۱۴۰۳/۰۶/۱۸

غلام گردش در مسجد

راهرو یا پاگردی که پیرامون گنبد یا حیاط می گردد را "غلام گردش" یا "مردگرد" نیز می نامند.
غلام گردش در مسجد

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ فضاهای مسقف ستون داری هستند با کانونی منفرد، یعنی دیوار قبله که محراب به صورت تاق نمایی در آن جا می گرفت و معمولا از یک سو به صحن راه دارند. این بخش سرپوشیده در مسجد محلی برای اجتماع و برپایی نماز بود. این فضا در مساجد با در نظر داشتن اصل محرمیت معمولا دارای دو بخش زنانه و مردانه است. همچنین اکثر مسجدها دارای شبستان زمستانی و تابستانی بودند.

سقف شبستان ها یا حالت مسطح دارد یا به شکل قوس و دارای تاق و تویزه است. در برخی مساجد مانند مسجد جامع اصفهان و مسجد جامع اردستان میان شبستان یک گنبدخانه قرار داشت و شبستان ها در برخی مساجد نظیر مساجد عثمانی ترکیخ بدون ستون ساخته می شدند.

رواق یکی دیگر از عناصری است که در معماری مساجد وجود دارد. فضاها یا راهروهای سرپوشیده ی ستون دار یا متشکل از چشمه تاق هایی را می گویند که در طرفین صحن یا میانسرای مساجد و اماکن مذهبی ساخته می شود. دهانه ی اینگونه فضاها رو به صحن است و در ورودی مسجد را به شبستان یا گنبدخانه متصل می سازد.

راهرو یا پاگردی که پیرامون گنبد یا حیاط می گردد را "غلام گردش" یا "مردگرد" نیز می نامند. رواق ها بیشتر در مسجدهای کشورهای اسلامی حوزه ی مدیترانه و هند و پاکستان ساخته می شدند.

انتهای پیام/

منبع خبر: کتاب هنر و معماری اسلامی نوشته دکتر یعقوب آژند

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید