۱۴۰۳/۰۲/۰۹
رئیس کل بیمه مرکزی گفت:

صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است

گسترش استارت آپ ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه گران نظیر گوگل و آمازون به عرصه بیمه گری نشان می دهد صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است.
صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است

به گزارش اخبار ساخته ها به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، علی استادهاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه تحول دیجیتال یکی از حکمران‌های رفاه اجتماعی و اقتصادی در دنیای امروز است؛ گفت: صنعت بیمه در ایران و جهان به دور از فرصت‌ها و تهدیدهای این پدیده فناوری‌های نوظهور نبوده و متأثر از صنعت دیجیتال در ایران در حال پوست اندازی است.

وی افزود: این تحول در کنار تغییر انتظار مشتریان و مدل‌های کسب و کار دیجیتالی، روند متعارف کسب و کار صنعت بیمه را دچار چالش کرده و شرکت‌هایی که نتوانند استراتژی‌های کسب و کار خود همگام با فناوری‌های جدید رشد دهند قطعاً از دایره رقابت خارج خواهند شد.

استادهاشمی ادامه داد: روندهای تأثیرگذار در جهان از جمله گسترش استارت‌آپ‌ها برای فروش بیمه، ورود نابیمه‌گران نظیر گوگل و آمازون به عرصه بیمه‌گری برای فروش راحت تر بیمه نامه‌ها، ظهور فناوری‌های موبایلی، استفاده از کلان داده‌ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و غیره، بخش وسیعی از وظایف شرکت‌های بیمه را به عهده گرفتند و نشان می‌دهد صنعت بیمه در جهان در حال تحول و رقابتی شدن است.

وی با بیان اینکه اگر صنعت بیمه را به شکل سنتی ادامه بدهیم باید با آن خداحافظی کنیم، تصریح کرد: اکنون کانال‌های توزیع دیجیتال به صورت گسترده‌تری مورد پذیرش قرار گرفتند و سایت‌ها و آپ‌های آنلاین به روش عمده توزیع بیمه تبدیل شدند.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: یکی از مهم‌ترین جاهایی که فناوری‌های آن در کل صنعت بیمه دنیا امروز جایگاه خود را پیدا کرده؛ بحث فروش و به معنای توزیع تسهیل تر و عادلانه تر برای مفهوم رقابت در بین بیمه‌ها است.

وی دومین زمینه برای کمک به بحث دیجیتالی شدن بیمه را بحث داده‌کاوی در صنعت عنوان کرد و افزود: نهاد ناظر بیمه هند جهت کمک به تعهد دیجیتال در صنعت بیمه این کشور اخیراً هفت طرح را ایجاد کرده که یکی از آنها ایجاد پلتفرم‌ها برای همه نمایندگان شبکه فروش برای دیجیتالی کردن این شبکه است که باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها در کشورها خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بیمه گران دیجیتال جدید، فراتر از عرضه محصولات شبیه به یکدیگر و محدود رفته‌اند و در حال تجربه تجمیع اکوسیستمی و بهره‌مندی وسیع‌تر از داده‌کاوی هستند، بیان کرد: ما نیز در کشور به دنبال دیجیتال سازی زنجیره ارزش در صنعت بیمه هستیم.

وی افزود: با نگاهی به صنعت بیمه کشور در ۲۰ سال گذشته شاهد آن هستیم که ما نیز از قبل پذیرای فناوری اطلاعات در بیمه بوده‌ایم و امروز نیز با شدت گرفتن ورود فناوری‌های اطلاعات به صنایع مختلف مخصوصاً صنعت مالی، صنعت بیمه کشور نیز در این مسیر گام‌های بزرگی برداشته است.

استادهاشمی از الکترونیکی شدن فرآیندهای درونی در بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه خبر داد و افزود: از جمله نقاط عطفی که نشان می‌دهد صنعت بیمه به فناوری‌های دیجیتال ورود کرده ابر سامانه سنهاب در بیمه مرکزی است. آغاز و گسترش فعالیت‌های استارت‌آپ‌هایمقایسه‌گر قیمت یا کارگزاران برخط در چند سال گذشته در صنعت بیمه شکل گرفته و اکنون در حال اصلاح اشکالات آن هستیم، و تاکنون مجوز یک شرکت در صنعت بیمه کشور به صورت تمام دیجیتال گرفته شده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فعال در صنعت بیمه کشور از ۲۴ شرکت به بیش از ۴۰ شرکت افزایش پیدا کرده، اذعان داشت: تعداد نماینده‌ها نیز از ۲۵ هزار به بیش از ۱۰۰ هزار نماینده رسیده اما علی رغم این پیشرفت‌های کمی در صنعت بیمه، ساختار و نیروی نظارتی ما در بیمه مرکزی هیچ گونه تغییری نداشته و به مدد توسعه بهره‌گیری فناوری اطلاعات در بیمه مرکزی و در صنعت بیمه محقق شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی اضافه کرد: در این راستا پروژه بزرگ کروکی برخط که اکنون در حال رفع نواقص آن هستیم اگر به طور کامل به اجرا برسد تحول بزرگی را در خدمات بیمه اتومبیل عرضه خواهد کرد که درصدد هستیم تا دو تا سه هفته آینده از آن رونمایی شود.

وی به ورود هوش مصنوعی به چند شرکت بیمه‌ای اشاره کرد و گفت: بعد از حدود یک سال فراز و نشیب‌های زیاد آئین نامه اینشرونس اکت صنعت بیمه را به تصویب رساندیم که قطعاً نقطه تحول و عطفی در ورود به صنعت بیمه کشور خواهد بود که کسب مجوز محیط آزمون‌گری نیز می‌تواند در کنار این آئین نامه کمک بزرگی برای ورود به عرصه فناوری‌های جدید کند.

استادهاشمی یکی از دیگر جاهایی که در صنعت بیمه دنیا و ایران می‌تواند در بحث فناوری‌های جدید حضور داشته باشد بحث بیمه سایبری عنوان کرد و گفت: تحول دیجیتال نه تنها از بُعد مدل‌های کسب و کار برای صنعت بیمه تهدید و فرصت است بلکه تحول دیجیتال در سایر حوزه‌ها می‌تواند تهدیدها و فرصت‌هایی داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید