌­ای که روی درب نصب می‌­شود می‌­گویند. یراق آلات متناسب با بدنه در جنس‌­ها و طرح‌­های مختلفی به فروش می­‌رسد.

انواع درب ساختمان

درب ضد سرقت

چند سالیست که درب‌­هایی با عنوان درب ضد سرقت به بازار عرضه شده. این درب­‌ها به علت تفاوت در جنس و استفاده از پشم سنگ در لایه‌های داخلی، لولا و ساختار کلی در برابر سرقت بسیار مقاومند. درب‌های ضدسرقت انواع مختلفی دارند. از ساده‌ترین مدل­‌ها تا مدل‌هایی پیشرفته که برای باز شدن به اثر انگشت، کارت یا رمز عبور نیاز دارند. از درب‌­های ضد سرقت تنها برای ورودی­ اصلی خانه استفاده می‌­شود.

درب چوبی

چوب یکی از قدیمی‌­ترین متریال­‌ها برای ساخت درب است. چوب در گذشته به دلیل در دسترسی راحت یکی از متریال­‌های پایه برای ساخت قسمت­‌های مختلف خانه از جمله در­ب‌­ها بوده است. استفاده از درب‌­های چوبی به دلایل مختلفی کماکان مورد توجه است. از جمله زیبایی، عایق در برابر صدا، نصب راحت، نظافت راحت، طول عمر طولانی؛ و از همه مهم‌تر جذابیتی که رنگ و بافت طبیعی چوب.

درب هیبریدی

جنس بدنه درب هیبریدی از تخته سه لایه و پانل­‌های ساندویچیست که با چوب روکش می­‌شود. در نهایت نیز ظاهر درب­‌های چوبی را به خود می­‌گیرد. اما این درب‌­ها از کیفیت پایینی برخوردارند و روکش آن هر دو الی سه سال باید تعویض شود. از درب‌­های هیبریدی بیشتر برای درب­‌های داخلی استفاده می‌­شود.

درب فایبرگلاس

فایبرگلاس برپایه مواد نفتی و پشم شیشه ساخته می‌شود. فایبرگلاس در کنار سبک بودن، مقاومت بالایی در برابر آتش‌سوزی و نیروهای کششی دارد. هزینه نگهداری این نوع درب­ پایین بوده و عمر بالایی دارد. درب‌­های فایبرگلاس را در اندازه، طرح و رنگ دلخواه قابل تولید است. این درب‌­ها هم در داخل خانه و هم برای درب‌­های خارجی قابل استفاده و مناسب است. همچنین شما می‌­توانید از فایبرگلاس در درب­‌های ترکیبی استفاده کنید تا زیبایی آن دوچندان شود.

درب شیشه­‌ای

درب‌­های شیشه‌­ای بسیار ظریف و زیبا به نظر می‌­رسند. این درب‌ها در قسمت‌های از خانه که نیاز به دید دارد قابل استفاده است. فضاهای عمومی نیز مانند ورودی هتل‌ها از درب‌های شیشه‌ای استقبال می‌کنند. این درب­‌ها نور و روشنایی بسیار زیادی را به داخل خانه می‌آورد. درب بالکن یا ورودی به حیاط از دیگر کاربردهای این نوع درب است. در این کاربردها معمولا بدنه شیشه­‌ای در قالب چوب یا آلومینیوم طراحی می‌شود.

درب UPVC

در­ب‌­های UPVC را می‌­توان در طرح­‌ها و رنگ­‌های مختلفی ساخت. UPVC نوعی ماده سبک و قابل بازیافت است که در برابر پوسیدگی و خوردگی مقاوم است. نگهداری از این درب­‌ها بسیار راحت بوده و عایق خوبی در برابر حرارت و صدا هستند. همچنین از طول عمر بالایی نیز برخوردار هستند. برای نصب درب­ و پنجره­‌های دوجداره نیز از UPVC در پروفیل و قالب درب و پنجره استفاده می‌­کنند. استفاده از درب و پنجره دوجداره از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌­کند. همچنین عایق حوبی در برابر صدا هستند.

درب FRP

زمانی که پلاستیک با فیبر شیشه تقویت شود FRP حاصل می‌شود. درب‌­های FRP به علت مقاومت کششی بالا و ضد اشتعال بودن در خانه‌های مدرن، خواهان زیادی دارند. این درب­‌ها هم به صورت روکش چوب و هم بدون روکش، در رنگ­‌ها و طرح‌­های مختلفی قابل استفاده است. همچنین از FRP در ساخت یراق‌آلات و وسایل جانبی ساخت درب استفاده می‌­شود.

درب آلومینیوم

درب­‌های آلومینیومی مناسب برای فضاهایی با رطوبت بالا مانند سرویس بهداشتی و حمام است. درب‌­های آلمینیومی بسیار سبکند و از نظر ظاهری نیز زیبا! به دلیل همین سبک بودن و مقاومت پایین، برای استفاده به عنوان درب­ اصلی مناسب نیستند.

درب استیل

از استیل بیشتر برای ساخت چارچوب استفاده می‌­شود. استفاده از استیل در سال­‌های اخیر به دلیل قیمت نسبتا بالا و رسانایی بالای حرارتی کاهش یافته است. ساخت و نصب درب­‌های استیل نسبتا کار سختیست. استفاده از بدنه استیل در منازل، کار عرفی نیست و معمولا در فضاهای خاصی از درب با بدنه استیل استفاده می‌­شود. استیل استفاده شده در درب­‌ها باید به خوبی آبکاری شود. در غیر این صورت به سرعت شکل ظاهری آن عوض می­‌شود.

درب­ ترکیبی

درب­‌های ترکیبی از محبوب‌­ترین درب‌­هاست و مورد استقبال قرار گرفته‌اند. این درب‌­ها متریال مشخصی نداشته و متریال آن بسته به دکوراسیون داخلی انتخاب می‌­شود. 

انتهای پیام/

منبع خبر: مجله پلاس

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید