۱۴۰۳/۰۶/۱۸

پله برقی چیست و چطور کار میکند ؟

پله برقی یکی از کاربردی ترین اختراعات بشر به‌شمار می‌رود که تسهیل جابه جایی میلیون ها نفر را در پی داشته است.
پله برقی چیست و چطور کار میکند ؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛  پله برقی (Escalator) یک وسیله مکانیکی است که برای جابجایی افراد در اماکن پرتردد کاربرد دارد و از یک زنجیره به هم پیوسته متحرک تشکیل می شود. جنس پلکان در این وسیله معمولا از فولاد ضدزنگ یا آلومینیوم است.

معمولا پله برقی ها در یک مسیر مستقیم به کمک زنجیر به هم پیوسته حرکت میکنند اما در موارد معدودی به صورت مارپیچ هم تولید و نصب شده اند. آسانسور با توجه به ظرفیت محدودی که دارد، عملا در مکان های پرتردد کارایی مناسبی ندارد. درنتیجه استفاده از پله برقی یک ایده هوشمندانه به نظر میرسد.

پله برقی علی‌رغم تفاوت‌های عمده‌ای که با آسانسور دارد، به دلیل قابلیت اتصال طبقات با ارتفاع کم و همچنین هزینه پایین‌تر نصب و نگهداری، کاربرد گسترده‌ای در مراکز تجاری و ساختمان‌های اداری و... پیدا کرده است.

در اکثر موارد پله برقی به عنوان راهروی متحرک بین سطوح با ارتفاع مختلف به کار میرود اما در برخی موارد مثل فرودگاه ها ممکن است این راهروی متحرک به صورت مسطح برای جابجایی افقی استفاده بشود.

 

پله برقی چیست؟

 به پله‌ای متحرک که وظیفه جابجایی افراد بین طبقات را دارد پله برقی می‌گویند. به همین سادگی! پله برقی یا escalator توسط یکی از کارمندان شرکت آسانسور اوتیس به نام چارلز دیسی برگ اختراع شده است. کارکرد قطعات پله برقی  تقریبا ساده و در عین حال پیچیده است. پیشتر درباره زاویه مخصوص پله برقی گفتیم، با این حال برخی از پله‌ برقی‌ها با زاویه 0 تا 12 درجه در مکانی مسطح نصب می‌شود. در این صورت کارکرد پله برقی بسیار متفاوت است که به آن راهروی متحرک یا Auto Walk می‌گویند. مهم‌ترین کاربرد این نوع پله برقی، راهنمایی افراد برای خروج از ساختمان است.

گفتیم که کارکرد پله برقی نسبت به آسانسور بسیار متفاوت است، همچنین پله برقی نسبت به آسانسور مزایای بسیار زیادی نیز دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظرفیت بالای جابجایی و انتقال افراد بین طبقات: به صورتی که برخی از پله برقی‌های نصب شده در آمریکا می‌توانند تا 90 میلیارد مسافر را جابجا کنند
  • عدم تاخیر و معطل شدن برای رسیدن به طبقه مورد نظر(البته در صورتی که تعداد مسافران بسیار زیاد باشد، افراد مجبور به اتلاف زمان بسیار زیادی می‌شوند)

با وجود اینکه طرح و اختراع اولیه پله برقی در سال 1910 و توسط چارلز دیسی انجام شده است؛ اما چارلز پس از مدتی حق ثبت اختراع پله برقی را به شرکت اوتیس واگذار نمود. پس از آن نیز شرکت اوتیس کارهای بسیار زیادی برای پیشرفت و بهبود عملکرد پله برقی انجام داده است.

3 نوع کارکرد اصلی پله برقی

کارکرد پله برقی بسته به محل نصب آن، به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  • فضای نیمه باز: این دسته شامل پله‌های برقی نصب شده در پل‌های عابر پیاده است که وظیفه جابجایی مسافر بین دو سوی پل را برعهده دارند.
  • فضای بسته: عمده‌ترین بخش کاربرد پله‌های برقی، مربوط به فضاهای داخل ساختمانی همچون مراکز خرید، ادارات و ایستگاه‌های مترو می‌باشد.
  • فضای باز: گاهی اوقات پله‌های برقی در فضاهای آزاد و بیرون ساختمان‌ها مانند برخی میادین و فرودگاه‌ها به منظور تسهیل تردد افراد نصب می‌گردند.

پله‌های برقی نقش مهمی در تسهیل جابجایی و کاهش خستگی مسافران در اماکن شلوغ و پرتردد ایفا می‌کنند. البته رعایت استانداردهای ایمنی در نصب و بهره‌برداری آن‌ها حائز اهمیت فراوان است.

اجزای تشکیل دهنده پله برقی چیست؟

قطعات تشکیل دهنده پله برقی نیز مانند قطعات اسانسور دارای اهمیت بسیار زیادی هستند زیرا در حرکت این وسیله بسیار موثر هستند. شباهت دیگر پله برقی آسانسور مجهز بودن این وسیله به انواع تجهیزات و قطعات کوچک و بزرگی است که کارکرد پله برقی را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می‌دهند. اجزای تشکیل‌دهنده پله‌برقی نقش کلیدی در عملکرد صحیح و ایمن آن دارند. مهم‌ترین بخش‌های یک پله برقی به شرح زیر است:

موتور الکتریکی:

موتور برقی به عنوان منبع تأمین انرژی مکانیکی، قلب تپنده پله‌برقی به حساب می‌آید. این موتورها از نوع جریان مستقیم بوده و توان آن‌ها بسته به اندازه و بار پله‌برقی بین ۵ تا ۱۵ کیلووات متغیر است

چرخ‌دنده‌ها:

چرخ‌دنده‌ها در انتهای محور موتور قرار گرفته و نقش انتقال دهنده حرکت چرخشی از موتور به سازوکار اصلی پله برقی را برعهده دارند.

زنجیرها:

زنجیرهای فولادی با استحکام بالا، وظیفه انتقال حرکت از چرخ‌دنده‌ها به محورهای اصلی و در نهایت پله‌ها را برعهده دارند.

پله‌ها:

پله‌ها به صورت تاشو و از جنس فلز مستحکم ساخته می‌شوند. پله‌ها تنها بخش متحرک هستند که مسافران بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند.

خرپای پله برقی:

به عنوان مثال مهم‌ترین قطعه آسانسور، موتور آسانسور است که در پله برقی نیز به همین صورت است. البته مهم‌ترین قطعه درون پله برقی که عملکرد پله برقی را به بهترین وجه ممکن رقم می‌زند، خرپا است. خرپا وظیفه اتصال دو پلتفرم بالا و پایین پله برقی را به عهده دارد. اجزای تشکیل دهنده خرپای پله برقی دو چرخ متحرک هستند، شاید عجیب باشد اما بخش زیادی از عملکرد پله برقی تحت تاثیر همین دو چرخ است! دو چرخ مذکور باعث حرکت پله‌های تاشو به شکل یک حلقه پیوسته می‌شوند.

رابطه ایمنی و کارکرد پله برقی

ایمنی یکی از مهم‌ترین عواملی است که همه افراد هنگام استفاده از پله برقی مدنظر قرار می‌دهند. در واقع بهترین کارکرد پله برقی حاصل از ایمنی بسیار زیاد این وسیله است. به همین منظور و برای حفظ و افزایش ایمنی پله برقی، این وسیله مجهز به میکروسوئیچ‌ها و همچنین ترمز مغناطیسی می‌باشد. مهم‌ترین وظیفه پله برقی‌، جلوگیری از آسیب رساندن دستگاه به مسافران و خودش است.

 انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید