۱۴۰۳/۰۲/۲۹
دیروز همین‌جا، بیستم مرداد

رستم وسکانیان؛ معمار، نقاش و مجسمه‌ساز

10 سال پیش در چنین روزی در سال 1392، رستم وسکانیان ـ معمار، نقاش و مجسمه‌ساز ـ بدرود زندگی گفت.
رستم وسکانیان؛ معمار، نقاش و مجسمه‌ساز
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 20 مرداد_55915902

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز آدینه بیستم مردادماه 1402 خورشیدی، یکصد و چهل و چهارمین روز سال جاری، برابر است با یازدهم آگوست 2023 میلادی و بیست و چهارم محرم 1445 هجری قمری.

10 سال پیش در چنین روزی در سال 1392، رستم وسکانیان ـ معمار، نقاش و مجسمه‌ساز ـ بدرود زندگی گفت.

رستم وسکانیان در سال 1311 در خانواده‌ای ارمنی در تبریز به دنیا آمد. در دوران دبیرستان در دبیرستان البرز به تحصیل پرداخت، سپس به عنوان دانشجوی ممتاز موفق به دریافت دانشنامه‌ لیسانس از دانشگاه تهران شد. پس از این مرحله، با بورس تحصیلی چهارساله برای تحصیل در دانشگاه بوزار Beaux Arts University پاریس به فرانسه رفت. وسکانیان در سال ۱۳۴۳ ، ۱۹۶۴ میلادی با درجه فوق لیسانس از دانشگاه بوزار فارغ‌التحصیل شد و در سالهای میان ۱۳۶۵ـ۱۳۴۳ ( ۱۹۸۶ـ۱۹۶۴) به عنوان استادیار و مدیر گروه در دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تدریس پرداخت. این معمار ایرانی ارمنی، جوائزی نیز همچون بورس تحصیلی در دانشگاه پاریس و جایزه‌ اول Cite University  از دانشگاه پاریس را دریافت نمود و برنده‌ «مدال طلایی بینال تهران» در سال ۱۳۳۶ گردید.

وسکانیان همچنین در سال ۱۳۴۹ دیپلم فارغ‌التحصیلی معماری را از دانشگاه گراتس اتریش Graz-Austria دریافت کرد و در تمام این سال‌ها در کنار تحصیل و کار به عنوان آرشیتکت، به نقاشی نیز پرداخت و نمایشگاه‌هایی برپا نمود. از کارهای عمده‌ معماری وسکانیان می‌توان «باشگاه فرهنگی و ورزشی آرارات» در تهران با ظرفیت ده‌هزار نفر؛ ساخته‌شده در میان سالهای ۱۳۵۷ـ۱۳۵۴، «ساختمان زورخانه تهران» در سال ۱۳۶۲، «باشگاه اجتماعات ارامنه‌ تهران» در سال ۱۳۴۵، تعمیر «کلیسای طاطاووس» مقدس (قره کلیسا) در چالدران آذربایجان، بنای «کودکستان ارامنه تبریز» در سال 1350، «مرکز فرهنگی هنری شوشی» در قره باغ  در سال 1353، همچنین ساختمان‌های خصوصی در ایران را نام برد.

                                                                                         

رستم وسکانیان در فاصله سال‌های ۱۳۷۷ـ۱۳۳۰ ده نمایشگاه نقاشی گروهی در گالری‌های تهران و کالیفرنیای آمریکا، و پنج نمایشگاه انفرادی در گالری زروان (Zarvan) تهران، گورکی (Gourky) در نیویورک و نمایشگاه آثار تجسمی و نقاشی در گالری بی اف سی در لس‌آنجلس آمریکا B.F.C. Gallery Los Angeles  در سال ۱۳۷۳ برپا کرد. او همچنین در مراکز فرهنگی هنری مختلف حضور چشمگیر و فعال داشت.

سبک نقاشی وسکانیان آبستره (انتزاعی)، و مجسمه‌هایش نیز برگرفته از همین سبک هستند و تأثیر معماری در هنر نقاشی و نقش برجسته‌های او به‌وضوح دیده می‌شود.

رستم وسکانیان ـ معمار، نقاش و مجسمه‌ساز ـ در 20 مرداد 1392 در  81سالگی در آمریکا شمع وجودش خاموش گشت.

موسیقی استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: بودن و نبودن

قطعه: آسمان

آهنگساز: بردیا کیارس

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید