۱۴۰۳/۰۲/۱۷

گوردخمه کیکاووس

مردم محلی شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه می گویند کیکاوس شاه اساطیری ایران باستان در گوردخمه ای که در دربند صحنه قرار دارد، دفن شده است.
گوردخمه کیکاووس

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ به اعتقاد مردم محلی شهرستان صحنه، «کیکاوس» پادشاه اسطوره ای ایران در گوردخمه دربند صحنه دفن شده است.

مردمان استان کرمانشاه به واسطه فرهنگ غنی و تمدن کهنی که دارد از دیرباز توجه ویژه به شخصیت های اساطیری و اسطوره ای داشته اند.

شاهنامه فردوسی که مملو از شخصیت های اسطوره ای است برای مردم این دیار بسیار با ارش است. از شخصیت های اسطوره ای شاهنامه فردوسی، «کیکاوس» پادشاه اسطوره ای ایران زمین است.

بر اساس آنچه که در شاهنامه آمده است، «کیکاوس» سومین پادشاه از 10 پادشاه، طبقه دوم سلاطین عجم که به کیانیان معروف بوده اند، است، 150 سال بر ایران زمین حکومت کرده است. 

مردم محلی شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه چنین تصور می کنند که این شخصیت اساطیری ایران باستان در گوردخمه ای که در دربند صحنه قرار دارد، دفن شده است.

در منطقه دربند صحنه دو گوردخمه وجود دارد که مردم محلی اولی را که یک گوردخمه دوطبقه است را به محل دفن «شیرین و فرهاد» نسبت داده و گوردخمه دوم را که در فاصله حدود 200 متری از این گوردخمه قرار دارد و به نسبت گوردخمه اولی، کوچکتر هم هست به محل دفن «کیکاوس» نسبت می دهند.

این گور دخمه دارای ورودی مستطیل شکلی است که ابعاد آن 25/1 متر در 80 سانتیمتر و ابعاد درون آن شامل 5/2 متر طول، 65/1 متر عمق و ارتفاع کف تا بلندترین نقطه 10/1 متر می باشد.

 جهت این گوردخمه رو به خاور (شرق) است و کف آن 5 سانتیمتر پایین تر از لبه ی دهانه ی ورودی قرار دارد.

 این گوردخمه متعلق به دوران مادهاست.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید