۱۴۰۳/۰۲/۱۵

مارکوف معمار مسجد فخرالدوله و مدرسه البرز

زمان ساخت مسجد به دوره پهلوی اول بر می گردد و معمار به نام آن دوره، مارکوف روسی بود.
مارکوف معمار مسجد فخرالدوله و مدرسه البرز

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ فخرالدوله نام دختر فتحعلی شاه قاجار است که در سال ۱۳۲۴ مسجدی در مقابل خانه اش به نام امین الدوله ساخت که بعدها به نام بانیش فخرالدوله معروف شد. در واقع وی این مسجد را به عنوان خیرات وقف‌ روح پدر شوهرش امین الدوله کرد. زمان ساخت مسجد به دوره پهلوی اول بر می گردد و معمار به نام آن دوره، مارکوف روسی بود. فخرالدوله ساخت این مسجد را به مارکوف روسی سپرد که ساخت مدرسه البرز را در کارنامه خود داشت. با اینکه مارکوف تحقیقات زیادی انجام داده تا بتواند یک مسجد مشابه مسجد اسلامی بسازد اما موفق نشده و معماری این مسجد تفاوت بسیار زیادی با مساجد دیگر  دارد. مسجدی که حتی گنبدش هم نسبت به گنبدهای مسجد های دیگر خوابیده تر بود که البته در بازسازی های بعدی گنبد کاملا تعویض شد. اما همین تفاوت در ساخت این مسجد باعث جذابیت معماری آن شده است. کاشی کاریهای مسجد بسیار جذاب تر از کاشی کاری هایی است که معماران ایرانی انجام داده اند. گچبری ها بسیار شیک ترند برای بانوان یک تالار دویست نفره ساخته شده که بر خلاف سایر مساجد شبستان آقایان کاملا مجزا می باشد.

این مسجد وقف فخرالدوله است که از چهره‌های دوران قاجار و پهلوی است و مادر دکتر علی امینی است.

این اثر در تاریخ ۲۵ مهر ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۱۲۰۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران  به ثبت رسیده است. بنای مسجد به دستور فخرالدوله در سال 1324 در بخشی از پارک امین الدوله آغاز شده است و ۴ سال به طول انجامیده و در 1328 به پایان رسیده است. مارکف در دوران سلطنت رضا شاه از مطرح‌ترین معماران ایران بود، و بناهای بسیاری را در تهران و دیگر شهرها ساخت. ساختمان دبیرستان البرز از اولین کارهای ماندگار او ست. مسجد امین الدوله را هم وی به درخواست بانی اش خانم فخرالدوله بنا نهاد.

بنا دارای تزئینات کاشی کاری با زمینه رنگ‌های کرم، فیروزه‌ای و لاجوردی است. بنای اصلی به شکل مکعب آخری شامل دو شبستان و دارای یک گنبد اصلی بزرگ است. همچنین چهار نیم‌ستون آجری بنا که در بالای هریک، گنبد کوچکی قرار دارد از مشخصات بنا است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید