۱۴۰۳/۰۶/۱۸

آرامگاه ابوعلی سینا + تصاویر

این آرامگاه در زمان قاجاریه ساخته شد. در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفت.
آرامگاه ابوعلی سینا + تصاویر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ بنای ابتدایی این آرامگاه در زمان قاجاریه ساخته شد. در سال ۱۳۳۰ انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سالروز تولد ابوعلی سینا تصمیم به تجدید بنای آن گرفت. طرح ونقشه بنای فعلی توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری قرنی که بوعلی سینا در آن می زیسته از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج گنبد کاووس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

نای آرامگاه تلفیقی از دو سبک معماری ایران باستان و ایران بعد از اسلام ومعماری مدرن است. در طراحی این مجموعه از عناصری از هنرمعماری سنتی ایرانی استفاده شده است. عناصری مانند برج، الهام گرفته از برج گنبد قابوس،  باغچه‌ها متاثر از باغهای ایرانی، آب نماها الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکار سنگهای حجیم و خشن خارا که با سنگ گرانیت کوهستان الوند آراسته شده و الهام گرفته کاخهای باستانی ایرانیان است.

بنای یاد بود بوعلی سینا از دو بخش آرامگاه و برج یاد بود تشکیل شده است. دیوارهای سنگی و تمام بسته آرامگاه بر گرداگرد محوطه ای نسبتا وسیع نشسته اند تا فضاهای نه چندان بزرگ این بخش – کتابخانه، موزه و مزار – را در بر گیرند. حد فاصل دیوارهای خارجی وفضاهای داخلی تماما با خاک پر شده اند و آرامگاه جز در محل ورودی اصلی در شرق و ورودی غربی، ارتباطی با فضای باز اطراف ندارد. برج یادبود که دقیقا بر فراز مزار قراردارد منشوری دوازده وجهی با ستون های ظریف و کشیده بتنی است که کلاهکی مخروطی از جنس بتن بر سر دارد .

خش ارامگاه به مساحت ۶۱۰ متر مربع، ساختمانی تمام بسته و پوشیده از سنگ خارا است که کتابخانه، موزه و فضای اصلی آرامگاه (اتاق مقبره) را در خود جای می دهد. سطحی که این فضاها اشغال می کنند در حدود ۳۵ درصد از سطح کل بخش آرامگاه است و باقی آن با خاک پر شده است.  ورودی اصلی به شکل رواقی با ستون های قطور نیم مخروطی در شرق بنای آرامگاه قرار گرفته است. دسترسی دیگری نیزاز سمت غرب به فضای مقبره تامین شده است؛ که البته دسترسی فرعی و خدماتی تلقی می شود.

برج کشیده و بلند یادبود به شکل منشوری دوازده وجهی است که از استقرار دوازده ستون بتنی بر گرد دایره ای به قطر پنج متر بر فراز ساختمان آرامگاه پدید آمده است . این ستون های کشیده هرچه به سمت بالا می روند به سمت مرکز دایره جمع می شوند و در نهایت به کلاهک مخروطی شکل فوقانی می رسند. ارتفاع راس برج از روی سکو ۲۱ متر است که هفده متر آن مربوط به پایه و ۴متر آن مربوط به کلاهک مخروطی است.

هزینه ساخت آرامگاه ابوعلی سینا

در آغاز در سال ۱۳۲۳ شمسی شخص شاه ۱۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه در اختیار میگذارد و باقی هزینه ها از طریق هزینه فروش تمبر و کمک های مردمی جمع آوری می شود.  در ۲۲ اسفند ۱۳۲۶ دکتر علی اکبر سیاسی در وزارت فرهنگ تصمیم می گیرد در سه نوبت و هر سه ماه ۳۰۰ هزار بلیت بخت آزمایی به قیمت ۲۰ تومان برای کمک کردن به هزینه ها به فروش برساند تا سال ۱۳۳۰ ۱۲۰۰ هزار تومان هزینه ساخت می شود که بخشی توسط سازمان شیر و خورشید سرخ و سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی و شهرداری همدان و پارسایان هند جمع آوری شده است در اردیبهشت ۱۳۳۲ با تزریق ۳۰۰ هزار تومان برای تکمیل مجموعه و ۵۰۰ هزار تومان برای تکمیل مجموعه مقدمات نهایی تکمیل فراهم می شود.

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید