۱۴۰۳/۰۶/۲۶

اهمیت و ضرورت آزادسازی قیمت گاز ساختمانهای دولتی

با توجه به شرایط اضطراری بحران مصرف گاز،ابتدا میباید معیار مصرف بهینه گاز در هر متر مربع تعیین شود و بر اساس این معیار ، بسته های تشویقی تعیین گردد.
اهمیت و ضرورت آزادسازی قیمت گاز ساختمانهای دولتی

به گزارش اخبار ساخته ها؛ حدود یکصد هزار ساختمان در اختیار وزارتخانه ها، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و نیمه دولتی در سراسر کشور وجود دارد که در ایام سرد سال روزانه حدود 20 میلیون متر مکعب گاز مصرف می کنند.

در برخی از این ساختمان ها به شدت هدر روی و اسراف انرژی وجود دارد. دمای برخی از این ساختمان ها در روزهای سرد سال به بیش از ۲۶ درجه سانتی گراد می رسد. متوسط دمای خانه ها در سردترین کشورهای جهان حدود ۱۸ درجه سانتیگراد است در حالیکه دمای محیط کار می بایست چند درجه کمتر از دمای خانه ها باشد.

بنابراین به نظر می‌رسد با توجه به شرایط اضطراری بحران مصرف گاز،ابتدا میباید معیار مصرف بهینه گاز در هر متر مربع تعیین شود و بر اساس این معیار ، بسته های تشویقی تعیین گردد.

پیشنهاد اکثر کارشناسان اجتماعی و دولتی اینست که دولت طی بخشنامه ای معیار مصرف گاز هر متر مربع ساختمان های تحت مدیریت دولت و نیمه دولتی را تعیین کند.

ساختمانهایی که کمتر از معیار تعیین شده گاز مصرف نمایند گاز صرفه جویی شده بر اساس میانگین وزنی قیمت گاز تحویلی به صنایع بزرگ و گاز صادراتی به عنوان پاداش در اختیار تیم مدیریت و کارکنان قرار گیرد و برعکس ساختمانهایی که بیشتر از معیار تعیین شده در هر اقلیم گاز مصرف کنند، تیم مدیریت و کارکنان مکلف به پرداخت هزینه مازاد به عنوان جریمه اسراف مصرف گاز می باشند.

به دلایل زیر مدیریت مصرف انرژی در ساختمان های ذکر شده دارای اهمیت ویژه ای است :

- مشاهده اینکه دولتی ها و کارکنان دولت مبارزه با اسراف و هدر رفت انرژی را از خود آغاز کنند، تاثیرات ارزشمندی بر افکار عمومی به دنبال دارد و منجر به افزایش سرمایه های اجتماعی می گردد.

- با توجه به اینکه بیش از پنج میلیون کارگر و کارمند تحت مدیریت مستقیم یا غیرمستقیم دولت و نیمه دولتی ها فعالیت می نمایند انجام اقدام فوق تاثیرات فرهنگی شگرفی بر عموم مردم کشور به دنبال دارد

- توجه ویژه مدیران و دولتمردان و شرکت‌های فعال در حوزه انرژی به مبحث مهم بهینه سازی مصرف انرژی معطوف خواهد گردید.

- اجرای صحیح اینکار،منجر به کاهش تا حدود۴۰ درصدی در مصرف گاز در ساختمان های مورد نظر خواهد شد.

- اهمیت و قیمت واقعی گاز را برای عموم مردم روشن تر خواهد نمود.

- اهمیت نظام مهندسی ساختمان و مدیریت ساخته ها و لزوم نظارت جدی بر ساختمان سازی را نمایان تر می کند.

- نهادینه نمودن حداکثر دمای ۲۰ درجه برای محیط کار و تبدیل این دما به عنوان دمای مرجع در سراسر کشور.

- ایجاد فرهنگ عمومی برای رعایت دمای مناسب در خانه ها منجر به کاهش روزانه تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب مصرف گاز در ایام سرد سال خواهد شد که در مجموع منجر به کاهش ده ها میلیون تن انتشار کربن در هوا می شود.

میزان آلودگی هوا ناشی از گاز طبیعی هر سال سه برابر کل وسایل بنزین سوز و گازوئیل سوز کشور است.

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید