۱۴۰۳/۰۲/۲۶

یک سوم جمعیت کلانشهر کرج در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

معاون شهرسازی و معماری کرج گفت: بیش از ۷۲۸ هکتار از سطح شهر کرج در قالب ۶۳ محله به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است.
یک سوم جمعیت کلانشهر کرج در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند

به گزارش اخبار ساخته ها؛ عباس سعیدی کیا معاون شهرسازی و معماری کرج با اشاره به اینکه بیش از ۷۲۸ هکتار از سطح شهر کرج در قالب ۶۳ محله به عنوان بافت فرسوده شناسایی شده است، اظهار کرد: حدود ۴۰۰ هزار نفر یعنی یک سوم جمعیت کرج در این محلات زندگی می‌کنند.

وی توضیح داد: اسلام آباد، جوادآباد، ده کلاک، خط چهار حصار، حیدرآباد، صوفی آباد، حسن آباد، حصارک بالا و پایین از محلاتی هستند که بخش عمده‌ای از آنها جزو بافت فرسوده محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده ویژگی‌های خاصی دارد که عدم استحکام، ریزدانه بودن و قدیمی بودن بنا، معابر تنگ و غیر استاندارد بخشی از آنها است، اظهار کرد: از سال گذشته پیش بینی سیاست‌های تشویقی خاصی جهت بهسازی و نوسازی این واحدها در دستور کار شهرداری کرج قرار گرفته، که اجرایی شدن مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری یکی از آنها است.

سعیدی کیا با تاکید بر اینکه در این دوره از مدیریت شهری بر نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تمرکز شده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش همکاران حوزه‌های مرتبط، کرج در بین سایر شهرهای استان در بحث نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیشگام بوده و اقدامات موثری صورت داده است.

وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی وضعیت بافت‌های فرسوده چهار بسته تشویقی پیش‌بینی شده، ادامه داد: با تدوین بسته‌های مالی، ضابطه‌ای، اطلاع رسانی و اجرای پروژه‌های الگویی مسکونی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، می‌توان به تغییر شرایط موجود در بافت‌های ناکارآمد شهری کرج امیدوار بود.

وی با توضیح برخی از این بسته‌های تشویقی توضیح داد: در راستای اجرای آیین‌نامه جامع تشویقی نوسازی و بهسازی در بافت‌های فرسوده، سازندگان می‌توانند از بسته‌هایی چون تخفیف تا سقف صد درصد عوارض صدور پروانه و تراکم تشویقی برخوردار شوند.

سعیدی کیا اضافه کرد: علاوه براین؛ با اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری هم‌پلاک‌های واقع در بافت فرسوده که دارای حد نصاب تفکیک هستند ازشرایط ویژه‌ای از جمله یک طبقه تشویقی بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: براساس مصوبه عالی شهرسازی و معماری، مالکانی که در یک بلوک شهری قرار دارند و به صورت داوطلبانه به دنبال تجمیع کل قطعات هستند می‌توانند با اخذ مجدد مصوبه ماده ۵، طرح معماری پیشنهادی خود را به شهرداری ارائه و بعد از طی مراحل قانونی تصویب، تا دو طبقه تشویقی دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شاهد تسریع در روند ساماندهی بافت‌های فرسوده خواهیم بود، افزود: بسیاری از ساکنان بافت‌های فرسوده از توانایی لازم برای نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای فرسوده برخوردار نیستند بنابراین باید سازندگان بخش خصوصی در کنار آنها قرار بگیرند  که شهرداری با آغوش باز از آنها استقبال می‌کند.

معاون شهرسازی و معماری کرج با بیان اینکه راه توسعه شهر کرج از دل مشارکت با بخش خصوصی می‌گذرد، گفت: مدیریت شهری کرج تلاش دارد قدم به قدم موانع مشارکت بخش خصوصی برای بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده را از میان بردارد تا ساکنان این فضاها بتوانند سقفی ایمن بالای سر داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید