۱۴۰۳/۰۱/۱۰

سبک معماری در مسجد حجتیه خوی

در معماري مسجد حجتیه خوی، مي‌توان به دوره قاجار استناد نمود.
سبک معماری در مسجد حجتیه خوی

به گزارش اخبار ساخته‌ها؛ مسجد حجتيه خوی در خيابان شيخ مهدی و در ضلع شمال شرقی دروازه سنگی واقع شده، که اين نشانگر ارتباط تنگاتنگ آن با بافت بازار قديمی است و دارای بافت هم‌فرم بازار است. در معماری مسجد حجتیه می‌توان به دوره قاجار استناد نمود و از نمای كلی مسجد چنين پيداست كه فضای داخلی تغييری نسبت به ساخت اوليه نداشته و فقط قسمت حياط و درب ورودی به آن الحاق شده است.

اين مسجد دارای پلان مربع شكل است و هشت گنبد به فرم لنبوه (گرد چين) در اطراف و در مركز آن گنبد اصلی روپوش دارای كاربندی با آجر و نقاشی دارد و كاربندی نقاشی آن، حول ستاره دوازده‌پر است كه خطوط داخل آن رنگ آميزی شده است.  مسجد حجتیه خوی دارای چهار ستون سنگی به فرم هشت‌ضلعی در وسط بنا است و هر يك از اضلاع چهار گنبد بر روی يك ستون سوار شده است.

مسجد حجتیه خوی كاربندی آجری زيبايی نيز در زير گنبدها دارد و در محراب زيبای آن دو رديف كتيبه از آيات قرآن كريم به خط زيبای ثلث در زمينه لاجوردی با رنگ سفيد به چشم می‌خورد. اين محراب دارای سبك منبر چوبی عمومی است. مسجد حجتيه تك‌مناره است و بافت آن همانند ساختمان مسجد از آجر پخته است که در ضلع شمال شرقی مسجد بنا شده و دارای يك ورودی به پله‌های مارپيچ (غلام گردشی) از داخل مسجد مناره است. 

ارتفاع مناره در حال حاضر 12 متر و قطر آن 3 متر است. از قرار معلوم سر مناره (سوزنه) دارای معماری هم‌فرم برج بوده و ريزش كرده است. در حال حاضر يك گنبد فلزی پايه‌دار بر روی آن كار گذاشته‌اند. مسجد حجتیه خوی به علت نزديكی به بازار اغلب مورد استفاده كسبه بازار است و در آن نماز جماعت، مجالس ترحيم و عزاداری به مناسبتهای مختلف برپا می‌شود. 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 1 سال پیش پاسخ

    سلام. سال ساخت مسجد مشخص هست؟