۱۴۰۳/۰۲/۱۶

حاجت روا شدن با سوخته چنار

در حیاط مسجد سوخته چنار، چناری قدیمی و سوخته وجود داشته‌است که مردم به آن توسل می‌کردند تا حاجاتشان برآورده شود.
حاجت روا شدن با سوخته چنار

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ مسجد سوخته چنار قاجاری که امروزه نام آن مسجد موسی‌الرضا (ع) می‌باشد یکی از مساجد قدیمی شهر قزوین است که مردم قزوین اگر آن را ندیده باشند حتما نام آن را شنیده‌اند و گوششان با آن آشناست.

گفته می‌شود وقتی امام رضا (ع) در سال 201 هجری قمری به سوی مرو سفر می‌کردند، بیشتر مردم شهر قزوین اهل تسنن و اهل تشیع بسیار اندک بودند. به همین خاطر امام‌رضا (ع) به هنگام عبور از شهر قزوین مخفیانه در منزل یکی از مریدان خود؛ سلیمان بن داوود بن غازی معروف به پیر داوود مهمان بودند. در سال 300 هجری قمری پیر داوود فوت می‌کند و ایشان را در منزل خودشان به خاک می‌سپارند. بعدها به دلیل اینکه امام ‌رضا (ع) در این خانه مهمان بوده‌اند و همچنین شخصیت بزرگ صاحب خانه یعنی پیر داوود، این خانه به مسجد تبدیل می‌شود. آرامگاه ایشان در قسمت شرقی این مسجد قرار دارد.

در حیاط این مسجد چناری قدیمی و سوخته وجود داشته‌است که مردم به آن توسل می‌کردند تا حاجاتشان برآورده شود. به همین علت این مسجد به مسجد سوخته چنار معروف می‌شود.

بنا از دو قسمت قدیمی و جدید تشکیل شده‌است. بنای مسجد در یک طبقه به ابعاد 18 در 13 متر با نمای آجری ساخته شده و دو درِ ورودی در ضلع شمالی و جنوبی دارد که درِ شمالی دارای طاق‌نمای کاشیکاری است. مسجد تقریبا در بخش داخلی ساده و بدون تزئینات است. چهار طاق‌نما به عمق تقریبی 4 متر نیز فضا را از یکنواختی اولیه درآورده است. محراب در ضلع جنوبی مسجد دارای کاشیکاری است. مصالح به کار رفته در ساخت بنا، آجر، گچ، سنگ، موازییک و کاشی است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید