۱۴۰۳/۰۲/۱۰

مسجد شاه ولی تفت

بنای مسجد جامع شاه ولی تفت از خشت و آجر ساخته شده و با کاشی‌کاری آراسته شده است.
مسجد شاه ولی تفت

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ مسجد شاه ولی تفت در کنار حسینیه، زورخانه، آب انبار، مدرسه، نخل و بقعه شیخ خلیل ثانی مجموعه تاریخی امام یا همان مجموعه شاه نعمت الله ولی را تشکیل می‌دهد. بانی این بنا را خواهر شاه طهماسب و همسر یکی از نوادگان شاه نعمت الله ولی در قرن دهم می‌دانند. اما بر روی سنگ محراب این مسجد تاریخ ۸۷۳ هجری قمری ذکر شده است. به روایت دیگر، بانی ساخت این بنا حاکم یزد، شاه ابوالولی فرزند شاه ابوالمهدی، بوده است.

بنای مسجد جامع شاه ولی تفت از خشت و آجر ساخته شده و با کاشی‌کاری آراسته شده است. در سردر مسجد، درب آهنی بزرگ با کاشی‌های رنگارنگ در پیرامون آن دیده می‌شود. در دو سوی سردر، پنجره‌های مشبک کاشی‌کاری شده وجود دارد. یک درب چوبی خراطی شده به همراه کتیبه‌ای قرآنی نیز در آن تعبیه شده است. این مسجد از یک گرمخانه، شبستان زمستانی و تابستانی و ایوان تشکیل شده است. دیوارهای مسجد تا ارتفاع یک متر با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ شش ضلعی مزین شده است. محراب مسجد نیز محراب مرمرینی است که از نقوشی ساده در میانه آن و یک کتیبه سنگی سفید تشکیل شده است. در این کتیبه آیاتی از قرآن و تاریخ ۸۷۳ هجری قمری درج شده است. در بالای محراب نیز سه کتیبه سنگی و یک پنجره مشبک کاشی‌کاری شده دیده می‌شود.

مؤلفه شاخص این بنا گنبد و نحوه ساخت آن است. بر خلاف روال معمول در معماری ایرانی، گنبد دو پوسته این مسجد بدون کاربندی و یا استفاده از رف برپا شده است. گفته می‌شود گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان و گنبد کبود تبریز از این مسجد الگوبرداری شده است.

این اثر در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۷۷۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 9 ماه پیش پاسخ

    ممنون از تو ضیحات مبسوط. خوبه که روی بناهای دیگه م کار کنید. عالی میشه