۱۴۰۳/۰۲/۰۶

ناودانی چیست؟

UPN ، UNP و یا ناودانی یکی از مقاطع پرکاربرد در ساختمان سازی و صنعت می باشد. به ناودانی U-Channel (کانال U شکل) نیز می گویند.
ناودانی چیست؟

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ رایج ترین نوع UPN، ناودانی از جنس فولاد ساختمانی می باشد و به آن آهن ناودانی گفته می شود. برای ابعادِ ناودانی استاندارد ویژه ای وجود دارد. با توجه به اینکه نبشی و ناودانی و همچنین تیرآهن و ناودانی همیشه در کنار هم ذکر می شوند، استاندارد های مشترکی نیز در این محصولات مورد استناد قرار می گیرد.

قیمت ناودانی آهنی بستگی به روش تولید ناودانی دارد. قیمت ناودانی پرسی تابع قیمت ورق سیاه ، ورق روغنی و ورق گالوانیزه می باشد. همچنین قیمت ناودانی فابریک تحت تاثیر قیمت روز آهن می باشد. ناودانی از نقطه نظر روش تولید به دو دسته پرسی و فابریک مجزا می گردد.

روش تولید ناودانی پرسی با استفاده دستگاه قالب می باشد. ورق آهن با ضخامت های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و با عبور از خط تولید، طی فرآیند شکل دهی سرد، به شکل ناودانی در می آید. بسته به شرایط  و محیط مصرف با دستگاه گیوتین به اندازه ی دلخوا ه برش و در صورت نیاز با دستگاه خم شکل دهی و فرم دهی می گردد. ناودانی فابریک به صورت نورد گرم از ابتدا به شکل مورد نظر تولید می گردد

ناودانی به دو صورت 6 متری و 12 متری به بازار عرضه می گردد که یک سری سایزها فقط 6 متری تولید یکسری سایزها 6 و 12 متری تولید و یکسری هم فقط 12 متری تولید می شوند.

ناودانی به دو نوع در بازار ایران به صورت رایج عرضه می گردد یک اروپایی که از لحاظ شکلی شکیل تر و از لحاظ وزنی سبک تر می باشد و دوم ناودانی تولید داخل کشور.

پروفیل ناودانی چیست؟

ناودانی پروفایل باز تشکیل شده از یک جان Web و دو بال Flanges عمود بر آن می باشد. شکل ناودانی مشابه حرف U انگلیسی می باشد و به طور یک دست در طول پروفایل مشاهده می گردد. ناودانی برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی استفاده می گردد. در کاربرد ساختمانی می توان استفاده در چهارچوب در و پنجره و یا ترمیم یک بخش از بنای تخریب شده را مثال زد.

کاربردهای صنعتی ناودانی گوناگونی فراوانی دارد. ناودانی در تولید قاب ها و پایه های تجهیزات صنعتی استفاده می شود. از ناودانی برای ساختن ساپورت ها در خطوط لوله و یا در پالایشگاه ها در واحد های پایپینگ استفاده زیادی می گردد. تولید سازه ها و سکوها یکی دیگر از استفاده های صنعتی ناودانی به حساب می آید. در صنعت راهسازی نیز استفاده از ناودانی به عنوان پایه گاردریل و دیگر تجهیزات ترافیکی کاربرد دارد.

ناودانی استاندارد تولیدی از روش نورد گرم در ایران مطابق استاندارد ملی شماره 1 – 4477 می باشد. در این استاندارد تعیین ویژگی ها، روش های آزمون، نمونه برداری و نشانه گذاری ناودانی های گرم نَوَردیده لبه گرد بال شیبدار ذکر شده است. در اصلاح بازار به این محصول، ناودانی فابریک گفته می شود.

 از دیگر استانداردهایی که در خصوص رواداری های مربوط به ابعاد، شکل و وزن ناودانی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به استاندارد EN 10279 اشاره نمود. مشخصا در این استاندارد اشاره شده است که فقط ناودانی فابریک مورد نظر می باشد. همچنین در دامنه ی آن تصریح شده است که  برای ناودانی استینلس استیل هم کاربرد ندارد.

ناودانی سایز 10 یکی از پرکاربرد ترین سایزها به حساب می آید. به طور کلی تقاضا برای  ناودانی 6 تا 14 نیز بیش از دیگر سایزها می باشد. این در حالیست که استاندارد سایزهای 30 (در واقع ناودانی 3) تا 400 (ناودانی 40) را نیز پوشش می دهد. سایزهای بزرگ‌تر یا ناودانی سنگین، بنا به سفارش تولید می گردند و در تولید این سایزهای نامتعارف، مشخصات مورد نظر سفارش دهنده مد نظر قرار می گیرد.

تاریخچه ناودانی

به طور کلی استفاده از فولاد و پروفایل های مختلف از جمله ناودانی در ساختمان سازی از اوایل قرن بیستم آغاز شد. در حین جنگ جهانی دوم، ناودانی عملا یکی از مصالح ساختمان سازی به حساب می آمد. بعد از جنگ جهانی دوم تعداد کارخانجات تولید فولاد در جهان  نسبت به گذشته 3 برابر افزایش پیدا کردند و به همین جهت تولید فولاد و ناودانی آهنی شتاب بیشتری گرفت.

اما به دلیل شرایط بعد از جنگ و همچنین روش های نوین تولید فولاد ، قیمت آهن آلات نسبت به قبل کاهش یافت و همین موضوع مد نظر بسیاری از طراحان قرار گرفت. از آن پس اسکلت فلزی و سازه های فلزی ساخته شده از انواع مقاطع فولادی از جمله ناودانی پیشرفت بیشتری نمود. با رشد کاربرد سازه های فلزی در ساختمان، تقاضا برای محصولات فولادی افزایش پیدا کرد از این رو تولید کنندگان بیش از پیش به تولید انواع مقاطع فولادی و خصوصا ناودانی پرداختند.

 در ساختمان های فلزی، آیتم های زیادی می تواند در هزینه نهایی پروژه تاثیر گذار باشد. این آیتم ها به طور غیر مستقیم به مصالح ساختمانی مرتبط می باشند. عواملی همچون تعداد طبقات، بار اعمال شده به طبقات، دهانه های  اطراف ستون و ضخامت سقف و دیوارها. در کلیه ی این عوامل مصالح فولادی نظیر ناودانی به کار می رود لذا قیمت آهن آلات و از جمله قیمت ناودانی می تواند به نوعی در این هزینه ها نقش داشته باشد.

 نحوه ی اتصال در ناودانی ها نیز علاوه بر روش جوشکاری ، استفاده از پیچ و مهره نیز می باشد که در سرعت و هزینه ی اتصالات تاثیر مثبتی خواهد داشت.

 

منبع خبر: مدیران آهن

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید