۱۴۰۳/۰۱/۱۰

شناخت انواع پنجره در ساختمان سازی

با پیدایش بشر و شکل‌گیری سرپناه و مسکن، همواره انسان‌ها برای استفاده از نور خورشید و جریان هوا در محیط، به دنبال راه حل بودند. امروزه پنجره‌ها یکی از اجزای اصلی و جدا نشدنی و همین طور منبع اصلی تامین نور و هوای داخل ساختمان هستند.
شناخت انواع پنجره در ساختمان سازی

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ پنجره‌ها عایق صوت و حرارت هستند و تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارند. نور مناسب و تهویه خوب، سبب افزایش آرامش و روحیه خوب در اعضای خانواده می‌شود. همچنین نور کم، موجب افسردگی و بی حالی افراد می‌شود. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، تغییراتی نیز در نوع پنجره‌ها به ‌وجود آمده است، که نتیجه آن بهره‌مندی ساکنین از نور طبیعی، تهویه مناسب فضا و افزایش امنیت است.

مدل پنجره، شکل ظاهری، اندازه، ساختار و عملکرد پنجره تاثیر زیادی بر زیبا سازی فضا دارد. امروزه تنوع بالا در مدل پنجره دست شما را در انتخاب باز گذاشته است. اما این تنوع زیاد ممکن است در بعضی موارد کمی گیج‌کننده به نظر برسد و انتخاب را سخت کند. در این مقاله به معرفی برخی از انواع پنجره‌ها و مشخصات هر کدام می‌پردازیم تا راحت‌تر بتوانید پنجره مورد نظرتان را انتخاب کنید.

۱- پنجره‌ ارسی

یکی از قدیمی‌ترین نوع پنجره در ساختمان‌ها، پنجره ‌های ارسی است. این پنجره ها به صورت تک لنگه هستند و در داخل چارچوب قرار می‌گیرند. پنجره های ارسی به صورت افقی یا عمودی باز و بسته می‌شوند و از دو قسمت ثابت و متحرک برخوردار هستند. سطح این نوع از پنجره‌ها مشبک است، به همین دلیل به عبور جریان نور کمک زیادی می‌کنند. پنجره‌های ارسی دارای نقش‌های مختلف و رنگ‌های متفاوتی هستند و چشم‌انداز مناسبی را فراهم می‌کنند.

پنجره‌ ارسی

پنجره‌ ارسی
۲- پنجره آهنی

پنجره های فلزی معمولا به دو دسته تقسیم ‌بندی می‌شوند. این دو دسته شامل پنجره‌هایی با پروفیل های آهنی و پنجره هایی با پروفیل های آلومینیومی هستند. پروفیل های آهنی به خاطر ضریب انتقال حرارت بالا و مصرف انرژی زیاد، با گذشت زمان، کارایی و کیفیت خود را از دست می‌دهند. ضریب انتقال حرارت در پنجره های آهنی با شیشه تک جداره حدودا بین دو مقدار ۵.۸ و ۶.۹  W/m2.K)) در نظر گرفته می‌شود. پنجره های آهنی عایق خوبی برای سرما و گرما نیستند و باعث هدر رفت انرژی می‌شوند.

درزگیری نیز در این پنجره ها به خوبی انجام نمی‌شود و معمولا در هنگام بارندگی آب به داخل خانه نفوذ می‌کند. زنگ‌زدگی نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که پنجره های آهنی با آن‌ها درگیر هستند که به مرور زمان به ‌وجود می‌آید. همچنین پروفیل های آهنی به دلیل وزن بالایی که دارند، ممکن است در هنگام وقوع زلزله سبب بروز خطرات جانی بسیاری بشوند. پروفیل های آهنی به علت ضعف‌های فراوانی که داشتند، به سرعت منسوخ شدند و جای خود را به پروفیل های کامپوزیت و پلیمری دادند.

پنجره آهنی

پنجره آهنی
۳- پنجره چوبی

استفاده از چوب برای قاب پنجره به سبب اصالت و زیبایی آن، قدمت چندین ساله دارد و همواره جایگاه خود را در صنعت درب و پنجره حفظ کرده است. همه ما با شنیدن نام پنجره چوبی به یاد پنجره های خانه ‌های قدیمی می‌افتیم. اما امروزه هم، استفاده از این نوع پنجره‌ها، طرفداران بسیار زیادی دارد. از زمان تولید اولین پنجره ها تا به امروز، تکنولوژی فرآوری و کاربرد چوب همیشه در حال رشد بوده است. پنجره های تمام چوب و فرآوری شده تا حد زیادی پیشرفت داشته‌اند و امروزه می‌توانیم قابلیت‌های زیادی را برای آن‌ها برشمریم.

قابلیت ساخت به صورت دوجداره، مقاوم در برابر نور آفتاب، قابلیت شست و شو، جلوگیری از اتلاف انرژی و نصب و تعویض آسان از جمله قابلیت های پنجره های چوبی است. البته در استفاده از پنجره های چوبی از این نکته غافل نشوید، که در هر شرایطی باید از نوع باکیفیت آن استفاده کنید.

پنجره چوبی

پنجره چوبی
۴- پنجره آلومینیومی

پنجره های آلومینیومی نسبت به پنجره های چوبی دوام و عمر بیشتری دارند. همچنین این پنجره‌ها سبک‌تر و نازک‌تر هستند و حمل و نصب آن‌ها نیز راحت‌تر است. با توجه به اینکه بدنه قاب این پنجره ها عایق نیست، حتی اگر از شیشه‌های دوجداره نیز در ساخت آن‌ها استفاده شود باز هم عایق سرما و گرمای خوبی نیستند. این پنجر ‌ها سرما و گرما را به خوبی منتقل می‌کنند و عملا خاصیت پنجره های دوجداره را ندارند.

فلز آلومینیوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاومت ندارد. همچنین تورفتگی و خراش روی آن قابل تعمیر نیست و در این صورت باید به کلی تعویض شود. گوشه‌های درب‌ها و پنجره‌های آلومینیمی به صورت مکانیکی به یکدیگر متصل می‌شوند و همین امر سبب آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر تغییر شکل ظاهری خواهد بود. یکی از مهم ترین مزیت های پنجره آلومینیومی ظرافت آن مدل هایی است، که فضای کمی را اشغال می‌کنند.

پنجره آلومینیومی

پنجره آلومینیومی
۵- پنجره upvc

این پنجره ها نسبت به پنجره های آلومینیومی مزیت‌های بیشتری دارند. ماده pvc که در ساخت پنجره استفاده می‌شود، قابلیت بازیافت دارد و تولید آن تنها یک درصد از آلودگی کل ناشی از مصرف گاز و نفت را به خود اختصاص داده است. همچنین انرژی که صرف تولید پنجره یو پی وی سی می‌شود، سه برابر کمتر از انرژی مصرف شده برای تولیدات آلومینیوم است.

پروفیل پنجره های یو پی وی سی در برابر پوسیدگی، خوردگی و جذب گرد و غبار مقاومت دارند و همین امر باعث آسان کردن نگه‌داری و افزایش طول عمر این پنجره ها می‌شود. در واقع این نوع پنجره نوع جدیدی از متریالی است که در ساخت پنجره استفاده می‌شود و از سوی دیگر نیز همگام با محیط زیست است. با توجه به شرایطی که پنجره‌های یو پی وی سی در آن رنگ‌آمیزی می‌شوند، با گذشت زمان، تغییری در شکل ظاهری آن‌ها رخ نمی‌دهد و رنگ این پروفیل‌ها ثابت باقی می‌ماند.

پنجره upvc

پنجره upvc
۶- پنجره ترمال بریک

فلز آلومینیوم، رسانای خوب حرارت است و پنجره هایی با پروفیل آلومینیومی ضریب انتقال حرارت و اتلاف انرژی درون ساختمانی بالایی دارند. برای حل مشکل اتلاف انرژی، تولیدکنندگان درب و پنجره عایقی را ارائه داده‌اند که به عنوان یک سد عایق بین داخل و خارج از قاب پنجره قرار می‌گیرد. این عایق همان چیزی است که ترمال بریک نامیده می‌شود و در درب و پنجره‌های ترمال بریک کاربرد دارد.

پنجره ترمال بریک دارای رزین غیر فلزی و یا ماده پلاستیکی گرمابند است که در قاب آلومینیومی پنجره نصب می‌شود. این کار از لحاظ فیزیکی بخش داخلی پنجره را از قسمت بیرونی جدا می‌کند. ضریب انتقال حرارت در پنجره ترمال بریک با شیشه دوجداره، بین دو مقدار ۱.۲ و ۲.۹ (W/m2.K) در نظر گرفته می‌شود.

پنجره ترمال بریک

پنجره ترمال بریک
۷- پنجره فایبرگلاس

فایبرگلاس، کامپوزیتی از الیاف شیشه، همراه با مواد پلیمری است. از پشم شیشه به عنوان ماده تقویت‌کننده و از مواد پلیمیری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود. این مواد به صورت پارچه بافته شده هستند و مقاومت کششی بالایی دارند. در واقع فایبرگلاس ماده‌ای غیرقابل اشتعال و بسیار محکم است. با توجه به روش تولید و ثبات رنگ پروفیل ‌های فایبرگلاس، در این پنجره‌ها با گذشت زمان، تغییر چشمگیری به‌ وجود نمی‌آید و نیاز به نگهداری و پوشش خاصی ندارند.

پنجره فایبرگلاس

پنجره فایبرگلاس

انتهای پیام/

منبع خبر: آپند

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید