۱۴۰۳/۰۲/۱۵

مسجد پامنار زواره اصفهان مسجدی 100 ساله

عمده تزئینات به کار رفته در این مسجد گچ کاری‌های بسیار ظریف هستند که در محراب‌ها و ایوان‌ها دیده می‌شوند.
مسجد پامنار زواره اصفهان مسجدی 100 ساله

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ مسجد پامنار زواره از نظر معماری با توجه به قدمت یک هزار ساله‌اش بی نظیر است. عمده تزئینات به کار رفته در این مسجد گچ کاری‌های بسیار ظریف هستند که در محراب‌ها و ایوان‌ها دیده می‌شوند. علاوه ‌بر نقوش اسلیمی کار شده در گچ بری‌ها، نوشته‌هایی به خط کوفی دیوارها، محراب‌ها و مناره‌های مسجد را زینت دادند. مناره مسجد نیز که دلیل اصلی همیت یافتن این مسجد می‌باشد، توسط همان ابو عبدالله محمد ابن ابراهیم ساخته شده است. طول مناره مسجد، ۲۰ متر می‌باشد. یعنی از نظر ارتفاع دومین مناره کتیبه دار بعد مناره ۲۴ متری مسجد ساوه محسوب می‌شود.

با توجه به سبک معماری یعنی هندسی و آجری بودن مسجد، به خوبی دوره سلجوقی برای بازدید کننده تداعی می‌شود. این مسجد قرن پنجم هجری، ۷ محراب داشت. یکی از آن‌ها به سوی اولین قبله مسلمانان یعنی بیت المقدس طراحی شده بود. متاسفانه در سال ۵۹ یعنی در اوایل انقلاب، این محراب برای ساخت یک سالن اجتماعات تخریب شد. اما ۶ محراب دیگر که به طرف مکه ساخته شده بودند همچنان باقی مانده‌اند. شبستان مسجد نیز که در واقع از همان دوره ساسانیان باقی مانده بود، از بین رفت.

اداره میراث فرهنگی اردستان اقدام به مرمت مسجد کرد. این اداره در ابتدای سال 96 اقدام به پژوهش‌های باستان شناسی بر روی مسجد کرد. سپس سالنی که به بنای این مسجد اضافه شده بود را تخریب کردند. برای مرمت مسجدبه همان شکل اولیه خود حدود ۲ میلیارد تومان هزینه‌ شد. با استفاده از نقشه‌ها و تصاویر قدیمی این مسجد نیز قسمت‌های از بین رفته به همان شکل سابق ساخته شدند.

این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ثبت ۲۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید