۱۴۰۳/۰۲/۱۴
سفیر ایران در کنیا؛

نمایشگاه دائمی محصولات ایران در کنیا تا 2 هفته دیگرآغاز می شود

سفیر ایران در کنیا با بیان اینکه نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی با تمرکز بر مصالح ساختمانی تا دو هفته دیگر در کنیا آغاز به کار خواهد کرد، گفت: ظرفیت‌های بالایی برای همکاری در خصوص کالاهای ساختمانی، کشت فراسرزمینی و صادرات میوه به کنیا وجود دارد.
نمایشگاه دائمی محصولات ایران در کنیا تا 2 هفته دیگرآغاز می شود

به گزارش اخبار ساخته ها؛ به نقل از خبرگزاری تسنیم، جعفر برمکی سفیر ایران در کنیا در مورد دورنمای روابط ایران و کنیا گفت: روابط بسیار خوبی بین ایران و کنیا وجود دارد. روابط تجاری بین دو کشور به حدود دو هزار سال قبل بازمی‌گردد. طی 200 سال اخیر نیز شاهد حضور ایرانی‌ها در کنیا هستیم. در طول چند سال اخیر که روابط دیپلماتیک را در کنیا آغاز کردیم زمینه های بسیار خوبی برای گسترش روابط به وجود آمده است.

 وی در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه روابط گفت: حدود دو سال پیش توانستیم خانه فناوری ایران را در کنیا فعال کنیم که شرکت‌ها دانش‌بنیان در آن حضور دارند. خوشبختانه با حمایت‌های معاونت علمی و فناوری این کار به خوبی پیش رفته است. مورد دیگر برگزاری نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی است. تلاش بر این بوده است تا از دسته خاصی از محصولات آغاز کنیم. این نمایشگاه از دو ماه دیگر کار خود را آغاز خواهد کرد و بر روی محصولات ساختمانی متمرکز شده است.

برمکی افزود: تولیدکنندگان ما می‌توانند تماس بگیرند و بدون هیچ هزینه ای محصولات خود را عرضه کنند. در صورتی که شرکت ماهان اهتمام برقراری پرواز مستقیم را داشته باشد این امکان برای شرکت‌های ایرانی برای صادرات میوه‌های ایرانی به کنیا وجود خواهد داشت. همچنین میوه‌های کنیایی در بازار ایران با قیمت‌های بسیار بالا وجود دارد که با برقراری پروازها امکان ورود میوه‌های این کشور به ایران نیز وجود خواهد داشت. در خصوص روابط بانکی نیز توانستیم در مقیاس کوچک این کار را انجام دهیم. اقدام دیگر که باقی مانده است ایجاد شهرک تجاری است که اگر ایرانیان خواستار سرمایه‌گذاری در کنیا بودند این امکان وجود داشته باشد.

 سفیر ایران در کنیا گفت: فرصت‌های بسیار خوبی در کنیا وجود دارد. در سال گذشته بیش از 16 هیئت تجاری بین دو کشور رفت و آمد داشته‌اند. هر کشور شرایط بازار خود را دارد و باید این مسئله مورد توجه تولیدکنندگان و تجار ما قرار بگیرد. فرصت‌های بسیاری برای هر دو طرف وجود دارد. سفارت ایران این آمادگی را دارد که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار متقاضیان قرار دهد و امیدوار هستیم رایزن بازرگانی ما نیز کار خود را به زودی آغاز کند. خواهش ما این است که افراد تنها به دنبال دریافت شماره تلفن فعالین حوزه خود نباشند. برای اینکه با آفریقا کار کنید لازم است محصولات خود را به صورت مستقیم عرضه کنید. طبیعتاً کنیایی‌ها تمایل دارند تا جنس را از نزدیک ببینند.

نمایشگاه دائمی ایران در کنیا یک پلتفرم آنلاین نیز دارد. خواهش ما از متقاضیان این است که اطلاعات صحیحی را در اختیار سفارت قرار دهند. به طور مثال شرکتی با ما ارتباط می‌گیرد و در شرایط خود بزرگ‌نمایی می‌کنند. این مسائل باعث بروز مشکل می‌شود در نتیجه لازم است اطلاعات دقیقی از محصول و توانایی خود در اختیار ما قرار دهند. بحث دیگری در مورد کشت فراسرزمینی است چراکه زمین های بسیار خوبی در کنیا وجود دارد و بارندگی نیز بالا است در نتیجه در خصوص نیاز به دانه‌های روغنی و خوراک دام امکان کشت فراسرزمینی در کنیا وجود دارد. همچنین امکان تامین گوشت با قیمت‌های مناسب از کنیا وجود دارد. تجار و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت سفارت ایران در کنیا راه‌های ارتباطی با سفارت از جمله ایمیل را مشاهده کنند. 

جاشوا ایگوانا گاتیمو سفیر جمهوری کنیا در ایران در خصوص ظرفیت‌های تجاری این کشور گفت: مسایل و زمینه های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و اساسی ترین آن زمینه فرهنگی است چرا که زمینه خوبی در گذشته در این خصوص وجود داشته است. برای گسترش روابط تجاری، دولت ما تسهیل فرآیند را آغاز کرده است به طور مثال در بحث ویزا این امکان برای ایران وجود دارد که به صورت آنلاین درخواست ویزا ثبت کنند.

وی افزود: قدم بعدی که سفارت کنیا برای تسهیل تعامل تجاری انجام داده است این است که اجازه پرواز یکی از شرکت‌ها ایرانی(ماهان) برای سه بار در هفته از تهران به نایروبی صادر شده و به زودی پروازها آغاز خواهد شد. این مسئله می‌تواند نقش مثبتی در بهبود تجارت دو کشور داشته باشد. بحث دیگر سه دستور کار اصلی است که مشخص شده است. اولین این موارد آزادی سرمایه‌گذاری در تولید کنیا است و هر کسی می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. به این ترتیب می‌توان بازار شرق آفریقا را از طریق کنیا تامین کرد.

 سفیر کنیا در ایران در خصوص زمینه های حضور ایران در کنیا گفت: بخش دیگری که ما بر روی آن تمرکز داریم فراهم کردن مسکن ارزان است و می‌دانیم که کشور ایران در حوزه ساخت و ساز و نفت قدرتمند است، در نتیجه این امکان وجود دارد که در این حوزه همکاری هایی به وجود بیاید. حوزه سومی که کنیا در آن تلاش می‌کند بحث امنیت غذایی است. می‌دانیم که در ایران موضوع کشت فراسرزمینی مطرح است و ما تلاش کردیم تا زمینه‌هایی برای این کار فراهم کنیم تا کشورهای دیگر امکان ورود به این حوزه را داشته باشند.

 وی ادامه داد: آخرین دستور کار دولت کنیا ایجاد سلامت و خدمات سلامت جامع برای مردم کنیا است که در این زمینه برتری ایران کاملا محرز است. ایران می‌تواند در حوزه خدمات و تجهیزات پزشکی با کنیا همکاری داشته باشد. ضمن اینکه در خصوص توریسم پزشکی نیز ظرفیت بالایی وجود دارد.کنیایی‌هایی که به ایران سفر کردند در جریان این موضوع هستند اما می‌توان با آموزش این موضوع بحث توریسم پزشکی را گسترش داد. ما نمی‌توانیم فراموش کنیم که سنت های تجاری در گذشته وجود داشته است. در کنیا محصولات کشاورزی و میوه‌هایی وجود دارد که ایران هست اما در کنیا نیست و برعکس. برای ما جای تعجب دارد که چرا صادرات آوکادو ما به چین که یک مسیر 10 ساعته دارد بالا است اما تجارت این محصول با ایران که حداکثر 7 ساعت طول می‌کشد، مطلوب نیست.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید