۱۴۰۳/۰۵/۰۶

چگونه عوارض شهری ساختمان را پرداخت کنیم؟

آیا تاکنون ملکی را معامله کرده اید؟ در صورتی که شما به خرید یا فروش حتی یک مورد خانه نیز پرداخته باشید، احتمالاً می دانید که عوارض شهری ساختمان یا همان حساب شهرداری جهت انتقال سند، یکی از موارد الزامی است که باید اقدام به پرداخت آن نمایید.
چگونه عوارض شهری ساختمان را پرداخت کنیم؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛ با اینکه مالکان، هر ساله بایستی این عوارض را بپردازند، اما بسیاری از افراد از پرداخت آن سر باز می زنند. از جمله شیوه های کسب درآمد شهرداری، همین عوارض شهری ساختمان است. در واقع شما با پرداخت این عوارض، خدمات مختلفی را از جانب مدیریت شهری دریافت می نمایید. در این مقاله، اطلاعاتی در رابطه با نحوه پرداخت عوارض شهری در اختیار شما قرار می گیرد.

معرفی انواع عوارض شهری 

در مواردی همچون فروش ملک و دریافت مجوزها جهت ساخت و ساز، باید جهت پرداخت عوارض شهری اقدام نمایید. در ادامه انواع عوارض شهری بیان می گردد.

چگونه عوارض شهری ساختمان را پرداخت کنیم؟ 

انواع عوارض شهری عبارتند از:

– عوارض نوسازی و عمران و آبادانی شهری
– عوارض مربوط به خدمات مدیریت پسماند
– عوارض کسب و پیشه

 اخذ عوارض کسب و پیشه، تنها از واحدها و مراکز غیرمسکونی صورت می گیرد. البته یک مورد دیگری از عوارض، چندین سال پیش اخذ می شد که مربوط به تابلوهای اصناف بود که شهرداری از صاحب مغازه ها دریافت می نمود، ولی با توجه به ابطال آن توسط هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، دیگر دریافت آن صورت نمی گیرد.

دیدگاه قانون درباره انواع عوارض

  • برای تمام ساختمانها، اراضی و مستحدثاتی که در محدوده قانونی شهر قرار دارند، عوارض مربوط به نوسازی عمران و آبادانی شهری، مطابق با قوانین و مقررات وضع می شود.

هر ساله در آغاز ماه فروردین این عوارض برای املاک تعیین شده و فرصت مالکان جهت پرداخت آن تا آخر همان سال می باشد. 10 درصد تخفیف برای افرادی که به موقع اقدام به پرداخت عوارض نمایند، در نظر گرفته شده که تخفیف خوش حسابی نامیده می شود و در قانون نیز آمده است. 9 درصد جریمه دیرکرد نیز، برای کسانی که در فرصت یکساله، اقدام به پرداخت آن نکرده باشند، مد نظر قرار می گیرد.

  • از آنجا که جمع آوری و مدیریت زباله های ایجاد شده توسط شما، هزینه هایی را برای شهرداری در پی دارد، در نتیجه، عوارض خدمات مدیریت پسماند که شورای شهر آن را تصویب کرده از شما دریافت می گردد.
  • عوارض دیگری که باید توسط رسته های مختلف واحدهای صنفی بر مبنای مصوبه شورای شهر پرداخت گردد، عوارض کسب و پیشه است. محاسبه این عوارض، با توجه به شاخص هایی همچون، مساحت، ارزش منطقه ای و قیمت پایه صورت می گیرد.

چه کسی موظف به پرداخت عوارض شهری ساختمان می باشد؟

 سؤال اینجاست، آیا مستأجر باید اقدام به پرداخت عوارض شهری ساختمان نماید یا مالک؟ در رابطه با پرداخت عوارض شهری، این پرسش از جمله موضوعاتی است که اهمیت ویژه ای از لحاظ حقوقی دارد.

 هر ساله در آغاز ماه فروردین عوارض شهری برای املاک تعیین شده و فرصت مالکان جهت پرداخت آن تا آخر همان سال می باشد.

برای یافتن جواب این سؤال، بهترین راه مراجعه به قانون روابط موجر و مستأجر می باشد. طبق این قانون:

  • کسی که به استفاده از ملک می پردازد، پرداخت عوارض خدمات مدیریت پسماند را باید به طور کامل بر عهده گیرد. به عبارت دیگر، فردی که در خانه ای مستأجر است، باید عوارض خدمات پسماند خانه را پرداخت کند زیرا وی در حال حاضر به استفاده از ملک می پردازد.
  • در مورد عوارض نوسازی و عمران شهری، به خاطر داشته باشید که در هر حالتی مالک خانه بایستی جهت پرداخت آن اقدام کند. از این رو، پرداخت این عوارض را مستأجر نباید پرداخت کند، مگر در حالتی که بر اساس توافق صورت گرفته بین مالک و مستأجر که در اجاره نامه قید شده باشد، مستأجر اقدام به پرداخت آن به عنوان قسمتی از اجاره خانه نماید.
  • مطابق با قانون، عوارض کسب و پیشه واحدهای صنفی، باید توسط فردی که سند و اجاره نامه به نام او می باشد و یا صاحب پروانه پرداخت شود. بدین ترتیب، در صورت اجاره ملک تجاری توسط مالک، پرداخت عوارض کسب و پیشه باید توسط فرد مستأجر که در آن مکان کار می کند، صورت گیرد.

مقدار عوارض کسب و پیشه به رسته کاری بستگی دارد. در صورتی که نوع فعالیت شما، مطابقتی با فعالیت ذکر شده در قبض های ارسالی ندارد، باید با در دست داشتن مدارک و اسناد لازم، به اداره درآمد شهرداری منطقه خود جهت اصلاح آن مراجعه نمایید.

 چگونگی پرداخت عوارض شهری

 معمولاً شهرداری جهت صدور قبض های عوارض شهری در ماه های آخر سال اقدام کرده و پس از آن برای صاحبان املاک ارسال می گردد. در صورت عدم دریافت قبوض عوارض شهری، می توانید از طریق اینترنت به پرداخت آن بپردازید.

روشهای پرداخت عوارض شهری 

  • می توانید به بانک ها مراجعه حضوری داشته باشید و یا از طریق دستگاه های ATM به پرداخت عوارض بپردازید.
  • در صورت تمایل به پرداخت غیر حضوری، می توانید با کمک همراه بانک ها و اپلیکیشن ها و اینترنت بانک ها این کار را انجام دهید.
  • همچنین با استفاده از سامانه تلفنی 137، نیز به صورت غیر حضوری می توانید عوارض شهری ساختمان را پرداخت نمایید.
  • دفاتر خدمات الکترونیک نیز، راهی دیگر جهت پرداخت عوارض شهری به صورت غیر حضوری می باشد.

 

چگونه قبوض عوارض شهری را به صورت الکترونیکی دریافت نماییم؟

 صدور فیش های عوارض شهری که توسط شهرداری صورت می گیرد، اگر به هر دلیلی به دست شما نرسید، می توانید با مراجعه به سایت tax.tehran.ir آن را دریافت نمایید.

شماره های ملک، بلوک و مالک و ردیف، یا یک شماره شناسایی 15 رقمی در این سایت از شما درخواست می شود. اگر هر یک از این شماره ها را در اختیار داشته باشید، در مرحله اول به سهولت کار شما انجام شده و مشخصات ملکتان ظاهر می گردد. البته می توانید در صورت نداشتن این شماره ها، با در دست داشتن اسناد ملکی به اداره درآمد شهرداری منطقه خود یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه نمایید.

پس از نمایش مشخصات ملک در این سایت، به بررسی آنها پرداخته و در صورت وجود مغایرت، می توانید جهت اصلاح آن به اداره درآمد شهرداری منطقه تان به همراه مدارک مورد نیاز مراجعه نمایید.

اما در صورتی که موارد نشان داده شده کاملاً با مشخصات ملک شما مطابقت داشت، می توانید اقدام به دریافت هر یک از قبوض عوارض شهری نموده و در مرحله بعد آن را پرداخت نمایید.

از جمله شیوه های کسب درآمد شهرداری، اخذ عوارض شهری ساختمان است.

 پرداخت قسطی عوارض شهری ساختمان

 امکان پرداخت قسطی عوارض شهری، به منظور در نظر گرفتن رفاه حال مردم، وجود دارد. جهت پرداخت قسطی، می توانید به سایت tax.tehran.ir مراجعه نموده و با پشت سر گذاشتن گام های اولیه، گزینه ی مربوط به تقسیم بندی مبلغ عوارض به یک یا حداکثر پنج قسط را انتخاب نمایید.

صدور فیش به صورت جداگانه برای هر یک از اقساط در سایت صورت می گیرد، با انتخاب هر یک از آنها، می توانید جهت پرداخت اقدام کنید.

بهتر است با توجه به مطالب بالا این مورد را نیز ذکر کنیم که شما بایستی جهت تسویه عوارض شهری، در موارد زیر اقدام کنید:

  • زمانی که می خواهید ملک خود را بفروشید
  • وقتی قصد دارید مجوزهای ساخت و ساز را دریافت کنید.

 نتیجه گیری

توجه داشته باشید که اخذ عوارض شهری ساختمان، به منظور داشتن شهری بهتر و رفاه بیشتر صورت می گیرد. اگر هر ساله به پرداخت به موقع عوارض شهری بپردازید، از مزیت هایی همچون، تخفیف خوش حسابی، کمک به اداره شهر و عدم مواجهه با مشکل در زمان اخذ مجوزهای ساخت و ساز و خرید و فروش، برخوردار می گردید.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید