۱۴۰۳/۰۲/۱۸

بازار قزوین یادگار دوران صفویه

قزوین در مسیر جاده تهران به روسیه و اروپا قرار داشت و اهمیت زیادی در تجارت فرامرزی را پیدا کرده بود.
بازار قزوین یادگار دوران صفویه

به گزارش اخبار ساخته ها؛ بازار قزوین از یادگارهای دوره صفویه است که در دوره‌ قاجار به رشد و توسعه‌ خود ادامه داد و کاروان ‌سراها، سراها و تیمچه ‌هایی به آن اضافه شد. در دوره صفویه و پس از انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت، ساخت ‌و سازهای عظیمی در طی ۵۰ سال در آن صورت گرفت. در همان زمان میدان بزرگی به نام بازار در قزوین ساخته شد که اکنون اثری از آن باقی‌ نمانده است. جالب اینکه میدان نقش جهان اصفهان بر اساس الگوی میدان بازار ساخته شد. در این میدان اجزای مختلف بازار قزوین شکل گرفت. یکی از بخش‌ های مهم بازار در آن دوران کاروانسرای بزرگ عباسی بود که بعدها تخریب و جای خود را به مسجد ‌النبی داد.

اوج شکوفایی بازار قزوین را می ‌توان دوره قاجار تا آغاز جنگ جهانی اول دانست. علت شهرت این بازار در آن دوران به‌واسطه تجارت‌ های بین‌المللی بود که بازار قزوین را به قلب اقتصادی در منطقه تبدیل کرد. در واقع، قزوین در مسیر جاده تهران به روسیه و اروپا قرار داشت و اهمیت زیادی در تجارت فرامرزی را پیدا کرده بود. 

این بازار در طول چندین دهه حیات خود شاهد تغییرات زیادی بود؛ به‌طوری که مسجد جامع قزوین کاملا از بافت بازار جدا شد و ‌اکنون ارتباطی بین بازار و مسجد جامع وجود ندارد.

بازار قزوین مجموعه زیبا و بزرگی است که با گذشت زمان، بخش‌های مختلف آن کامل شد و به‌شکل بازار توسعه یافته امروزی درآمد. این بازار اکنون مساحتی حدود ۱۴ هکتار دارد و هر بخش از آن مختص به صنف خاصی است. 

اگر بازارهای اصفهان و شیراز را دیده باشید، بازدید از بازار قزوین شما را به یاد معماری آن بازارها می‌اندازد. بیشتر تزیینات این بازار شامل آجرکاری و کاشی‌کاری می ‌شود. بخش ‌هایی از آن نیز دارای طاق‌های آجری با ارتفاع بسیار زیاد است که همچنان سالم هستند؛ ولی قسمت‌هایی از بازار از ناملایمت ‌های روزگار در امان نمانده و معماری ‌شان کمی تخریب شده است.

مهم‌ترین بخش‌های بازار قزوین شامل مسجدالنبی، سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی، سرای خوش ‌نویسان، تیمچه‌ سرباز، تیمچه‌ سرپوشیده، تیمچه‌ حاج‌ سید کاظم، تیمچه‌ درویش‌ مهدی، تیمچه‌ حاج‌ محمدتقی، سرای شاه، سرای نقدعلی، سرای حاج محمدباقر، سرای دالان دراز، سرای ضراب ‌خانه، سرای نگار‌السلطنه، سرای بهشتی، بازار قیصریه، گرمابه‌ سعدیه، گرمابه‌ رضوی و حیاط قهرمانی می‌شوند. 

منبع خبر: سایت ویکی پیدیا و سایت کجارو

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید