۱۴۰۳/۰۲/۱۶

سرمایش از سقف چیست؟

سرمایش از سقف یکی از روش های جدید سیستم سرمایش است.
سرمایش از سقف چیست؟

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ وقتی از آب سرد برای سیستم های سرمایشی استفاده می شود، از طریق استفاده از سیستم های ذخیره سازی حرارتی، امکان کاهش بار پیک وجود دارد. بیشتر سیستم های ذخیره سازی حرارتی بر روی چیلر ها برای مواقعی که در پیک مصرف نمی باشند استفاده می شوند. که این مزیت، انرژی ارزان تر را در موقع غیر پیک ذخیره می کند و هنگام اوج مصرف به سیستم بر می گرداند، در واقع این امر سبب افزایش انرژی مصرفی می شود.

 از آنجا که ظرفیت تولید برق در مواقع غیر پیک، معمولا از منابع پاک می باشد، پس استفاده از سیستم ذخیره سازی حرارتی می تواند روش خوبی برای کاهش گازهای گلخانه ای و همچنین هزینه های جاری باشد.

علاوه بر روش های معمول یک راه دیگر برای تولید سرمایش، استفاده از سیستم سرمایش سقفی می باشد. این سیستم آب را از سقف که توسط اواپراتور و تابش خنک شده است را می گیرد و اسپری می کند. چنین سیستمی در مناطقی که در شب پوشش ابری نداشته باشند و رطوبت نیز پایین باشد به خوبی کار می کند. مصرف آب نیز یک نگرانی دیگر است که با توجه به میزان مصرف انرژی باید در تعادل باشد.

آب سرد شده توسط سیستم سرمایش سقفی، از سقف جمع اوری شده، سپس فیلتر می شود و برای روز بعد ذخیره می شود. محققان گزارش داده اند که نسبت بازده انرژی سالیانه از ۴۰ تا ۱۵۰ برای سیستم سرمایش سقفی شبانه می باشد در حالی که این نسبت برای سیستم های زمین گرمایی ( که به طور کلی به عنوان سیستم های با بازده بالا در نظر گرفته می شوند) حدود ۱۳ تا ۲۰ می باشد.

سیستم سرمایش سقفی از شبکه لوله کشی، نازل اسپری آب معمولی که بر روی سقف قرار می گیرند و به یک پمپ آب و یک فیلتر(صافی،تصفیه) متصل می باشد، تشکیل شده است. در فصل سرما، آب در شب بر روی سقف اسپری می شود. این آب ابتدا توسط اواپراتور در حین فرایند اسپری خنک می شود و سپس توسط تابش در آسمان شب خنک تر می شود.

آب در این فرایند سیرکوله می شود و تا زمانی ادامه پیدا می کند که به اندازه کافی خنک شود و سپس برای استفاده های سرمایشی ساختمان در مواقع دیگر ذخیره می شود. مطالعات نشان می دهد که حداقل دمایی که آب می تواند طی این فرایند به آن برسد بین ۳ تا ۵ درجه سانتی گراد می باشد که کمتر از مینیمم دمای هوا در شب می باشد.

سیستم سرمایش از سقف را کی و کجا استفاده نماییم؟

اطلاعات تحقیقاتی پیشنهاد می کند که در جایی که دمای هوا در تابستان کمتر از ۱۸ درجه سانتی گراد در شب باشد، ظرفیت سیستم میتواند حدود ۲۵ تن-ساعت بر ۱۰۰۰ فوت مربع از سقف باشد(۳۰۰ Btu/m2).

سرمایش از طریق تابش در شب وابسته به این است که دمای موثر آسمان در شب می تواند به شدت سردتر از دمای محیط باشد. بنابراین، جسمی که بیرون قرار گرفته است در شب گرمای بیشتری را از طریق تابش به محیط می دهد نسبت به زمانی که گرما را از آسمان شب جذب کند. و حرارت از دست رفته دلیل، پایین تر بودن دمای جسم نسبت به دمای محیط اطراف می باشد.

بیشتر سرمایش از طریق تابش شبانه وقتی اتفاق می افتد که آب از فرایند اسپری و انتقال حرارت تابشی به آسمان در هنگام شب بر روی سقف تخلیه می شود. سقف بزرگتر، اثر مهمی بر سرمایش تابشی دارد، البته به نسبت آن هزینه ساختمان نیز بیشتر می شود. دمای موثر آسمان در هنگام شب، تابعی از دمای حباب خشک محیط و رطوبت می باشد. هرچه رطوبت بیشتر باشد، اختلاف بین دمای موثر آسمان و دمای حباب خشک بیشتر می شود.

هزینه اجرای سیستم نوین سرمایش از سقف

در ادامه لیستی از هزینه اجزای مختلف که ممکن است با یک سیستم سرمایشی تابشی شبانه مرسوم، متفاوت باشد را ارائه می دهیم و نشان می دهیم که هزینه خالص آن کم (L)، زیاد (H)، یا به همان مقدار (S) است. این ارزیابی تنها برای درک ان چیزی است که ممکن است اتفاق بیافتد و واضح است که تحت هر شرایطی درست نمی باشد. هیچ جایگزینی برای آنالیز و تحلیل هزینه های جزیی به عنوان بخشی از پروسه طراحی وجود ندارد.

هزینه های اولیه سرمایش از سقف

مخزن آب سرد ← H

رابط مخزن آب سرد به سیستم خنک کننده ← H

سیستم اسپری آب سقفی ← H

تجهیزات و کنترلر ها ← H

هزینه های تکراری سرمایش از سقف

مصرف انرژی ← L

تست و تعادل ← S

تعمیرات ← S/H

راه اندازی ← H

انتهای پیام/

منبع خبر: شرکت فنی و مهندسی رایان گستر عظیم

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید