۱۴۰۳/۰۲/۱۸

تاثیرات خطای اثر مالکیت در مدیریت

خطای اثر مالکیت در مدیریت ریسک، مدیریت تغییر، بازاریابی، قیمت‌گذاری و فروش کاربرد دارد.
تاثیرات خطای اثر مالکیت در مدیریت

به گزارش اخبار ساخته ها؛ دکتر علی محمد مصدق راد استاد مدیریت و سیاست گذاری خدمات بهداشت درمان در خصوص خطای اثر مالکیت میگوید: اثر مالکیت عامل مهم مقاومت کارکنان نسبت به تغییرات سازمانی است. کارکنان تمایل به حفظ وضع موجود دارند. بنابراین، به هنگام شروع تغییرات سازمانی می‌پرسند که روش فعلی چه ایرادی دارد که تغییرش می‌دهید؟ این تغییر چه مزایایی برای من دارد؟ و .... در نتیجه، آنها نسبت به تغییر مقاومت می‌کنند.

مدیران نیز گاهی دچار خطای اثر مالکیت می‌شوند و سهام‌هایی که خریداری کردند را نگه می‌دارند و حاضر نیستند به قیمت بازار بفروشند که ممکن است در آینده با زیان مواجه شوند. مدیران باید مراقب باشند تا وابستگی عاطفی نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خود پیدا نکنند.

مدیران از خطای اثر مالکیت می‌توانند در بازاریابی و فروش استفاده کنند و با دادن احساس مالکیت نسبی به مشتریان، آنها را تشویق به خرید کنند. فروشندگان با دادن امکان استفاده آزمایشی محدود محصول قبل از خرید نهایی به مشتری، شانس فروش محصول را افزایش می‌دهند. مشتریان با داشتن موقت محصول و آشنایی با ویژگی‌های آن، به محصول وابسته شده و احساس مالکیت می‌کنند و تمایل بیشتر به خرید حتمی آن محصول پیدا می‌کنند.

مدیران برای استفاده درست از خطای اثر مالکیت باید:

۱. ضمن آگاهی نسبت به اثر مالکیت به خودارزیابی بپردازند و با عقلایی رفتار کردن، امکان بروز این خطا را کاهش دهند. آنها باید از معیارهای عینی در زمان خرید و فروش سرمایه‌ها استفاده کنند.

۲. به هزینه‌های مالکیت هم توجه داشته باشند و بر منافع بالقوه تغییر توجه و تأکید بیشتری کنند.

۳. دورنمایی بهتر برای تغییر ترسیم کنند، برنامه‌ای برای اجرای تغییر بنویسند و منابع لازم را تخصیص دهند.

۴. دوره‌ آزمایشی رایگان محصولات‌ با بازه زمانی محدود به مشتریان پیشنهاد کنند تا آنها درگیر محصول شوند و احساس مالکیت کنند.

منبع خبر: راهنامه مدیر _ مهدی صانعی

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید