۱۴۰۳/۰۶/۲۹

ضعف رگولاتوری؛ مهم ترین چالش اجرایی سازی ابزارهای نوین

مدیرعامل سککوک می‌گوید مهم ترین چالش اجرایی سازی ابزارهای نوین در حوزه فین تک را می توان ضعف رگولاتوری در دو بعد دانست.
ضعف رگولاتوری؛ مهم ترین چالش اجرایی سازی ابزارهای نوین

به گزارش اخبارساخته ها؛ مدیرعامل سککوک می‌گوید مهم‌ترین چالش اجرایی‌سازی ابزارهای نوین در حوزه فین تک را می‌توان ضعف رگولاتوری در دو بعد دانست: اول اینکه رگولاتور به‌عنوان نظم‌دهنده این ساختار باید با توسعه فناوری و ابزارهای نوین همگام شود و تحولات فضای اقتصادی دنیا را بداند و به کار بگیرد. دومین چالش مربوط به تعارض منافع در تفویض اختیار به پلتفرم‌ها در عین حفظ نقش رگولاتور است. اگر نقش رگولاتور به‌عنوان حکمران، از نقش اپراتور و مجری تفکیک نشود، بزرگ‌ترین آسیب را پلتفرم‌ها و نهادهای فین‌تکی و رویکردهای توسعه‌ای خواهند دید.

در سال ۱۴۰۰ با تعدیل در به‌کارگیری فناوری، با دور شدن از لبه فناوری و حرکت به سمت تکنیک‌هایی که پذیرش آن در جامعه رگولاتوری راحت‌تر بود، چالش را تا حدی مرتفع کردیم. چالش دوم را نیز می‌توان از طریق انتقال دانش و آگاه‌سازی اجزای زنجیره، از رگولاتور تا ذی‌نفعان، مرتفع ساخت. به‌هرحال ذی‌نفعان باید مطالبه کنند تا رگولاتور برای سامان‌دهی آنها گامی بردارد. از دید ما نقش رگولاتور در این فضا بسیار برجسته است، به‌ویژه در توسعه ابزارها.

به عقیده باقری، ابزارهای نوین مالی به حمایت رگولاتور و مشروعیت‌بخشی نیاز دارند: پروسه مشروعیت‌بخشی نباید به ‌قدری طولانی شود که به عمر بنگاه‌ها قد ندهد یا بنگاه‌ها در چالش تأمین زیرساخت‌های قانونی از بین بروند. اگر رگولاتور مباحث نوین را تعیین تکلیف و سامان‌دهی نکند، بزرگ‌ترین آسیب را فضای کسب‌وکار می‌بیند و فرصت‌های طلایی از دست می‌رود. از دست دادن فرصت، نه‌تنها به معنای حذف پلتفرم‌های حوزه فین‌تک، بلکه به معنی حذف برخی بنگاه‌های تولیدکننده خواهد بود؛ زیرا این امر نیازمند حمایت و سامان‌دهی سریع است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید