۱۴۰۳/۰۲/۱۶

مسجد "سید عزیزالله؛ بنایی با قدمت ۲۰۰ ساله

کاشی‌کار، محمد گودرزیان و احمد نجفی زنجانی مشهور به معصومی خوشنویس از هنرمندانی‌اند که در مسجد سید عزیز اله فعالیت داشتند.
مسجد "سید عزیزالله؛ بنایی با قدمت ۲۰۰ ساله

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ مسجد سید عزیزُالله یا مسجد آقاسید عزیزالله  و یا مسجد حاج سید عزیزالله در بازار چهارسوق جنب بازار بزرگ تهران واقع شده است و در زمان حکومت فتحعلی‌شاه قاجار (۱۱۷۶-۱۲۱۳ش) بنا گردید. به دلیل موقعیت جغرافیایی و همچنین رفت‌وآمد زیاد روحانیان، دانشجویان و بازاریان فعالیت‌های زیادی  در این مسجد انجام گرفته است.

مسجد سید عزیزالله در بیشتر حوادث سیاسی پس از کودتای 28 مرداد سال 1332 ش تأثیرگذار بود؛ ازجمله در سال ۱۳۴۲ش علما در حمایت از آیت الله خمینی در این مسجد تحصن کردند.

این مسجد سخنرانان ثابت و معروفی داشته است از جمله: محمد تقی فلسفی، غلامرضا رضوانی، سید احمد خوانساری، احمد محسنی

مسجد مذکور از بناهای تاریخی متعلق به دوره قاجار است که بنای نخستین آن به دوران سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار (۱۲۵۰–۱۲۱۲ق/۱۲۱۳–۱۱۷۶ش) برمی‌گردد و توسط سید عزیزاالله از تاجران سرشناس بازار  در سه طبقه به مساحت 1500 متر مربع  در تهران بنا شد. نام مسجد از نام بانی آن (سید عزیزالله) گرفته‌شده است.

این مسجد دارای صحن و یک شبستان اصلی در سمت جنوب، شبستان زیرزمینی سراسری در ضلع شمالی و نیز شبستان‌های کوچک‌تری در سمت شرق است. اکبر کاشی‌کار، محمد گودرزیان و احمد نجفی زنجانی مشهور به معصومی خوشنویس از هنرمندانی‌اند که در این مسجد فعالیت کرده‌اند.

معماری مسجد شامل کاشی‌کاری و آیینه‌کاری، چهار ایوان و گنبد دو پوششی است که با سردر مسجد، جلوخانه، منبع آب‌سنگی، هشتی، صحن و شبستان کامل می‌گردد.

سقف و ایوان این مسجد در زمان سید حسین بروجردی از مراجع تقلید و با حمایت او مرمت شده است.

این مسجد به شماره ۴۱۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید