۱۴۰۳/۰۷/۱۴

پایان کار ساختمان چیست؟

صدور پایان کار ساختمان، نشان می دهد که بنا از نظر قوانین و مقررات مهندسی و شهرسازی، مورد تأیید شهرداری ها و سازمان های ذیربط واقع شده، و همچنین پرداخت مالیات و عوارض آن انجام گرفته است.
پایان کار ساختمان چیست؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛ همانگونه که مطلع هستید، جهت انجام معاملات ساختمان در دفاتر اسناد رسمی، نیاز به سند ساختمان می باشد، که پیش نیاز انجام این کار است. در حالی که، پیش نیاز صدور سند، گواهی پایان کار ساختمان است. به عبارت دیگر، تا زمانی که ساختمان بدون پایان کار باشد، گرفتن سند برای آن امکان پذیر نخواهد بود.

معنی پایان کار ساختمان

به عبارت دیگر، انتقال سند، در دفاتر اسناد رسمی، بدون صدور گواهی پایان کار ساختمان، ممکن نیست.

ساختمان هایی که بدون گواهی پایان کار هستند، معمولاً معامله آنها، به شکل وکالتی و با توافق دو طرف صورت می گیرد. اما به این موضوع توجه کنید که اگر قصد گرفتن سند ساختمان به نام خود را داشته باشید، حتماً باید به اخذ پایان کار آن بپردازید، از این رو، انجام چنین معاملاتی، اصلاً توصیه نمی گردد.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که، اگر بعد از انجام معامله ای به عدم وجود گواهی پایان کار ساختمان پی بردید، می توانید جهت اخذ سند مالکیت خود، اقدام به شکایت از مراجع مربوطه نمایید.

نحوه دریافت وام با ارائه گواهی پایان کار ساختمان

در صورتی که قصد گرفتن وام مسکن و یا وام از طریق سند ساختمان را داشته باشید، نیازمند داشتن گواهی پایان کار هستید.

در صورت عدم داشتن گواهی پایان کار، نمی توانید وام دریافت کنید.

معمولاً در ساختمان های آپارتمانی، گواهی پایان کار توسط سازنده بنا، به یکی از ساکنین آن سپرده می شود، و در شهرداری نیز نسخه ای از این گواهی موجود می باشد.

نحوه اخذ پایان کار ساختمان به چه صورت است؟

مالک ساختمان، جهت گرفتن پایان کار، باید درخواست صدور آن را، به همان مرجعی که پروانه ساخت را از آن دریافت کرده، تقدیم کند. صدور پروانه ساخت و همچنین گواهی پایان کار، در مناطقی که فاقد شهرداری هستند، کلاً از طریق نهادهای زیر نظر وزارت کشور، از جمله، دهیاری، بخشداری، فرمانداری و استانداری منطقه مورد نظر صورت می گیرد.

نحوه پیش فروش ساختمان با استفاده از گواهی پایان کار ساختمان

اگر اقدام به پیش خرید ساختمانی کرده اید، و مالک یا مالکین آن، بر خلاف تعهدات خود در قبال اشخاص خریدار، بعد از اتمام عملیات ساختمانی، از اخذ گواهی پایان کار سر باز زدند، خریداران می توانند حقوق خود را، از قبیل لزوم گرفتن گواهی پایان کار از شهرداری مطابق با تعهدات قرارداد، از طریق مراجع قضایی، مطالبه نمایند.

در دفاتر اسناد رسمی، قراردادهای مربوط به پیش فروش ساختمان تنظیم می شود. در این قراردادها، که بین فروشنده و خریدار منعقد می شود، باید مواردی از قبیل تعهد فروشنده نسبت به گرفتن گواهی پایان کار یا گواهی عدم خلافی ساختمان، به صورت کاملاً واضح و با ذکر تاریخ دقیق سررسید و ضمانت جهت اجرای آن، قید شود، تا در صورت نیاز به انجام اقدامات قضائی، پیگیری آن با قوت و سرعت بیشتری جریان یابد.

از موارد دیگری که در این قرارداد، باید لحاظ گردد، ذکر تاریخ دقیق، جهت حضور در دفتر اسناد رسمی و همچنین تعیین دفترخانه مورد نظر، به منظور انتقال سند، می باشد. و در صورت عدم حضور فروشنده در دفترخانه، در تاریخ تعیین شده، لازم است که گواهی عدم حضور وی را از دفتر اسناد مورد نظر اخذ نمایید. به عبارت دیگر، شما باید در تاریخ مقرر، با در دست داشتن مدارک و باقیمانده ثمن و…. در دفترخانه تعیین شده از ابتدا تا انتهای ساعت اداری حضور پیدا کرده و ضمناً یک گواهی مبنی بر حضور خود در دفترخانه را نیز دریافت نمایید.

در ضمن، به این مسئله نیز توجه نمایید، در صورتی که فروشنده، جهت انتقال سند، در دفترخانه حضور پیدا نکند، هنگامی الزام او برای تنظیم سند رسمی، قابل انجام خواهد بود، که صدور گواهی پایان کار ساختمان، صورت گرفته باشد.

در صورتی که متوجه شدید، فروشنده هیچ اقدامی، جهت گرفتن گواهی پایان کار، انجام نداده، باید به منظور الزام او برای اخذ پایان کار از شهرداری و همچنین تنظیم سند رسمی، به اقدامات قضائی و پیگیری های لازم بپردازید.

تخلفات ساختمانی در گواهی پایان کار

اگر در انجام عملیات ساختمانی تخلفی صورت گیرد، با ارجاع پرونده به کمیسیون ماده 100، صدور گواهی پایان کار، بستگی به رأی این کمیسیون دارد. از این رو، در کمتر از 10 روز به صورت کتبی، از مالک توضیح خواسته می شود، و پس از توضیح مالک، به تصمیم گیری در مورد آن پرداخته می شود.

در این موارد، معمولاً با در نظر گرفتن جریمه و سپس پرداخت جریمه توسط مالک، گواهی پایان کار ساختمان صادر می گردد. در صورتی که، کمیسیون ماده 100، رأی تخریب بنا را صادر نماید، مالک می تواند به این رأی، در دیوان عدالت اداری اعتراض نماید.

در صورت نپرداختن جریمه توسط مالک، با ارجاع پرونده به کمیسیون تجدید نظر ماده 100، رأی تخریب بنا صادر می گردد. پس از ابلاغ این رأی به مالک، در صورت عملیاتی نشدن، اقدامات قانونی توسط شهرداری صورت می گیرد.

صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

صدور دفترچه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان در سالهای اخیر، از سوی وزارت شهرسازی انجام می گیرد، که به صورت یکجا، مواردی مانند پروانه، عدم خلافی و پایان کار را شامل می شود.

تمامی موارد از جمله شهرداری صادر کننده، نوع و تاریخ صدور آن، مشخصات زمین محل احداث بنا، نوع مالکیت و هویت مالک، مهندسین ناظر و محاسب، پلاک، میزان تراکم، وضعیت پارکینگ، گواهی عدم تخلف و پایان کار، و به طور کل هویت هر ساختمان، در این شناسنامه ها مشخص می گردد.

شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

مراحل لازم جهت اخذ پایان کار ساختمان
⦁ کارت شناسایی، فیش نوسازی مربوط به سال جاری
⦁ فرم مربوط به اتمام عملیات ساختمانی باید توسط مهندس ناظر تکمیل گردد.
⦁ مراجعه مالک به واحد بایگانی و دریافت نوبت جهت بازدید از ملک
⦁ انجام بازدید از ملک توسط مامور فنی شهرداری و ارائه گزارشات لازم
⦁ بررسی و ارزیابی گزارش مأمور فنی شهرداری توسط مسئول فنی و شهرسازی و همچنین صدور دستور محاسبه از جانب وی
⦁ بررسی و کنترل زیربنای ساختمان از لحاظ اضافه بنا و کسری پارکینگ با توجه به گزارشات ماًمور فنی و سابقه (پروانه ساختمان) توسط مهندس محاسب
⦁ بررسی مجدد مسئول شهرسازی، در صورت تأیید مهندس محاسب، و همچنین اخذ رضایت از همسایگان مجاور بنا در صورت نیاز، و یا رفع موارد تخلفی از جمله، تراکم ساختمان، تجاوز به معابر شهری، وجود پنجره مشرف به حیاط همسایه و …. به منظور تأیید صدور گواهی پایان کار ساختمان
⦁ تهیه پیش نویس اتمام عملیات ساختمانی توسط واحد تشکیل پرونده
⦁ تکمیل برگه مربوط به گواهی پایان کار موجود در پروانه ساختمان
⦁ امضاء آن توسط معاون شهرسازی، شهردار(معاون مالی – اداری)،
مهندس محاسب
⦁ ثبت در دبیرخانه شهرداری به همراه شماره و تاریخ

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید