۱۴۰۳/۰۱/۱۰

گچ چگونه تولید می شود

ذخایر سنگ گچ میلیون ها سال قبل زمانی که آب شور اقیانوس ها بیشتر سطح زمین را پوشانده بودند تشکیل گردیده است .
گچ چگونه تولید می شود

به گزارش اخبار ساخته ها؛ زمانی که آب اقیانوس ها عقب نشینی کردند و در میان خشکی محصور شدند مرداب ها شکل گرفتند و با ادامه این تبخیر این آب ها شورتر وشورتر شدند و هنگامی که این نمک ها رسوب کردند به ترتیب ترکیبات مختلفی را تشکیل دادند که یکی از آنها سنگ گچ بود .در واقع  سنگ گچ جز سنگ های رسوبی تخریبی محسوب می شود و بصورت محلول در آب دریا وجود دارد .

بر اثر فعالیت های شیمیایی، با گذشت سال ها این ذخایر نمکی با گیاهان پوسیده و سایر مواد معدنی ترکیب شده و سرانجام حاصل کار تشکیل سنگ های لایه لایه بود که بطور متناوب یک لایه آن سنگ گچ و لایه دیگر آن سنگ آهک بود، این لایه سنگی که یک نوع ورقه شفاف است بصورت معادن گچی در می آید که از نظر زمین شناسی ارزش فراوان دارد.

ذخایر سنگ گچ بصورت لایه های تخت با ضخامتی در حدود ۶ تا ۸ فوت روی هم قرار گرفته اند که همانطور که گفته شد،اغلب دربین این لایه ها سنگ آهک یا سنگ رسی نیز قرار گرفته است .سنگ گچ بصورت تجاری هم از معادن روباز وهم از معادن زیرزمینی نزدیک سطح زمین استخراج می گردد .

انیدریت به صورت سنگ انیدریت (CaSO4) که سولفات کلسیم بدون آب است بطور فراوان به عنوان مواد کانی در غشاء زمین یافت می شود و فقط در نقاطی که منشأ آتشفشانی دارند سنگ گچ مشاهده نمی گردد. علاوه بر آن سنگ گچ و سنگ انیدریت طبیعی بطور گسترده ای در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد. اگر چه در بیشتر کشورهای دنیا معادن سنگ زیرزمینی هستند ولی در ایران تمام معادن سنگ گچ به شکل سطحی و با روش های استخراج روباز استخراج می شوند .

انتهای پیام/

منبع خبر:اداره زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید