۱۴۰۳/۰۲/۰۷

معادن سیلیس ایران

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی سودمند خود در خاورمیانه از نظر منابع طبیعی و معدنی غنی است. ایران یکی از مجموعه‌هایی است که بهترین معادن سیلیس را در اختیار دارد.
معادن سیلیس ایران

 به گزارش اخبارساخته ها؛ معادن سیلیس ایران (Silica mines of Iran  ) سیلیس ایران با دارابودن بهترین معادن سیلیس موجود در شهر همدان – ملایر یکی از مجموعه‌هایی است که بهترین معادن سیلیس را در اختیار دارد که با استفاده از آن باکیفیت‌ترین جرم نسوز سیلیسی و خاک نسوز کوره القایی کشور را تولید می‌کند. معدن نازخاتون، سیبدر، کنجدر و آبدر و … با ظرفیت بیش از نیم‌میلیون تن از واحدهای استخراجی این مجموعه است که دارای سنگ سیلیس با عیار بالای 99 درصد است.

لیست معادن سیلیس در ایران

لیست معادن سیلیس ایران: ایران از نظر زمین‌شناسی یکی از مناطق دارای ذخایر فراوان سیلیس است. این ماده معدنی با محتوای ۲۰ درصد دومین عنصر در پوسته زمین است که در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر ایران از معادن برای تولید سیلیس با ذخایر حدود 70 میلیون تن استفاده می‌کند. از جمله منابع و معادن سیلیس در ایران می‌توان معدن سیلیس همدان را خالص‌ترین و ارجح‌ترین معدن با درصدی کیفیت 99 دانست؛ اما باتوجه‌به کمبود ظرفیت کافی امکان حمل‌ونقل این محصول به کشورهای صادر شده و سایر استان‌ها ماده اولیه محسوب نمی‌شود. در قسمت بعدی این مقاله به وب‌سایت سیلیس ایران به‌عنوان یکی از کارخانه‌های تولید سیلیس لیستی از منابع سیلیس و معادن ایرانی را در اختیار شما قرار می‌دهیم که شرایط فروش معدن سیلیس همدان را مشخص می‌کند.

بررسی لیست معدن‌های سیلیس در ایران

سیلیس ماده معدنی ارزشمندی در کوه‌های الوند همدان است. البته لازم به ذکر است که معدن سیلیس همدان یکی از بزرگ‌ترین معدن‌ سیلیس در ایران است. به‌عنوان یک قاعده مهم‌ترین ذخایر سیلیس در ایران در غرب کشور به‌ویژه در رشته‌کوه‌های الوند واقع شده است. در شرق کشور و در مجاورت فیروزکوه نیز مقدار زیادی سیلیس وجود دارد که البته کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به همدان دارد.

علاوه بر این، این ماده معدنی به دلیل کیفیت بالای خود به بسیاری از کشورهای ایرانی صادر می‌شود. فهرست معادن ایران شامل شهرهای زیر است:

معدن سیلیس همدان

کرمانشاه

معدن سیلیس خوی

معدن سیلیس کرمان

مرکزی

کردستان

تهران

خراسان

معدن سیلیس ‌یزد

قزوین

کوه‌های البرز

زنجان

سمنان

معادن سیلیس ملایر

انواع معدن سیلیس

معادن مختلفی وجود دارد که باتوجه‌به کیفیت محصول طبقه‌بندی می‌شوند و معادن سیلیس درجه‌دو، درجه یک و ممتاز نامیده می‌شوند که بسته به کیفیت محصول و تجزیه‌وتحلیل متفاوت است و سنگ سیلیس سفیدتر از کیفیت بالایی برخوردار است.

معدن‌کاری یا برداشت کانی‌ها به عمل استخراج کانی‌های ارزشمند یا دیگر مواد از زمین و معمولاً از معادن گفته می‌شود. موادی که از این معدن‌ها به دست می‌آید شامل فلزات، زغال‌سنگ، شیل نفتی، سنگ‌های قیمتی، الماس، سنگ آهک، سنگ بعد، سنگ نمک، طلا، نقره، پتاس، شن، خاک رس و موادی ازاین‌دست می‌شود.

در ادامه توضیح خواهیم داد که معدن سیلیس چیست و چگونه استخراج می‌شود. کشور ما در زمینه دارابودن معدن سیلیس در ایران شناخته شده است. اما لازم به ذکر است که استخراج کار ساده‌ای نیست و باید با کمک ابزارهای دقیق انجام شود. پس از تحقیقات معدنی و برنامه‌ریزی تولید لازم است لازم است بررسی‌های لازم در مورد سخت شدن یا نبودن سیلیس انجام شود. اگر سخت نشده باشد می‌تواند با لودر و بیل مکانیکی برداشته شود؛ اما اگر سفت شود باید از مواد منفجره و انفجارهای کنترل شده استفاده شود.

پس از استخراج سیلیس از معدن سیلیس در ایران تمام مواد برای فراوری باید به کارخانه ارسال شود. ایران به دلیل ضعف فراوری نمی‌تواند این محصول را باکیفیت بالا تولید کند و در برخی موارد حتی مجبور به واردات سیلیس خارجی به کشور است. در مرحله گذشته دانه‌بندی سیلیس رخ می‌دهد که در صنعت شیشه بسیار مهم است. در این مرحله دانه‌های بزرگ‌تر از ۱ میلیمتر از سایر مواد معدنی جدا می‌شوند. دی‌اکسید سیلیسیم در سایزهای مختلف مثلاً در کیسه‌های با وزن ۱۰ کیلوگرم بسته‌بندی می‌شود.

روش استخراج سیلیس در ایران

در ایران بیشتر معادنی که بلوک‌ها و فراورده‌هایشان استخراج می‌شوند روباز هستند و استخراج سیلیس در معدن سیلیس ایران  روباز است و کلیه محصولات با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته‌ استخراج و گرانول و پودر می‌شود.

معادن سیلیس این شرکت دارای ذخایر بزرگ و سنگ‌های سیلیکات باکیفیت بالا هستند که به‌گونه‌ای استخراج و بارگیری می‌شوند که یک بلوک سیلیس توسط بیل‌های میکانیکی با مقاومت بالا از کوه استخراج می‌شود و توده سنگ به حدی بزرگ است که این سنگ‌های بزرگ با سنگ‌زنی سنگ‌شکن‌ها به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌شوند تا بتوانند به‌راحتی حمل شوند.

روش استخراج سیلیس در ایران

استخراج سیلیس در ایران
کاربرد سیلیس استخراج شده از معادن سیلیس در ایران

بسیاری از سیلیس تولید شده در کشور در صنایع مختلف از جمله تولید شیشه و چینی و ریخته‌گری و الکترونیک و … استفاده می‌شود درعین‌حال یکی از مهم‌ترین کاربردهای سیلیس معدنی را می‌توان صنعت شیشه دانست و به همین دلیل مراکز تولید شیشه در قزوین وجود دارد.

درباره معدن سیلیس چه می‌دانید؟

خالص‌ترین نوع سیلیس در ایران در شهر همدان استخراج می‌شود. هرساله این معدن بیش از هزار تن ماده معدنی سیلیس تولید می‌کند و به دلیل عدم فعالیت صنعت تولید و زنجیره اضافی این ماده به سایر کشورها و استان‌های مختلف کشور صادر می‌شود. تعداد معادن فعال سیلیس در کشور به 280 عدد می‌رسد و ذخایر سیلیس در این معادن حدود یک میلیون تن در سال است.

 بیشترین مقدار سیلیس استخراج شده از بلوک‌های رسوبی به دست می‌آید و بیشترین تعداد معادن سیلیس در استان قزوین واقع شده است. بدین ترتیب صنعت شیشه در استان قزوین به‌عنوان یک صنعت معدن در حال شکوفایی است. از دیگر استان‌های دارای سیلیس مرغوب می‌توان به استان خوی اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع خبر: فرآورده های معدنی

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید