۱۴۰۳/۰۱/۱۰

پايان مرمت سرای صندوق‌ساز‌ها در بازار اراک

مرمت سرای صندوق‌ساز‌ها در بازار تاریخی اراک با اعتبار 900 میلیون تومان پایان یافت.
پايان مرمت سرای صندوق‌ساز‌ها در بازار اراک

به گزارش اخبار ساخته‌ها؛ حسین محمودی معاون اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، با اشاره به مرمت نقاط حادثه‌خیز و خطر‌آفرین بازار تاریخی اراک گفت: مرمت بازار تایخی اراک شامل مرمت بام و مرمت تاق آسیب‌دیده سرا و اجرای پوشش بام و طاق‌های آسیب‌دیده و بام‌سازی است. همچنین یک ستون و یک تویزه، تخریب و بازسازی شده و 3 طاق جدید و 9 طاق از سمت بام پالانه، غوره نیز گل و کاهگل شده است.

حسین محمودی افزود: سال گذشته احیا و مرمت این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سرا‌های دارای اولویت مرمت شد و این رویه در سال‌جاری هم ادامه دارد.
وی گفت: بازار تاریخی اراک یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند این شهر به شمار می‌رود؛ که پس از گذشت 200 سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.
معاون میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با تأکید بر اینکه این مجموعه تاریخی دارای 20 سرا و تیمچه بوده که هر یک از سرا‌ها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است، افزود: مجموعه تاریخی بازار اراک در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان‌آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازار‌های ایران به شمار می‌آید.

 

انتهای پیام/

منبع خبر: خبرگزاری آریا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید