۱۴۰۳/۰۵/۰۶

آرک و کاربرد آن در دکوراسیون ساختمان

آرک‌ها المان‌هایی جذاب در دکوراسیون داخلی هستند که نمای خاصی به فضا داخلی ساختمان می دهند.
آرک و کاربرد آن در دکوراسیون ساختمان

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ واژه آرک به معنای قوس یا کمان بوده و در یک دهانه، برای انتقال بار عمودی وزن به تکیه‌گاه‌ها ایجاد می‌شود، قسمت مهمی در معماری ساختمان‌ها می‌باشد. طاق‌ها از لحاظ ساختار هندسی به سه دسته طاق‌های سهمی، نیم دایره و بیضوی تقسیم می‌شوند. گاه به صورت گنبدی هستند و گاه به صورت زنجیره‌ای پشت هم قرار می‌گیرند. برخی از طاق‌ها هم شکل نیمه استوانه‌ای دارند.

آرک که در گذشته به استحکام سازه کمک می‎کرد در حال حاضر، بیشتر جنبه‎ی نمایشی و زیبایی داشته و برای جداسازی دو فضا به کار می‎رود. شاید در نگاه اول به نظر بیاید که این نوع معماری مدرن نبوده و بسیار شلوغ است. اما با سیستم‌ کناف طرح‌های مدرن و ساده‌ای قابل اجرا می‌باشد که با معماری روز دنیا و طراحی مینیمال و ساده هم‎خوانی دارد.

با وجود اینکه آرک در سبک‌های طراحی دکوراسیون داخلی که بر پایه سنت‌های قدیمی استوار هستند، بیشتر دیده می‌شوند در خانه‌های امروزی هم می‌توان از آرک‌ها در فضاهای گوناگون استفاده کرد و زیبایی منحصر به فردی به خانه باز می گردد.

امروزه آنچه از نام آرک در میان همگان رواج یافته است تزئینات سقف اپن آشپزخانه هاست که گاها به اشکالی غیر از قوس نیز منجر می‌شوند. این نوع سقفها در حقیقت نوعی سقف کاذب هستند که برای فضاهایی همچون اپن آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند و اکثرا بی‌شباهت به معنای اصلی آرک یا طاق می‌باشند.

آرک آشپزخانه

یکی از کاربردهای آرک در معماری مدرن و امروزی در آشپرخانه ها می‌باشد. با توجه به سهولت نصب و اجرا و انعطاف پذیری در زمینه طراحی، کناف به عنوان یک راه حل ساده و مدرن طرفداران بسیاری پیدا کرده است. بنابراین اگر می‎خواهید بازسازی منزل خود را به سبک مدرن انجام دهید می‌توانید از سیستم‌های کناف بهره بگیرید.

 اگر فکر می‌کنید در آشپزخانه‌های کوچک نمی‎شود از آرک کناف استفاده کرد با مشاهده مدل زیر، به اشتباه خود پی‌می‎برید. آشپزخانه طراحی شده زیر فضای بسیار کوچکی دارد اما بخاطر استفاده خلاقانه از کابینت‎های به رنگ خنثی و روشن در کنار شلف و قفسه‎های باز، فضا به هیچ عنوان گرفته و دلگیر دیده نمی‎شود. طراحی میز اپن و آرک آشپزخانه نیز مقداری پیچیده است و سادگی طرح‎های مدرن را ندارد اما این کار باعث شده نگاه‎ها به سمت آرک و اپن معطوف شود تا چندان متوجه کوچکی فضای آشپزخانه نشوید.

آرک درب ورودی خانه

یکی از کاربرد‌های جذاب و زیبای آرک‌ها استفاده از این المان برای قسمت‌های ورودی خانه است. مثلا درب ورودی خانه را در نظر بگیرید که با یک آرک گنبدی شکل مزین شده است. وجود آرک‌ها در بالای سردر خانه‌ها علاوه بر این که حس صمیمیت را منتقل می‌کند، بر دعوت کردن نیز تاکید دارد. این سبک معماری و استفاده از آرک برای ورودی ساختمان فقط برای خانه‌های ویلایی و سبک قدیمی نیست بلکه امروزه برای بسیاری از آپارتمان‌ها هم ورودی را گنبدی شکل در نظر می‌گیرند که نوعی استفاده خلاقانه از آرک به حساب می‌آید.

طاق‌ها در نمای بیرونی خانه، جلوه‌ای زیبا و تاریخی به خانه می‌بخشد که تاکیدی بر معماری‌های کهن و اصالت خانه‌ها دارد.

از این درب‌ها نزدیک به ۴۰۰۰ سال است که استفاده می‌شود، خصوصاً مردم رومانی در گذشته به وفور از این درب‌ها در ساختار خانه‌های خود استفاده می‌کردند، از این رو نمی‌توان این مدل درب را امروزی نامید. این درب‌ها واقعا عالی بوده و نه تنها ساختمان را زیبا می‌کنند، بلکه نقش ساختاری نیز دارند؛ معمولاً، فشار بار ساختمان بر روی قسمت بالایی این درب‌ها به دو طرف درب منتقل شده، سپس به پایین درب می‌رسد.

آرک پنجره‌ها

معماری اکثر پنجره‌های قدیمی با استفاده از آرک است. حتما شما هم نمونه‌هایی از آن را در خانه‌های قدیمی و تاریخی دیده‌اید. پنجره‌های شیشه‌ای رنگی که در قاب گنبدی شکل. می‌توان با تلفیق معماری سنتی و قدیمی ایرانی با معماری مدرن، طرح‌های خیره‌کننده‌ای ایجاد کرد که هر بیننده‌ای را به تحسین وادار کند. در خانه هایی که فضا به قدر کافی برای ساختن طاق‌ها کنار هم وجود داشته باشد می‌توان از ایده رواق استفاده کرد و فضاهایی چون تراس خانه و یا همان استخر و حیاط را زیباتر کرد.

 آرک در اتاق نشیمن

اگر اتاق نشیمن بزرگی دارید با ایجاد چند آرک در قسمت‌های مختلف آن حال و هوایی خاص به فضای خانه ببخشید. در خانه‌هایی که دکوراسیون داخلی سنتی و قدیمی دارند آرک‌ها بیش از هر جای دیگری خودشان را نشان می‌دهند. می‌توان با به کار بردن وسایلی مانند فرش‌های طرح قدیمی و اصیل که با این سبک معماری هماهنگی دارند، زیبایی آن را چندین برابر کرد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید