۱۴۰۳/۰۲/۱۵

طریقه نصب موتور گیرلس آسانسور

موتور گیرلس یا همان موتور بدون گیربکس عملکردی بسیار عالی داشته و به‌شکل بهینه کار می‌کند.
طریقه نصب موتور گیرلس آسانسور

به گزارش اخبار ساخته ها؛ نکته مهمی که دررابطه‌با این موتور وجود دارد این است که نصب آن کمی سخت و زمان‌بر است. همچنین برای نصب آن باید از نیروی متخصص بهره بگیرید که به‌دلیل جدید بودن این موتور در بازار ایران، این متخصص‌ها محدود هستند. برای درک مهم‌ترین نکات جهت نصب این موتور، پیشنهاد می‌شود که تا انتهای این مطلب آموزشی ما را همراهی کنید.

آشنایی با اجزای موتور گیرلس؛ مهم‌ترین مرحله برای نصب این موتور

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای نصب موتور گیرلس ماتو درایو انجام دهید، آشنایی با انواع اجزای تشکیل‌دهنده‌ای است که برای این موتور وجود دارد. از مهم‌ترین اجزایی که در این موتور وجود دارند باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پوسته موتور که از جنس‌های مقاوم بوده و در برابر خط‌وخش و ضربه مقاوم است.
  • شفت آسانسور که در چاه آسانسور قرار داشته و گذرگاهی برای آسانسور است.
  • روتور یا هسته موتور که در میان استاتور قرار داشته و به شفت موتور متصل است.
  • استاتور یا همان سیم‌پیچ که قابلیت تولید میدان مغناطیسی را دارد.
  • فلکه کششی که وظیفه کشش کابل آسانسور را دارد.
  • انکودر که جهت که کنترل عملکرد آسانسور و اندازه‌گیری سرعت آن استفاده می‌شود.

نکاتی مهم برای نصب موتور گیرلس

درصورتی‌که به‌دنبال نصب موتور گیرلس ماتو درایوهستید باید بدانید که این کار سخت و زمان بر بوده و نیازمند بررسی نکات مختلفی است. از مهم‌ترین این نکات که در عملکرد آسانسور تأثیر دارند باید به موارد زیر اشاره کرد:

محاسبه نیروی وارده بر ریل‌ها و سازه آسانسور

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای راه‌اندازی و نصب موتور گیرلس ماتو درایو در نظر داشته باشید، محاسبه نیروی وارد بر ریل‌ها و سازه آسانسور است. این موضوع بسیار مهم بوده و نقشی اساسی در امنیت آن دارد.

درصورتی‌که به‌دنبال ایمن کردن آسانسور هستید باید نیرویی که در هر بار حرکت آسانسور به ریل‌ها وارد می‌شود را بررسی کنید تا از عملکرد درست مطمئن شده و بهترین مدل از موتور را نیز انتخاب کنید. این مرحله باید با محاسبات دقیق و سیستم‌های هوشمند انجام شود.

طراحی مناسب اجزای اتصال‌دهنده موتور و صفحات بکسلی

مهم‌ترین مرحله‌ای که برای نصب موتور گیرلس ماتو درایو وجود دارد، طراحی مناسب اجزای متصل‌کننده موتور و صفحات بکسلی هستند. این صفحات به بخش‌های مختلف تقسیم شده و مهم است که اتصال آن‌ها به موتور به‌شکلی عالی انجام بگیرد.

برای این کار باید نسبت به وزن و ابعاد آسانسور، کابل‌ها را با قطر مناسب انتخاب کنید. البته به این موضوع هم باید توجه داشته باشید که قطر کابل توسط فلکه کشش پشتیبانی شده و تعداد کابل‌های متناسب با نیاز شما روی آن قرار بگیرد. در غیر این صورت امنیت آسانسور از بین می‌رود.

اهمیت به استاندارها

درصورتی‌که می‌خواهید به‌شکلی صحیح و درست موتور گیرلس آسانسور را نصب‌کرده و آن را راه‌اندازی کنید، باید به استانداردها و ضوابطی که برای این کار قرار گرفته اهمیت دهید. اهمیت این موارد بسیار بالا بوده و جزو قوانین محسوب می‌شوند.

برای نصب موتورهای گیرلس باید به ضوابط مختلفی مانند فضای جان‌پناه، نحوه دسترسی به اجزای موتور درون چاه آسانسور، نحوه خروج ایمن سرویس‌کار از چاله آسانسور، قرارگیری موتور در جایی مناسب و فضای کافی برای تعمیر و تنظیم آسانسور توجهی ویژه داشته باشید.

توجه ویژه به پارک پلیت

برای نصب موتور گیرلس باید به پارک پلیت و وجود آن توجه ویژه داشته باشید. شاید این قطعه جزو قطعات موتور آسانسور محسوب نشود؛ اما استفاده از آن واجب بوده و در عملکرد آسانسور بیشترین تأثیر را می‌گذارد. پارک پلیت یا Park Plate، قطعه‌ای صفحه شکل است که در کنار کابین آسانسور قرار می‌گیرد.

کاربردهای بسیار زیادی برای این قطعه وجود دارد و از مهم‌ترین آن‌ها باید به متوقف کردن کابین اشاره کرد. درصورتی‌که سرویس‌کار قصد تعمیر یا سرویس آسانسور را داشته باشد، باید با استفاده از پارک پلیت کابین را قفل کرده تا از حرکت آن جلوگیری کند.

نصب تابلو فرمان در محل مناسب

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای نصب موتور گیرلس آسانسور در نظر داشته باشید، نصب تابلو فرمان در محلی مناسب است. تابلو فرمان یا همان تابلو برق آسانسور از بخش‌های مهم آن است که باید در کنار موتور قرار گرفته و قابلیت کنترل آن را داشته باشد.

با استفاده از تابلو فرمان شما امکان انجام تنظیمات و پیکربندی‌های مختلف برای عملکرد موتور را دارید. باید این تابلو در کنار موتور نصب شود. اگر موتورخانه‌ای جدا برای موتور آسانسور تعبیه کرده‌اید، این قطعه باید در همان بخش نصب شود. در غیر این صورت باید در بالاترین بخش چاه آسانسور نصب شود تا دسترسی به آن راحت باشد.

توجه به روش‌های نگهداری از موتور

آخرین موردی که باید برای نصب موتور گیرلس در نظر داشته باشید، توجه به روش‌های نگهداری از این موتور است. درصورتی‌که به‌درستی از موتورهای گیرلس محافظت نکرده و به‌شکلی استاندارد از آن استفاده نکنید، امکان رخ‌دادن مشکلات زیادی در آن وجود خواهد آمد.

به‌طور مثال، اگر توان مناسبی از موتور را تهیه نکنید، به موتور فشار آمده و امکان ازکارافتادن آن بسیار بالا خواهد رفت. همچنین استفاده از بهترین سیستم‌های خنک‌کننده نیز به‌عنوان نکته‌ای مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

 جمع‌بندی

یکی از خاص‌ترین موتورهایی که برای آسانسور وجود دارد، موتور گیرلس است. این موتور که بدون استفاده از گیربکس کار می‌کند، ساختاری پیچیده داشته و عملکرد آن در میان دیگر مدل‌ها به‌شکلی عالی است. مزایای زیاد این موتور باعث شده تا افراد زیادی به‌دنبال خرید و نصب آن باشند.

اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که نصب این موتور کار هر کسی نیست. به‌دلیل جدید بودن تکنولوژی ساخت این موتور، برای نصب آن باید از متخصصان حرفه‌ای کمک بگیرید. این متخصصان کمیاب هستند؛ زیرا این موتور جدید بوده و هنوز بسیاری از شرکت‌ها خدمات نصب آن را ارائه نمی‌دهند. نکاتی که برای نصب این موتور وجود داشت را باهم بررسی کردیم.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایرنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید