۱۴۰۳/۰۲/۲۰
فرزندان آینه تمام نمای والدین(4)

من معلم فرزندم و فرزندم معلم من؛ هنر گفتگو و برقراری ارتباط

بسیاری از والدین در خصوص چگونگی برقراری یک ارتباط با فرزند نوجوان(جوان) خود دچار مشکل هستند. تا به اینجا برخی از اشکالات را مورد ارزیابی قرار دادیم.
من معلم فرزندم و فرزندم معلم من؛ هنر گفتگو و برقراری ارتباط

فرزندان آینه تمام نمای والدین(4)(من معلم فرزندم و فرزندم معلم من)

بسیاری از والدین در خصوص چگونگی برقراری یک ارتباط با فرزند نوجوان(جوان) خود دچار مشکل هستند. تا به اینجا برخی از اشکالات را مورد ارزیابی قرار دادیم.

  • آقای دکتر همش سرش تو گوشی(منظور موبایل) هست. به جای موبایل می‌توان کامپیوتر، لپ تاپ و ... را قرار داد.
  • بهش میگم دنبال چی می‌گردی، برو به درس و زندگیت برس.
  • انگار که با دیوار صحبت می‌کنم، انگار نه انگار؛ بعضی وقتا نگام میکنه، این اواخر هم پر روتر شده و رو در روم قرار می‌گیره، داد و بیداد میکنه، در رو محکم بهم می‌زنه و حتی از اتاق بیرونم می‌کنه.
  • دیگه آقای دکتر داره از حد می‌گذرونه.

پیش‌تر در مورد این که ما الگوی فرزندانمان هستیم صحبت شد و توضیح دادم فرزند من و شما به کارهائی که انجام می‌دهیم بیشتر از حرف‌هائی که می‌زنیم توجه می‌کنند؛ پس همیشه به یاد داشته باشیم اگر صحبتی اثر نمی‌کنه شاید اولین علت رفتارها و اعمال متناقض خود ما باشه.

اما اجازه بدید وارد فضای دیگری بشیم؛ چطور باید صحبت رو با فرزندمان شروع کنیم؟

صحبت‌هائی که در بالا عنوان شد مکالمه‌ی آشنا هست که بسیاری از همکاران پزشک من با آن مواجه هستند؛ پدر/مادری که از گوشه‌گیری و انزوای فرزند خود و صحبت نکردن، مشارکت نکردن و دوری از اعضاء خانواده شاکی هستند.

شاید یکی از بهترین راه‌های برقراری ارتباط به جای اینکه عنوان بشه تو گوشی دنبال چی می‌گردی این باشه: می‌تونی برای من توضیح بدی چطور باید از برنامه‌های موبایل(منظور امکانات نرم‌افزاری) استفاده کنم؟ دخترم/پسرم من برای کار کردن با نرم‌افزار بانکی کمی مشکل دارم. فکر می‌کنم تو از پسش بر میای و میتونی به من درست آموزش بدی.

احتمالا این استراتژی در نهایت منجر به برقراری یک گفتگو خواهد شد؛ همانطور که در قسمت‌های قبل گفتم برای برقراری یک ارتباط باید نقاط مشترک را پیدا کرد و در مورد آنها صحبت کرد.

این استراتژی از چند منظر دارای اهمیت است:

  1. به فرزند خود گوشزد کرده‌اید که دارای توانائی است و شما به توانائی او اعتقاد دارید.
  2. اعتماد به نفس فرزند شما افزایش پیدا می‌کند.
  3. فرصتی برای صحبت کردن را در اختیار شما می‌گذارد.
  4. در ضمن صحبت در مورد مثلا مزایای استفاده از نرم‌افزارها قطعا نکاتی نیز در خصوص معایب آن توسط معلم شما(فرزند) بیان خواهد شد.
  5. این معایب و مزایا در کنار هم، خوراکی برای تعامل بیشتر و ادامه گفتگو خواهد شد و بطور غیرمستقیم پیام شما از زبان فرزندتان به خود فرزندتان انتقال داده می‌شود.
  6. ببینید کدام یک از شما معلم بهتر و بی‌طرفی است. من(والد) معلم بهتری هستم و یا فرزندم معلم کارآزموده‌تری هست.
  7. اگر فرصتی برای برقراری ارتباط و صحبت کردن فراهم شد آن را از دست ندهید و سعی کنید این گفتگو طولانی‌تر و ادامه‌دار شود.

مراجع دیگری داشتم که از نصب عکس‌های خوانندگانی که نمی‌شناخت در اتاق دخترش شاکی بود؛ بارها و بارها در مورد این مسئله با دختر خود بحث کرده بود اما خوشبختانه اقدام به از بین بردن آنها(پوسترها) نکرده بود. به او پیشنهاد دادم از دخترت درخواست کن در مورد خوانندگان مورد علاقه‌اش برای تو صحبت کند، در شماره بعدی این مورد را ارزیابی می‌کنیم ...

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید

نظرات

  • Image
    ناشناس 3 ماه پیش پاسخ

    مطلب سودمندی است . امیدوارم که ادامه دار باشد