۱۴۰۳/۰۲/۰۸

مرمت ورودی بازار شمس‌السلطنه نراق

مرحله نخست مرمت و سامان‌دهی ورودی بازار شمس‌السلطنه نراق در استان مرکزی انجام شد.
مرمت ورودی بازار شمس‌السلطنه نراق

به گزارش اخبار ساخته‌ها؛ پروین سادات طیبی مدیر پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی نراق، اعتبار اختصاص یافته به مرمت این بنای تاریخی را یک میلیارد و پانصد میلیون ریال عنوان کرد و گفت: مرحله اول مرمت فضای ورودی و دعوت‌کنندگی شمس‌السلطنه نراق پس از عقد قرارداد با پیمانکار ذی صلاح و با نظارت اداره کل انجام شد.

پروین سادات طیبی همچنین با اشاره به اینکه مجموعه بازار و کاروانسرای تاریخی شمس‌السلطنه نراق به شماره 1645 در 22 آبان 1362 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد افزود: سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده و دیوار‌ها آجری و سقف آن ضربی ـ آجری است و درب حجره‌ها نیز از چوب ساخته شده است.
کاروانسرای شمس‌السلطنه شهر نراق در دوره قاجار احداث شده و معماری بنا، حجره‌ها و تیمچه‌های آن از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.
این بازار در جوار خود یک آب انبارهم دارد که به آب انبار بازار معروف است و به نظر می‌رسد همزمان با ساخت بازار احداث شده باشد.
بازار شمس‌السلطنه نراق به همت یکی از تجار شهر به‌نام حاج محمد نراقی در دوره قاجار و در قرن 13 هجری ساخته شده که بعد‌ها به تنها دخترش شمس‌السلطنه به ارث رسیده است. از این رو این مجموعه به بازار شمس‌السلطنه شهرت یافته است.

منبع خبر: خبرگزاری آریا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید