۱۴۰۳/۰۷/۲۷

آشنایی با ابعاد استاندارد انواع آسانسور

آسانسورها شامل قسمت های مختلفی هستند. همچنین این دستگاه ها خود از نظر نوع کاربری ظرفیت و... به انواع مختلفی تقسیم می شوند.
آشنایی با ابعاد استاندارد انواع آسانسور

به گزارش اخبار ساخته ها؛ طبق محاسبات انجام شده برای نصب آسانسورهای مختلف، ابعاد استانداردی تعیین شده است. ابعاد مشخصی که برای چاه، چاهک، موتورخانه و کابین آسانسور پیشنهاد می شود. البته باید توجه داشت که این ابعاد تا سرعت ۲/۵ متر بر ثانیه محاسبه و پیشنهاد شده است و در صورتی که سرعت بیشتری برای آسانسور در بگیریم و همچنین برای انواع آسانسورهای دیگر باید محاسبات تخصصی انجام شود. این محاسبات توسط شرکت های مورد تایید و مشاورین صاحب صلاحیت باید انجام گردد.

ابعاد آسانسور مقررات ملی ساختمان

طبق مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان، که به طور اختصاصی به بررسی استانداردها و ضوابط ابعاد آسانسور پرداخته است، ابعاد مشخصی برای آسانسورهای قابل اجرا در ساختمان های مسکونی پیشنهاد شده است. همانطور که میدانید برای آسانسورها هیدرولیک سرعت ۰/۴ متر بر ثانیه را درنظر میگیریم. سرعت های ۱/۶ و ۲/۵ متر بر ثانیه فقط برای آسانسورها کششی است. از آنجایی که آسانسورها برای ساختمان هایی با ترافیک متفاوت نصب می شوند باید توجه داشت که برای ترافیک های متوسط و انتقال عادی مسافرین از آسانسورهای ۳۷۵، ۳۰۰ و ۴۵۰ کیلوگرمی استفاده می شود. برای جابه جایی های سنگین تر مانند تردد افراد با صندلی چرخدار باید از آسانسوری با ظرفیت ۶۰۰ کیلوگرم در ساختمان استفاده کنیم. همچنین طبق استانداردها برای حمل برانکارد در بیمارستان ها، درمانگاه ها، آسایشگاه ها و سایر ساختمان ها آسانسور ۱۰۰۰ کیلوگرمی به کار می رود.

مورد مهم دیگر که در این مبحث از مقررات ملی ساختمان با اشاره می شود، چاه مشترک بین آسانسورها است. در آسانسورهای کنار هم که چاه مشترک دارند عرض کل چاه از مجموع عرض چاه های هر آسانسور و جمع ضخامت دیواره ها یا سازه های جداکننده بدست می آید. نکته حائز اهمیت مبحث پانزدهم مربوط به ارتفاع چاهک آسانسور است. این ارتفاع برابر است با ارتفاع سریعترین آسانسور که در چاه مشترک موجود است. همچنین ارتفاع بالاسری سریعترین آسانسور موجود در چاه مشترک تعیین کننده حداقل ارتفاع کف آخرین توقف تا زیر سقف موتورخانه است.

    

ظرفیت

مساحت(مترمربع)

ابعاد پیشنهادی کابین

چهار نفر (320 کیلوگرم)

0.79 تا 0.98

125×160

شش نفر (48 کیلوگرم)

1.17 تا 1.31

140×175

هشت نفر (640 کیلوگرم)

1.45 تا 1.59

150×190

10 نفر (750 کیلوگرم)

1.75 تا 1.90

165×200

13 نفر (1000 کیلوگرم)

2.20 تا 2.40

175×240

21 نفر (1600 کیلوگرم)

3.40 تا 3.56

210×270

       

ابعاد موتورخانه آسانسور

موتورخانه مکانی است که تجهیزات سیستم محرکه و برخی از تجهیزات الکترونیکی آسانسورها نصب و راه اندازی می شوند. قسمت های مختلف موتورخانه باید ابعاد استانداردی داشته باشند که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره کرده ایم:

  • در جلوی تابلوهای کنترل باید فضایی باز حداقل برابر با 70 سانتی متر وجود داشته باشد.
  • در کنار تجهیزات ثابت باید محل عبوری به میزان حداقل 40 سانتی متر ایجاد شود.
  • موتورخانه در قسمت های قابل دسترسی که در آن ها تردد وجود دارد، باید ارتفاعی حداقل برابر با 200 سانتی متر داشته باشد.
  • تجهیزات و قطعات در حال گردش باید ارتفاعی حداقل به میزان 30 سانتی متر تا زیر سقف موتورخانه داشته باشند.
  • در صورت وجود اختلاف ارتفاع بین سطوح مختلف موتورخانه با بیش از 50 سانتی متر، آن سطحی که ارتفاع بیشتری دارد، باید با نرده کشیده شود. همچنین نردبانی به آن نصب شده تا امکان دسترسی فراهم شود.
  • در اطراف تجهیزات در حال گردش باید سطح کاری به میزان حداقل 50×60 سانتی متر ایجاد شود.
  • حداقل عرض و ارتفاع درب ورودی موتورخانه باید به میزان 0.6 و 1.8 مترباشد. البته این مقادیر باید با تجهیزات نصب شده تناسب داشته باشد.
  • دریچه ها باید ابعادی حداقل به میزان 50×50 سانتی متر باشند و بتوانند حداقل به میزان دو نفر بار تحمل کنند. همچنین این دریچه ها باید مجهز به قفل بوده و باز کردن آن ها از داخل بدون کلید امکان پذیر باشد.

ابعاد چاه آسانسور

چاه آسانسور فضا یا تونلی عمودی است که از کف ساختمان تا بالای آخرین طبقه و در زیر موتورخانه ایجاد می شود و در آن کابین، ریل ها و سایر تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی نصب و راه اندازی می شوند. چاه آسانسور باید از هر طرف به میزان حداقل 20 سانتی متر بزرگ تر از کابین ساخته شود. تا علاوه بر نصب و اجرای کابین، حرکت آن نیز در طول چاه امکان پذیر شود. اما معمولا حداقل عرض و عمق چاه به میزان 160×160 سانتی متر در نظر گرفته می شود. البته امکان وجود تفاوت در ابعاد چاه به دلیل متفاوت بودن ابعاد کابین در آسانسورهای مختلف وجود دارد. ارتفاع چاه نیز بسته به ارتفاع ساختمان تا بالاترین طبقه متغیر است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید