۱۴۰۳/۰۲/۱۸

تاب آوری و نقش آن در آینده فرزندانمان

تاب آوران اعتماد به نفس قوی دارند و به خود و توانایی های خود اعتقاد و اعتماد دارند.
تاب آوری و نقش آن در آینده فرزندانمان

به گزارش اخبار ساخته ها؛ شهرام نادری ، دکتر روانشناس در یادداشتی نوشت:

تاب آوری (Resilience ) به زبان ساده یعنی انعطاف پذیری؛ اجازه بدهید مثالی آشنا برای شما ذکر کنم؛ در مقابل باد و طوفان درختانی وجود دارند که حتی تکانی جزئی هم نمی خورند و در مقابل درختانی هستند که ممکن است از این سو به آن سو تاب خورده و حتی خم شوند اما از بین نمی روند حال اگر این جریان هوائی به یک طوفان سهمگین و تندباد تبدیل شود کدام یک دوام می آورند، کدام یک می تواند این دشواری گذرا اما سخت را از سربگذراند؟ احتمالا شما هم با من هم نظر هستید ؛ درختانی از این آزمون سخت به سلامت گذر می کنند که انعطافپذیری بیشتری دارند آنها ممکن است خم شوند اما نمیشکنند.

این مثالی از تاب آوری در دنیای واقعی است که در جریان زندگی همیشه و هر لحظه در حال وقوع است.افرادی که دارای مهارتهای تابآوری هستند در زندگی شادکام تر هستند. این ویژگی به افراد توانائی بلند شدن پس از شکست را می دهد و این نوعی پیر وزی و گام گذاشتن در مسیر موفقیت است.

تحقیقات بسیاری در زمینه تاب آوری انجام شده است و اعتقاد بر این است که افرادی که تاب آوری بیشتری دارند از سلامت روان بیشتری برخوردار هستند، این افراد کمتر دچار افسردگی می شوند. تاب آوری به فرزندانمان میاموزد که چگونه از پس مشکلات بر آمده و آنها را به موقعیتی برای خود تبدیل کنند به زبانی دیگر از هر تهدید برای خود فرصتی بسازند . تاب آوری تکنیک ها و اصولی دارد که سعی شده در اینجا برخی را به اختصار ذکر کنم و در فرصت های پیشرو در مورد آنها بیشتر بیاموزیم: قبول واقعیت یکی از اصول تاب آوران است: آنها واقعیت را قبول می کنند و درک میکنند که برخی اتفاقات ناخوشایند در زندگی رخ می دهد و قادر به تغییر آنها نیستند. افراد با توانائی تاب آوری بالا تمرکز خود را بر روی آنچه که در دسترس است و قابل تغییر است متمرکز می کنند.

انعطاف پذیری: تاب آوران قادر به تغییر و سازگاری با شرایط جدید هستند. آنها توانایی تغییر نگاه، تغییر و تعدیل استراتژی، روش یا نگرش خود را دارند تا با چالشهای جدید و نو سازگار شده و آنها را مدیریت کنند.

خودکنترل: تاب آوران قادر به کنترل و مدیریت عواطف و واکنش های خود هستند. آن ها قادر به مدیریت استرس، اضطراب و نگرانی خود هستند و با احساسات منفی مانند خشم و ناراحتی به خوبی کنار می آیند.

اعتماد به نفس: تاب آوران اعتماد به نفس قوی دارند و به خود و توانایی های خود اعتقاد و اعتماد دارند. از اشتباهات خود درس می گیرند و به عنوان فرصتی برای رشد و یادگیری به آنها نگاه میکنند .

حمایت اجتماعی: تاب آوران از حمایت و کمک دیگران استفاده می کنند. این حمایت اجتماعی حاصل ارتباطات گسترده آنها با محیط پیرامونشان است، آنها ارتباطات قوی با دیگران برقرار می کنند و در زمانهای سخت از شبکه حمایتی خود استفاده می کنند.

پیدا کردن معنا و هدف: تاب آوران معنا و هدف در زندگی خود را پیدا می کنند. آن ها از ارزش ها، اهداف و اولویت های خود آگاهی دارند و به آن ها عمل میکنند . در به روز کردن اهداف با توجه به شرایط پیش آمده نیز بسیار انعطاف پذیر و آگاه هستند.

تسلیم نشدن: تاب آوران در مواجهه با مشکلات و چالشهای زندگی تسلیم نمی شوند و تلاش می کنند تا به راه حلهای خلاقانه برسند. از شکستها به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد استفاده می کنند .

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید